Gå til innhold

Audi 80 B4 Motor

Ranger emnet


HeimBrent

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har noen spørsmål ang motorbytte, evnt større motor eller overhaling.

Det står en ABT motor i den i dag, grunnen til at jeg ønsker en annen motor er at den tikker noe inn i helvete og bruker olje som bare det. Også bruker den en god del bensin. Føler ikke at jeg gjør noe annet enn å fylle bensin og fylle olje.

 

1 Jeg lurer på om noen vet hvilke motorer som kan passe inn i denne bilen?

 

2 Hvor mye arbeid vil det være å bytte til en evnt større motor som kan passe? Hva annet må evnt byttes. 

 

3 Bedre å kjøpe meg en motor på huggeri enn å overhale den jeg har i dag?

 

 

Håper noen kan gi meg noen gode svar. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har motoren blitt slik i ditt eie? I såfall må du nok påta deg noe av skylden for at det er blitt slik 1-winking.gif

 

ABT-motoren går enkelt på 0,6 - 0,7 liter/mil på langkjøring, også med full bil. Om din bruker mye bensin så har du hoppet over vedlikeholdet og har deg selv å takke. Når skiftet du luftfilter sist. Og tennplugger, fordelerlokk, rotor, pluggledninger, bensinfilter? Og når ble lambda sist byttet? Er bilen kjørt over 100k km så kan den med fordel byttes, varer ikke evig. Om du skifter dette, samt skifter alle ventilløfterene og ventiltetningene, da vil nok bilen din bruke 0,7 liter/mil, aldri lage et tikk, ei heller bruke olje etterpå. Og ja, siden du har kjørt med bilen slik så kan du nok regne med at du har tatt knekken på katalysatoren slik at denne må byttes.

 

1. Alle R4 passer rett inn, men om du velger en annen motor enn Monomotronic så får du masse jobb, samt problemer på neste PKK! (også svar på 2).

 

3. Nei, ventiltetninger, ventilløftere, tennplugger, filter osv er MYE billigere enn en ny motor, og på en ny motor står det sikkert bare gamle deler likevel - slik at det må du kjøpe dette uansett 1-winking.gif Husk ny registerreim, det er skfteintervaller på denne også.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for supert svar! :)

Ja, det har blitt litt slik når man har hatt dårlig råd og ikke prioritert bil vedlikeholdet. Bare tatt det nødvendigste. Ser at det er noen deler jeg må bytte her for å få det bedre!

Men, er vel kanskje den enkleste løsningen. Har blitt mer obs på dette i det siste. Så derfor jeg spurte om å få litt svar om hva som blir enklest. Pluss at jeg lærer en hel god del nå da!

 

Får sette opp en liste å se hvor dyrt det blir. 

 

Tusen takk igjen for gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilløftere koster 165 pr stk.

Ventiltetninger koster 29 pr stk

Luftfilter kr 105,-

Lambdasonde får du billig på Biltema, de tar kveld veldig fort, anbefaler derfor å kjøpe Bosch (ebay eller Skruvat som tar drøyt 1000 for ny).

Bytt olje og filter. Olje får du billig f.eks. på Biltema, Europris og Obs, viskositet 5W-40 / 5W-50. Oljefilter kjøper man ikke på Biltema.

Om du har drept katalysatoren med olje så har skruvat tlbud på ny.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

 

1. Alle R4 passer rett inn, men om du velger en annen motor enn Monomotronic så får du masse jobb, samt problemer på neste PKK! (også svar på 2).

 

 

Vil det si at det blir masse jobb å putte en MC2-motor (fra 1990 100 turbo, K-Jetronic) inn i en 1992 80 B4 som har NG-motor?

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår