Jump to content
Bilforumet.no

Rate this topic

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg er på udkig efter en kassevogn til et enkeltmandsforetakk som jeg tænker på at starte op inden for de næste par måneder. Jeg har tænkt på enten VW Transporter eller Toyota HiAce.

 

Sagen er at jeg skal kunne transportere en tung nyttelast, men det jeg lurer på er om jeg bør vælge en 4x4 eller bare vanlig forhjulstræk?

 

Jeg bor på Nesodden og der har vi en del bakker, og jeg forestiller mig at disse kan være vanskelige at bestige i glat vinterføre med tung nyttelast uden 4x4. Men sagen er at en 4x4 har en lavere nyttelast, og så vil jeg ikke kunne transportere så meget udstyr.

 

Er der nogen der har erfaring med kørsel af en tung kassevogn med og uden 4x4 i vinterføre, hører jeg gerne fra dere. Jeg vil især gerne have vurderinger på hvorvidt det er nødvendigt med 4x4 - for jeg har også hørt at en tung last vil give bedre vejgreb - men gælder dette også op ad bakke?

 

Skulle der være nogen der har erfaring med VW Transporter eller Toyota HiAce sådan helt generelt, er I også meget velkomne til at kommentere på tråden.

 

Vh

Frank the Tank

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gå for 4x4 uansett hvilken bil du bestemmer deg for å kjøpe.  Ja last/tyngde over drivende aksel vil hjelpe noe på en 2hjulstrekker men siden di fleste biler er forhjulsdrevet nå så hjelper det ikke noe, blir heller værre å ta seg frem. Har selv hatt flere transportere i ett tømrer-firma jeg var med å drive tidligere, vi hadde mest 4hjulstrekkere men og forhjulstrekere. Forhjulstrekk fungerte ikke i det hele tatt når man lastet litt i bil eller hadde henger på(verken sommer eller vinter) 

Hva skal du transportere? 

 

vi hadde og Hiace 08mod på prøve en stund og det var ikke bil jeg ville hatt uten å få den mere støyisolert, bråket noe helt sinnsykt inne i den.

Ellers så hadde vi:

1996 transporter2,4d syncro(lat men god bil,mindre støy i denne enn 08mod hiace) 

2005 og 2006 transporter 2,5tdi 130hk 4motion( desidert di beste transportere som er laget)

2010 transporter 2,0tdi 140hk 4motion( god å kjøre men ellers drittbiler, byttet 3 fjærbenslager på 50tusen km og di gikk i nødmodus hele tiden, er og latere/svakere enn 2,5tdi)

2010 isusu d-max 163hk pick-up( ok å kjøre, sterk og lite tull med)

 

og transportere er MYE bedre å kjøre enn hi-ace.

 

bor foresten i troms i nord-norge så ja vi må ha 4x4 her:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak for godt svar Yamahamm!

 

Jeg skal transportere træningsudstyr så som kettlebells, vektstenger og skiver og lign., så det kan hurtigt blive ret tungt. 

 

Men jeg tror du har ret: det er bedre at kunne transportere en lavere vægt og være sikker på at komme frem, end at have masser af udstyr med og ikke kunne transportere det i hårdt vinterføre. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan fint sette seg fast på flatmark, både med hiace og transporter uten 4wd. Skal du betale for dette selv, ville jeg gått for hiace med 4wd. Transporteren er ikke like driftssikker som hiacen dessverre. Hiacen er litt som en traktor, men de holder mye lenger enn transporteren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er enig med deg angående holdbarhet. Men transportere med 2,5tdi er nokså holdbare(opp til 2010) etter det så ble det bare drit i mine øyne, untat att dem er kjempegode å kjøre da.  Kjøper du en Hi-ace så ta deg bryet med å få den litt mere støyisolert så blir det en god bil:)  Er en ting tiljeg ikke liker med Hi-ace og det er den dårlige svingradiusen men det er en bagatell da.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøp Hiace 4x4! Ikke det mest komfortable, bruker litt diesel og støyer, men det henger sammen og fungerer og man slipper unna driftstans og store summer i påkost!

 

4x4 systemet på Transporter er en vits. Skal ikke mye snø til før den står og spinner på et hjul. Eter deler og dyre og få reparert. Etter min mening bør det ikke være noe påkost av noen form på en bil før 100 000 km, men på transporter må man regne med at servicene kan komme opp i 20-25 000 kroner også før dette! Brukte 32 000 på siste transportern på 120 000 km servicen... På D-maxen jeg har nå har jeg totalt brukt 3000,- på rep siden den var ny og den har gått 190 000 km nå...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm. syncro på eldre transporter er helt suverent, 4motion er litt dårligere men har aldri stått fast med det heller enda med tung henger etter. 4motion må kjøres på en litt annen måte en en Hiace 4x4. mere gass for eksempel. Man får og 4motion med sperre å da er man på høyde med hiace4x4.

Men ja nyere transporter(2010 og opp) er noe dritt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.