Gå til innhold

Erfaringer Octavia 3

Ranger emnet


Sjåføren

Anbefalte innlegg

Har litt lyst på en 1,8 TSI med 4x4. Er det noen som vil dele sine erfaringer med Octavia 3? Noe negativt å melde? Eller positivt. Gjerne med referanse til Oct 2 mht støynivå, komfort, kjøreegenskaper, osv. Hvordan er setene?

 

Og hva med f.eks tilleggsutstyr som tilbys. Virker adaptiv cruisekontroll, lane assist fornuftig å ha, virker det som forventet? Andre positive/negative greier som man MÅ ha/ eller bare like godt kan styre unna?

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , etter å kjørt et år med en Octavia 3 riktig nok med DGS og 1.6 TDI ,så fungerer det meste OK .

Lane assist har lite for seg, Krever malte kantstreker for å funke og i Norge med snøkanter  i 9 måneder og dårlige merkinger de tre neste  er dette lite til hjelp .Automatisk "start og stop " er en ting som i høyeste grad bør velges bort ,siden den på Skoda ikke permanent kan avslås. Mulig en ting som passer best i salgsfremstøt ? Adaptiv cruisekontroll er jeg ikke sikker hva innebærer, men på min så savnes "ikke over satt hastighet" noe som finnes på mange biler men som ikke er på 2013 mod. Ellers funker c. controllen med DGS OK ,selv om mange er mer "betjeningsvennlige" . Valg av reservehjul med verktøy fremfor kompressor og datomerka sprayboks er å foretrekke etter mitt syn . Kombinasjonen/løsningen påfylling av vindusspylervæske og stag for panser må bare prøves. Trolig designet dagen etter et julebord ! Og uten å si at bilen ikke har en elektrisk feil ,så virker det skremmende at aldri mer en 80 % batterikapasitet oppnås og faktis så lavt som nede i 30 % er opplevd !  Lys i Auto, AC på 20 grader og på lav kapasitet ,igjen ruteoppvarming ,annet en GPS og radio på. Lite gunstig for kommende vinter ? Ellers virker bilen ok ,seter var viktig med ref. fra forrige bil , og virker OK og bedre en i Octavia II. For alt som dyttes inn er sjansen for hyppigere verkstedbesøk tilstede.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger!

 

Litt høyt bensinforbruk må vel forventes av en motor når det er snakk om 4x4.

 

Greit å vite om Lane assist, jeg har egentlig ansett det som nødvendig for seinere salg. Men det er nok bortkastet utstyr i Norge. Og for den som liker å kjøre bilen aktivt selv, så er det kanskje bare en plage? Dessuten er det mye rumlefelt som varsler om kryssing uansett.

 

Start/stopp-systemet kunne vært valgfritt, men er nok på alle. Det kan heller ikke deaktiveres, dessverre. Det er en del av avgiftsgrunnlaget fordi det reduserer forbruket og co-utslippet.

 

Litt dumt med lite strøm på batteriet. Jeg har det på min Oct2 også. Så hjemmeladeren er stadig i bruk, men det gjør ikke meg noe. Det er flere grunner til det, bl.a DSG-kassa som gjør at motoren stort sett går på veldig lave turtall. Da får man lite snurr på dynamoen, og dermed lite effekt utav den til faktisk å lade batteriet. Start-stopp-systemet drar også strøm og så lenge motoren står, så lades det ikke, mens der er masse som bruker strøm (radio, vifte, lys, etc) + startmotoren da.

 

Det er så merkelig at Skoda fremdeles bruker manuelt panserstag! Men Superskoda har ombyggingssett, jeg har gjort det på min.

 

Og så synes jeg at politikken med tilleggsutstyr og prising begynner å bli litt ublu. Ligner mer og mer på måten "premiummerker" holder på. Men det er greit å kunne tilpasse bilen, det er ikke alle som liker/trenger alt.

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive å si om Lane assist ,at der det fungerer behøver du ikke bruke særlig krefter på å styre ! Litt som en latmanns servo i tillegg til den som finnes og det flotte er jo at den går på strøm . Det som skremmer er bilens evne til å ha nok strøm ,  en sommer  med lys kvelder og minimal bruk av AC ,kjørelys som er led ,GPS og radio .Godt man ikke har fjernstyrt tilleggs varme ,men DEFA blokkvarmer å støtte seg på til vinteren .Det burde være et krav at etter langkjøring ,ca.400 km så er batteri fullada. Men for all del TDI 1.6  går jo på 0.43 på mila med DGS og man kan kanskje ikke å forvente å få strøm i tillegg ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært endel reklamasjoner på dette med strøm på skoda. Mye av problemet ligger i at batteri og dynamo er underdimensjonert, dette gjelder også vw. Man kan ikke skylde på automatgir, start/stop eller mye utstyr, da andre merker ikke har disse problemene. Problemet ligger hos produsenten, som skal spare penger på feil ting. Bortsett fra dette har jeg bare hørt bra ting om skoda.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt underlig at en liten hjemmelader på 5-6 Amp skal klare å fullade et batteri over natten, når en svær dynamo på 75-90 Amp ikke makter å få mer enn 30-70% strøm på batteriet (på sommeren med minimalt forbruk). Så strømproblemet er nok sammensatt av mye forbruk, komponentdimensjonering og ladespenning. Og det gjelder flere enn VAG! Nå har ikke jeg målt ladespenningen på min, men jeg mistenker at den er i laveste laget, kanskje så lavt som 13,6 V. Der burde nok Bosch kikket litt på japanske/koreanske produsenter, som gjerne leverer godt over 14 V. Det utgjør mye for at batteriet skal kunne lagre strømmen som leveres fra dynamoen.

 

Er det noen som vet om blokkvarmeren på 1,8 TSI er en olje- eller kjølevannsvarmer?

 

Lane assist'en på Skoda har jeg blitt fortalt er AKTIV, dvs at rattet faktisk styres aktivt vekk når linjen den nærmer seg eller krysses. Føles det slik i virkligheten?

 

Og hva med dekkstøy, er det forskjell på ny og slitt asfalt? Er Oct3 følsom på hvilket dekkmerke som ruller på asfalten?

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med strøm bør vel vært løst fra fabrikant ? Utstyr bilen leveres med må kunne brukes på en fornuftig måte , uten at bilen må sendes som frakt til forhandler ? Ting som ruteoppvarming og sete må kunne brukes der det leveres originalt til bilen. Det er mange biler som leveres anlegg for "kalde strøk" og med bedre ladning og batterikapasitet ! Diesel og automatisk  "start og stop" burde gi fabrikanten tanker om forbruk og el. kapasitet ikke bare sparte miljøkroner ! Jeg vil nå få ladespenning målt og som til andre Bosch generatorer leveres flere typer spenningsregulatorer .Det er ikke mer en et normalt strømforbruk ,og skal det meste ikke kunne brukes fornuftig er vel spørsmålet hvorfor det leveres ? Ellers virke Octavia bra ! Lane assist dreier rattet etter veien for deg når den leser vegmerkingene på siden og den som tørr stole på norsk veimerking kan jo bare lukke øynene !

Rimelig mange ganger ber den deg overta styringen ,sikkert for at den ikke klarer å lese markeringer . Aldri merket at den tar informasjon foran kryss ,bare på siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har akkurat byttet bil fra en 2011 Ford Kuga til en Octavia L&C 1,8 TSI 4x4 DSG med soltak, adaptiv cruise, parkeringsvarmer, Colombus med DAb+ og hengerfeste. 

 

Kjøreegenskapene imponerte meg veldig fra forhandler og hjem på svingete veier. Presisjonen i styrefølelsen er imponerende med 18" og bilen går nøyaktig dit du vil, akkurat som jeg er vant med fra Ford. Komfortmessig er den også bra med adaptiv cruise, som er et must på en ny bil i dag etter min mening. DSGen virker mye kjappere enn Powershiften til Ford, og er samtidig mer komfortabel. 

 

Lysene er det beste jeg har sett uten hjelp av ekstralys. Motoren er kvikk som bare det, og det er herlig å kunne gi på og samtidig høre en hææærlig lyd når turtelleren kryper oppover :)

 

Det eneste jeg vel savner fra Kugaen er keylessen, men det var ikke på akkurat den bilen som sto hos forhandleren, så da får jeg klare meg uten. Ville også egentlig hadd shiftpaddles da både brodern (Mazda6) og modern (ASX 2,2aut) har det på sine biler. Veldig behagelig å bremse på girene ned bakker.

 

Forbruket er ikke noe å skryte av foreløpig, men så er bilen bare gått 550km. Venter at det går nedover etterhvert men ligger foreløpig på 0,8-0,9. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! Jeg har hatt en liten prøvetur i en, og lysta på å skifte ble jo ikke mindre.... for bilen virket potent og god å kjøre! Og siden jeg liker totalkominasjonen her så er lysta absolutt tilstede for å oppgradere fra 2 til 3.

 

Men jeg er litt skuffa over importøren. De tok bort sommerkampanjen på Octavia'n uten å legge til noen nye. Ikke har de kampanjerente på Octavia heller. Så jeg føler at Octaviaen er blitt melkeku fordi den selger bra (det er kanskje medaljens bakside av suksessen den er/har vært?). Holdningen: den selger så godt uansett KAN slå tilbake, for det er mange bilmerker som kjører knallharde salgskampanjer på mange gode biler.

 

Tenkeboksen kaller!

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Min erfaring med forhjulsdreven 2014-modell 1.8 TSI med DSG er ikke at den bruker mye bensin. På vinterføre ligger den på ca. 0,6 l/mil og på sommeren ca. 0.5 l/mil. Dette er på langkjøring, vel og merke. Jeg synes ikke dette er avskrekkende høyt. 4x4-varianten bør ikke bruke nevneverdig mer pga HALDEX-koblingen som kobler inn bakhjulene ved behov. Den trekker jo stort sett bare foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket for min del er kraftig ned for min del. Ligger nå på 0,65 på langkjøring på vinterstid og det må jeg si er helt greit. Ligger med mixkjøring 0,7-0,8 med bruk av bensinvarmern, så kan ikke klage på det :) Hadde en kar som satt på bilen som til vanlig kjører en '14 XC70 som kommenterte hvor stillegående bilen var :) Bensin har sine fordeler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen står nå på tunet! 1500 km med bare smil og glede! Forbruket er foreløpig litt der oppe, men ny bil, vinter, Webasto, piggdekk, skiboks, småkjørin. Ja, det kommer nok ned etterhvert. Og så er det litt annen motor på 4x4, den har 280 Nm istedetfor 250, for å kompensere for mer drivverk og ekstra vekt. Ikke allverden, men du verden for en artig bil, pigg og ustoppelig på glatta. Superfornøyd!

post-135053-0-70625900-1423261231_thumb.jpg

post-135053-0-57119500-1423261251_thumb.jpg

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår