Gå til innhold

Hvordan bruke multimeteret

Ranger emnet


Audi~duden

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har fått opp feilkoder på min Audi A3 ang. abs sensoren på høyre bakhjul.

 

Etter litt re-search fant jeg ut at jeg kan måle resistansen i denne sensoren for å se om det er selve sensoren som er defekt.

Har et multimeter fra biltema liggende her, for øvrig denne; http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Digitalt-multimeter-15133/

 

Problemet mitt er bare at jeg vet ikke hvilken innstilling jeg skal sette den på.

Jeg kan velge mellom 2000 k, 200k, 20k, 2000 og 200.

Da jeg fant ut at de fleste sensorer skal ha en resistanse på rundt 50 ohm, prøvde jeg alle de forskjellige innstillingene.
Da jeg hadde den på 200k viste multimeteret mitt 49,5 ohm.
 

Jeg trodde det var om å gjøre å bruke måleområdet som lå nærmest mulig måleverdien, som da skulle vært 200. Eller er det jeg som har misforstått?



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan måle motstanden i ABS-sensorene, og såvidt jeg husker ligger de på rundt 1200 ohm. Verdien varierer også om hjulet roteres.

 

Multimeteret setter du på nærmeste verdi over den motstanden du forventer å måle, om for lavt måleområde vil det vise OL i displayet. Er du usikker så begynn med høyest mulig og jobb deg nedover. Om du hadde måleområde 200k og instrumentet viste 49,5 så betyr det 49,5 k (altså 49500 ohm).

 

49.5 ohm ville sikkert blitt 000,0 i displayet om det stod på 200k 1-winking.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Takk for litt oppklaring.
 

Men hvordan er det med en død sensor. Er motstand lik 0 i den, eller vil motstanden øke?
 

Pluss det er merkelig store avvik.

Når jeg bruker 20k som måleområde får jeg; 8860 ohm
Tilsvarende  med 2000; 5500 ohm

Er det multimeteret som er så dårlig? Og virker det ut som at sensoren er helt fin?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er kabelbrudd eller dårlig kontakt så vil du få meget høye verdier eller OL i displayet. Er sensoren kortsluttet vil du måle nær 0 ohm.

Siden du vet hvilken sensor som er dårlig (HB) så ville jeg byttet den, evt sjekke at det ikke er rust i tannkransen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår