Gå til innhold

Reklamasjon på bytta av hjullager. Hvor lenge skal det holde.

Ranger emnet


ErikMaus

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg byttet begge hjullagrene foran på en Volvo V50 ved 100 000km for akkurat ett år siden. Nå har bilen gått i underkant av 130 000km og jeg begynner og få en mistanke om at problemet har kommet tilbake. Jeg hører en metall skrape/gnisning lyd på venstre side og har jekket opp hjulet og da høres det ikke bra ut.

 

Jeg har tatt kontakt med verkstedet som utførte jobben og det viser seg at firma har gått konkurs og de sier at de ikke kan hjelpe meg(og at det uansett ikke var en garanti/reklamasjons sak), men de har startet igjen med akkurat samme eiere, ansatte og lokaler. Bare nytt navn, byttet fra Autoteknikk Jessheim til Autosalg Jessheim. Dette verkstedet er medlem av Meca kjeden noe det også var forrige gang.

 

Mitt spm er:

Hvor lenge skal et hjullager holde? Og hvor lang garanti/reklamasjon er det på en slik del?

Er det vanlig praksis at verksteder slår seg konkurs og starter opp igjen under nytt navn slik at de ikke står ansvarlige for tidligere jobber?  

Og hvilken mulighet har for å kreve represjon/utbedring fra det nye eller gamle verkstedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Rent juridisk følger dette av håndverkerloven og da særlig §22 (reklamasjon).

 

(1)
Forbrukeren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom tjenesteyteren ikke blir underrettet om at mangelen påropes innen rimelig tid etter at forbrukeren oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.
(2)
Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Fristene etter dette ledd gjelder ikke så langt tjenesteyteren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.
(3)
Tjenesteyteren kan ikke gjøre gjeldende at det er reklamert for seint etter (1) eller (2) dersom tjenesteyteren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
(4)
Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter Foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

Hva angår forventet levetid på hjullager så er dette ofte en skummel krabat å anngi noe estimat for levetid på. Du vil nok kunne finne hevdelser om at de er evigvarende, av andre at det er et forbruksprodukt - og det er helt klart særdeles avgjørende fra bil til bil - og ikke minst kvaliteten på håndverket som er utført. Jeg syntes uansett at 30.000km må kunne kalles for urimelig levetid - den burde vart vesentlig lengre en som så.

 

Hva gjelder ansvar for reklamasjonen så er det først og fremst en ting som er særs avgjørende - dersom de som driftet verkstedet, så fremt det var et AS og avviklet dette for så å etablere et nytt (nytt organisasjonsnummer) så bærer ikke det nye firmaet noe juridisk ansvar for reklamasjonen.

 

Det er vel ikke slik at det er vanlig å avvikle driften på grunnlag av ansvarsfraskrivelse. Som oftest skjer det ved at en på rimelig grunnlag ender opp med å ikke klare å håndtere å opprettholde et positivt driftsresultat og dermed mer eller mindre ikke lenger har noe valg. Når det er sagt, så skjer det nok i alle fag at et foretakskifte skjer med uredelige hensikter.

 

Videre er det jo forskjell på hva en juridisk kan kreve, og hva som er god forettningsskikk. Det vil si at de kunne eksempelvis tilby å bytte lageret på nytt kostnadsfritt mot at du eksempelvis dekker kostnadene for et nytt lager - om ikke annet. Videre er det viktig å huske på at i og med at lageret ble prematurt utslitt så kan det bero på en annen årsak en lageret selv så som nav eller spindel - som en følge av dette så kan hjullageret eksempelvis blir raskere nedslitt. Årsaken til dårlig nav eller spindel kan i i neste rekke skyldes vibrasjon, at metallet slår seg over tid om man har hatt et dårlig lager en stund så vel som uforsiktighet med presse ved det opprinnelige byttet.

 

Du kan eventuelt kontakte forbrukerrådet for å få en bedre pressisering av hva slags rettigheter du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår