Gå til innhold

Løse bremseskiver/hjul

Ranger emnet


vilvitemerombil

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

I går kveld da jeg var ute å kjørte begynte jeg å høre en skrape lyd fra bilens venstre hjul, stoppet for å se om noe var løst, men virket ikke slik. Lyden gikk fra skrape lyd til dunke lyd. Da jeg i dag var på dekkmann for å rette opp en feil de hadde gjort på mine hjul (satte på gummien feil vei), så fant de ut at bremseskiven satt løst og at hele hjulet satt var løst. Man kan vippe hjulet opp og ned osv..

 

Hva kan være problemet her? De mente at det var stor sjanse for at hjulet ville kunne falle av om jeg fortsatte å kjøre med den.

 

Det er en Golf 3 Cabriolet 1995

 

Takker for all hjelp på forhånd! Beklager om det ble litt rotete:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du finne ut hva som er galt. Var hjulboltene løse så trenger du ikke tenke mer på hullageret. Få på hjulet og tighte hjulboltene, da kan du riste med makt (med hjul oppjekket) og se hvor det er slakk - om det er noen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått gode råd fra Quattro73 allerede, så kan bare legge til at dersom hele navnet kan bevege seg i alle retninger så er det mest sannsynlig at løs senterbolt eller gåent hjullager ja. Går virkelig ut fra (håper) at indikasjonen deres ikke skyldes løse hjulbolter, i allefall kan man trygt si at de bør vurdere å skaffe seg hakket mer kompetente folk.

 

For å stramme senterbolten trenger du i og for seg ikke noe spesialverktøy, eneste en relativt stor pipenøkkel. Husk at denne bolten er en sikkerhetsbolt eller ofte annen låstbar bolt. I enkelte tilfeller er disse kun for engangsbruk. Eventuelt om det er saksesplint skal denne i utgangspunktet byttes. Har sett ved flere anledninger at bolten har løsnet som følge av bolten ikke er byttet/at splint ikke er blitt satt i.

 

Dersom bolten er løs, ville jeg ha montert ut navet for å kontrollere lagerene og lagerbanene for å påse at det ikke er påført skade av betydning, rengjort og hatt på nytt fett - især om du har brukt bilen nevneverdig med dette problemet.

 

Dersom du får behov for å bytte lageret vil (bør) du ha tilgang på en del spesialutstyr så som presse og avdragerskive. Lageret byttes da helst som et hjullagersett. Ofte er det mer hensiktsmessig på en eldre bil i mangel av utstyr mer hensiktsmessig å kjøpe hjulspindel med nav og lager hos et opphøggeri. Husk samtidig på at på at det å demontere bærekule/ytre endeledd etc kan by på litt utfordringer med rust. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senterbolten er for engangsbruk, dog har jeg ved flere anledninger brukt den opp igjen. Og ja, den skal tightes med moment.

Hjullageret foran kan ikke kontrolleres da dette er et dobbelt vinkelkontaktlager som blir ødelagt når nav trekkes av, den ene innerbanen slites da av. Er kun ett stort lager på hver side foran, ikke to rullelager som bak ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår