Gå til innhold

Diesel dyser

Ranger emnet


Ø.Karlsen

Anbefalte innlegg

Har akkurat tatt ut alle 4 dysene på min Avensis pga en dyse ikke er som den skal.  Hvordan får man testet disse?

Har laget meg rigg med strøm og bryter, slange inn der diesel skal inn i dysa.  Jeg setter fyller slange med forgasserrens og setter på trykk i slangen mens jeg pulserer med strømmen for å åpne dysespissen.  Får ikke dysespiss til å åpne(bruker 12v) seg, ser rensemiddelet heller vil ut der oljerøret skal sitte på dysa.

Er det annen volt styring på disse tro?

Skulle likt å finne ut hvem som er feil med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du noe feil nå blir det dyrt, og hva skal du teste?
Du kan bare glemme det forgasser rens middelet. Det er langt over 200bar trykk inne i dysene når de står i bilen, du klarer ikke gjenskape det trykket med den boksen. Du vil da bare få feil sprøytebilde.

Dieselen kommer inn i det røret som skrus på på toppen av dysa, det andre hullet er til returen.
Du må koble deg på "inn" punktet. Sett trykk og gi dysa og gi en kort puls spenning. Dysa må ha både + og - inn på kontaktpunktet.

Husk at du må være meeget renslig når du holder på med dette. Til og med støvkorn kan tette dysa.
Når du setter di tilbake nå, skal egentlig dyserør byttes, men det du kan gjøre er å rense de godt, pass på at det ikke er noen fremmedlegemer som kan sette seg fast i dysa.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å se på sprøytebilde på dysene, om de er like.  Var ett rør til ei dyse som hadde skikkelig tikkelyd med vibrasjon når bilen gikk på tomgang.

Har sett på youtube der de setter på trykk med rensemiddel og impulser til åpne/lukke. 

Hadde ikke trodd de måtte ha såpass mye trykk.  Brukte kanskje 5 bar jeg men ikke noe fukt kom på dysespissen, bare ut i returen.

Bilen hadde en tendens til og stoppe ved tomgang og dra dårlig før turbo slo inn, og da jeg hørte/kjente på dysene var det en som skilte seg ordentlig ut. 

Derfor ett forsøk på å rense disse selv.

Men hvor/hvem kan ta slike jobber med rens/overhaling av dyser, noen som vet?

Mvh.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke så høyt trykk for å åpne en common rail dyse, de åpner på el. impuls, men du vil ikke se korrekt sprøytebilde med kun 5 bar.
Hvis det er en voldsom tikking er dysen defekt og må byttes. Er skadelig å kjøre med dårlig(e) dyse®.
Stort sett alle landbruksverksteder i landet kan teste dyser som åpner på trykk for deg, men common rail må i benk, for samtidig testes retur mengden.
Sarpsborg Motorverksted og Minge's Universalservice tester/overhaler dyser for deg. Noen utenfor Østfold vet jeg ikke om. 

Ang. stopper ved tomgang og drar dårlig bør du starte med en diagnose.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår