Gå til innhold

Ekstralys, nødvending med stag?

Ranger emnet


HåkonRokåsÅnes

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Lurer på om noen har noen erfaring med disse, og om noen vet om det er nødvendig med støttestag eller om det holder med bare ei festeplate?

Var innom forhandler og fikk høre at det var uheldig å montere stag på min bil (MB w202, var pga noe med grillen??)

 

 

http://www.skruvat.no/Ekstralys-1001%E2%80%930400c-P67139.aspx

 

 

På forhånd, thanks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig med støttestag, men det er veldig irriterende og se på at lyset vibrerer hver gang du kjører over ei dump eller lignende. 

 

http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/kjoretoybelysning/ekstralys/ekstralys-602107/ Jeg ville heller gått for lykter fra Hella, de der for eksempel. Bare litt dyrere enn de du linker til. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig med støttestag, men det er veldig irriterende og se på at lyset vibrerer hver gang du kjører over ei dump eller lignende. 

 

http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/kjoretoybelysning/ekstralys/ekstralys-602107/ Jeg ville heller gått for lykter fra Hella, de der for eksempel. Bare litt dyrere enn de du linker til. 

 

Var Hella Rallye 3003 jeg så på hos forhandleren og fikk høre at stag var uheldig. Han ville jo da selvfølgelig i god selgers ånd, selge meg noe dyrere; http://www.ekstralys.no/products/comet-200ff-xenon-sett , han mente at ei festeplate var nok på disse. Vil jo si at i prinsippet for begge festene er bra like, men comet-lyktene har jo en mindre diameter og det er kanskje derfor det ikke skulle være nødvendig med stag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir man ruinert av led-bar? Jeg sa han måtte sjekke på ebay ikke hos norsk OVERPRISET forhandler.

LED bar fra Ebay er kina vare og er totalt ubrukelig, Rigid LED bar er bra, men svin dyre, ebay eller ikke.

Mest lys for pengene er å kjøpe Halogen lykter og konvertere de til xenon.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LED bar fra Ebay er kina vare og er totalt ubrukelig, Rigid LED bar er bra, men svin dyre, ebay eller ikke.

Mest lys for pengene er å kjøpe Halogen lykter og konvertere de til xenon.

Må si jeg har stor respekt for slike som deg.  for du har prøvd ALLE led barer som selges på ebay regner jeg med siden du kan konkludere med det.  Fan det meste vi handler både i norge og fra usa er laget i kina nå om dagene, til og med mye av det som det står made in usa på. har selv en ledbar som jeg har bestilt på ebay fra et amerikansk firma men lyset er produsert i kina(noe dem ikke legger skjul på) betyr ikke att det er dårlig kvalitet på det. hvor tror du di fleste halogenlykyter og xenonsatser er produsert hen? jo KINA. Sånn er det bare og slik vil det fortsette så lenge kina er billig å handle fra(pga luselønn til arbeidere og ingen hms på fabrikkene) jeg kan nesten garantere att mye av delene til rigid sine led barer kommer fra nettopp kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar kanskje mye under en kam, men kvaliteten på det aller meste gjenspeiles i prisen. 
Ut av boksen er det sikkert omtrent like bra som f.eks Rigid, sett bort ifra finishen. Men stemmer virkelig IP sertifiseringa? Holder den det som loves? Hvor lenge fungerer den?

 

Ta f.eks D1S/D2S xenon pærer, du får kjøpt de billig på biltema eller ebay, og de fungerer like bra som Phillips eller Osram sine i en periode.
Jeg har testet dette bare for å knuse den myten du lever på. Biltema pæra hadde ok lysstyrke i ca 7-10'000km deretter ble det gradvis dårligere til det kom til et punkt hvor det stagnerte og lyste like dårlig som grøftlysa på bilen. Phillips sin pære som satt i den andre hovedlykta lyste like bra som da den var ny etter 30'000km i samme bil.
Jeg har også kjøpt 3 xenon kit på biltema, det første røk etter noen uker, byttet og fikk nytt.
Etter en vinter gikk det enda en ballast, inn og klage og fikk ny ballast. Nå for noen dager siden gikk det nok en ballast! Det som en gang var et komplett sett er ca 13 mnd gammelt.

Derimot et xenon kit som kosta rett over 1000kr fungerer like fint enda og er over 2,5 år gammelt.

Men jeg har ingen planer om å ramse opp all erfaring jeg har med kina produkter, det finnes utallige tråder her og på andre forumer ang. dette.

Jeg er fullstendig klar over at en stor andel varer produseres i Kina, men du kan ikke nekte for at mye av det som kommer derfra er av laber kvalitet?
Hvis du så standhaftig mener at det er av god kvalitet foreslår jeg at du leser litt om bl.a turboer som kommer derfra.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner ikke mye du. såklart kan man få dårlige ting fra Kina, siden det meste i verden er nettopp laget i Kina. Jeg kan og begynne å selge led lys og reklamere med ditt og datt men det betyr ikke att alt nødvendigvis er sant, jeg kan handle komponenter fra kina også montere det hjemme og reklamere med att produktet er laget i norge. Men er det det da?nei den er montert i  norge. Att rigid har gode lys skal jeg ikke nekte for, og man kan faktisk få en led bar fra rigid til en billig penge på ebay til tider. Jeg lever IKKE på en myte det er vel heller slike som deg som gjør det siden du ikke har skjønt hvor det meste av for eksempel elektronik blir laget i dag. Men nå blejeg lei av å diskutere, trådstarter får bare vurdere selv hvor han vil handle fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være varsom med å uttale seg om når støttestag/ekstra innfestning er nødvendig på generelt grunnlag. Avgjørende her er vekt/form på lyktene, hvor avstivet de står der de er montert og ikke minst hva slags materiale de er montert i så vel som hvordan metode som er benyttet for montering. Dersom man hadde montert relativt store lykter rett ned i en plastfanger ville eksempelvis dette men enkelthet i ettertid kunne begynt å sprekke om lyktene får bevege seg nok, det er også her viktig å ta hennsyn til bevegelsesenergi skapt av bilen i seg selv og vindmotstand. De samme lyktene festet rett på en metallbjelke ville stått støtt og radig.

 

Hensikten med riktig innfestning, er at lyktene skal stå stødig, trygt og følge bilens bevegelser - lyktene skal ikke vaie i stor grad eksempelvis under kjøring.

 

Utilstrekkelig festing skal kontrolleres på PKK jfr kontrollpunkt 4.10 "Andre lys" -  "Ekstra hjelpelys - dårlig innfesting".

 

 

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) § 28-3 / 10

Lykter og refleksanordninger skal være solide og mest mulig støv- og vanntette. De skal være slik konstruert og så godt festet til kjøretøyet at vibrasjon eller utilsiktet endring av lyktenes stilling ikke finner sted. Lykter som gir nærlys, kurve-/tåkelys eller ryggelys, må være slik innrettet at de kan innstilles nøyaktig på sikker måte. Lykter og refleksanordninger på kjøretøy skal være i god stand.

 

Om du trenger støttestag eller ikke må du nesten vudere etter montering, får du festet de stødige er det tvilsomt behøvelig med støttestag. I mange tilfeller hvor støttestag ikke er mulig (praktisk mulig) er å tenke litt annerledes og kanskje forankre lykten annerledes, eller være litt kreativ med å lage annen ekstra innfestning. Det er alltid mulig å montere lykter på en god måte, man må bare iblant tenke litt ut av boksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner ikke mye du. såklart kan man få dårlige ting fra Kina, siden det meste i verden er nettopp laget i Kina. Jeg kan og begynne å selge led lys og reklamere med ditt og datt men det betyr ikke att alt nødvendigvis er sant, jeg kan handle komponenter fra kina også montere det hjemme og reklamere med att produktet er laget i norge. Men er det det da?nei den er montert i  norge. Att rigid har gode lys skal jeg ikke nekte for, og man kan faktisk få en led bar fra rigid til en billig penge på ebay til tider. Jeg lever IKKE på en myte det er vel heller slike som deg som gjør det siden du ikke har skjønt hvor det meste av for eksempel elektronik blir laget i dag. Men nå blejeg lei av å diskutere, trådstarter får bare vurdere selv hvor han vil handle fra.

Hvis du leser mitt innlegg igjen så ser du, hvis du klarer å lese, at jeg er fullstendig klar over at en stor andel av varene er produsert i Kina. Men som allerede skrevet, KVALITET GJENSPEILES I PRIS!

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår