Gå til innhold

Hvor kjøpe turbokit til C5 03 1.8


C5Fan92

Anbefalte innlegg

Då må du huske å senke kompressjonsforholde, for å få inn meir luft og bensin i sylindrane. Enten så kan du bruke ein tjukkare toppakning, eller så må i verste fall stempla dreies ned bittelitt. Og så må du heller ikkje gløyme oljetilførsel og retur. Og oljekjølar.

Du kan porte toppen, på Wheeler Dealers porta dei toppen på ein 1.8 litar Rover k-serie i ein Lotus Elise. Det var 118 eller 120 hk frå før av, og etter porting av toppen fekk dei 150hk. Effekten vart målt i ein maskin som sjekka kor mykje luft som gjekk igjennom toppen.

Du kan sjå om du kan finne trimkam til denne motoren.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den K-serie Rover-motoren er vel 16v? Er ufattelig så lite effekt de har hentet ut av den, 200 hk burde være mulig så lenge resten av motoren holder mål. Velox Motor portet toppen på en 1.8 8v Audi 80, passerte 200 hk med trimkam og to doble 45 DCOE, han fikk også formidable (og ærlige) 288 hk @ 7000 rpm av en gammel Audi 2.0 16V, den var riktignok mer enn portet topp på, men separate spjeldhus, grenrør osv - men begge motorene var uten pustehjelp biggrin.gif Så det er masse effekt å hente uten snurre, dog koster hver NA-hk en del mer om man skal opp i nivå 170 hk, mye mer om man skal videre derfra, men hk er ikke alt.

En motor med snurre, om den er bygget for å holde, vil ha effektmuligheter i en helt annen klasse enn NA, men som Actros 8x8 sier så kan man ikke bare montere snurre og kjøre, da er gjerne motoren rast den første dagen. Nå skriver du ikke hva effektnivå du sikter mot, men om du planlegger mer en et særdeles moderat ladetrykk så vil det ikke gå lenge før råder og veiv sier takk.

 

BTW, den maskinen som måler hvor mye luft som går gjennom toppen kalles flowbenk. Der kan man også montere inn kammene og se hvilken flow toppen har med nettopp den kammen man skal bruke, eller måle hvor mye den flower på et kamløft som er urealistisk - finnes de som gjør det også 1-winking.gif Men, det som er enda viktigere, det er at toppen har en dynamisk god flow, ikke bare et statisk flott flowtall, da kan man ende opp med å bli frakjørt av en identisk bil med mye mindre effekt - men med en topp som har høy dynamisk flow 1-winking.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker på google så kan du kanskje snuble over tråder der folk har gjort slikt før, på samme motor du har, gjerne utenlandske Citroën-forum? Har søkt litt men fant ikke akkurat hva du leter etter, men rådet som går igjen til de som spør er; "kjøp heller en ferdig turbomotor, blir bedre og billigere".

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det er kun turbo diesel til C5, så kan ikke bytte til noe større en 2.0 136hk motor. dessuten er jg usikker på hva 3.0 V6 opererer med.Noen steder ser jeg bensin andre steder HDI diesel.

 

Så montering av turbo blir for dyrt? Fins det ingen tilsvarende kit?

Jeg har allerede gode bremseskiver(sport), luftfilter og nå tenker jeg et bedre eksosanlegg, men det er effekten jeg er ute etter. Ikke lyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår