Gå til innhold

94 competition, hjelp til feilsøking

Ranger emnet


Tor83

Anbefalte innlegg

Differensialtrykkregulatoren (DPR) må gjerne grunninnstilles. Når du gir full gass er DPR (og lambda) deaktivert (ingen strøm til DPR) og motor får da bensin iht. grunninnstilling på DPR. Jeg har laget en Guide for hvordan måle og justere DPR, du trenger en ferdig måleledning eller du kan lage en selv, trenger en hann og en hunn EV1-plugg. Husk at polaritet er viktig ved måling, kopler du feil vil instrument vise minus i steder for pluss, og omvendt, noe som bare vil gi deg hodebry ved justering.

 

 

http://techtonicstuning.com/main/index.php?main_page=product_info&products_id=710

955.001.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe svar:-)

Da er den målt. Og vi fikk noen dårlige verdier.

Når jeg starter bilen (med varm motor), så viser den ca 0,2mA. Men etter ca. et minutt (sikkert når lambda slår inn?), så er måleren mellom 145-155mA.

Prøvde å justere DPR begge veier, men da gikk bilen ennå dårligere, uten at mA endret seg. Så den stilte vi tilbake igjen.

Kan det være Lambda'n som ikke virker, selv om den er ny?

ECU?

 

Volvo hadde noen ledninger som vi modifiserte litt:-)

post-150302-0-18260600-1437233765_thumb.jpg

post-150302-0-81070300-1437233792_thumb.jpg

post-150302-0-58901400-1437233812_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 mA, trodde ikke ECU justerte så mye, men ok. Like viktig, var det + 150mA eller -150 mA. Dersom minus så går motor for fett kontra lambdaverdi.

Dersom det skjedde etter ca ett minutt så er det nærliggende å tro at det er lambda som er i uorden. Har du prøvd å kople ifra den svarte ledningen fra lambda og se hvilke verider du da får?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har justert inn høyde på lufttallerken slik at den er innenfor spec? Altså justert på den lille unbrakoskruen (for CO justering) nedi hullet mellom mengdefordeler og luftmengdemåler. Denne bør ikke justeres mens motor går, samt skru veldig forsiktig. Og om man justerer med motor i gang så må den ikke gå høyere enn tomgang.

Sitter nå på min totalt ubrukelig iPad, ellers skulle du fått data på grunninnstilling. Søk på nettet og se om du finner, som her http://vnc.thewpp.ca/stuff/bentley/ep0niks.ctech.ca/vw/eva2/FU01/ch6.1.4.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten update,

Målte V på lambda på den sorte ledningen, den lå på 0,9V

Fikk også sammen målinger til DPR, uten lambda (ca150mA).

Målte tallerkenen, å den er ca 2mm (en 20 kroning. Og uansett hvilken vei vi justerer CO skruen, så går motoren dårligere.

Men når lambda'n er plugget ut så går motoren bedre, tåler fult gasspådrag.

Vi målte også CO'n på bilen. Det var 10:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdaspenning stabilt på 0.9V betyr fet blanding, denne skal normalt svinge rundt 0,5V, dog ikke målbart med vanlig digitalt måleinstrument, må ha analogt. Siden du har tilgang til å måle CO, mål mens du justerer på CO-skruen uten DPR tilkoplet. Eller enda bedre, sjekk og juster grunninnstillingen som beskrevet under, så juster DPR til ca 0 mA.

 

 

If either the air flow sensor or fuel distributor is disassembled or replaced, a basic adjustment of the air flow sensor lever may be required. To check the air flow sensor lever basic adjustment, measure the distance from the fuel distributor mounting surface to the sensor plate lever roller with the sensor plate at rest.

On CIS-E systems, this distance should be 19.0 ± 0.1 mm (0.75 ± 0.004 in.). On CIS-E Motronic systems, the distance should be 18.8 ± 0.1 mm (0.74 ± 0.004 in.). To adjust, remove the tamper-proof plug in the top of the air flow sensor housing and turn the idle mixture adjusting screw, using a 3 mm hex wrench.

 

lWVEI.jpg

 

http://vnc.thewpp.ca/stuff/bentley/ep0niks.ctech.ca/vw/eva2/FU01/ch6.1.4.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har det hvert noen dager med feilsøking igjen, med store fremskritt:)

 

Vi var innom Bilsentrum (møller) i Kristiansund, å fikk låne boken til motoren.

Så vi begynte å søken med multimeter fra ECU og ut til komponentene. Da fant vi ut at ledningen til DPR og bensintrykkregulator N80, var blitt byttet om. så det er derfor vi hadde 150mA uansett hvordan vi justerte DPR.

Når ledningene har blitt byttet om, det vet jeg ikke. Eneste jeg vet er at det har vært tre eiere før meg, med feilsøking.

 

Så nå går motoren som den skal. Enest at CO'n er litt høy ennå, men det er fordi at katalysatoren har tatt kvelden.

Var inne på Eu kontroll i dag, for å se om det også er noe annet som var galt.

Så nå er det bare å fikse katalysator og tåkelys bak, så er den godkjent:)

 

Nå måler DPR 2,5 - 2,7mA og CO'n er på ca 0,7.

Kommer til å justere opp CO'n opp mot 1 etter at ny katalysator er montert, da motoren virker litt fjuskete de første 2 sekundene etter oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår