Gå til innhold

feil på lambda i oppover bakke

Ranger emnet


Espen Solheim

Anbefalte innlegg

Har ett merkelig problem på golfen det kommer nesten altid på samme plass i undervannstunnelen her jeg bor.
Problemet kommer når eg skal opp fra tunnelen og ligger i 80kmt i 5gir og har ligget der ei stund, motorlyset kommer på men bilen går like fint det er den bakerste lambdasonden som er problemet og denne blei byttet for ett år siden og det var ikke biltema sonde, om eg slipper gassen og gir på igjen kommer ikke lyset skal også nevne att motoren sliter litt i 5 gir opp denne bakken.
Bilen er ein VW golf 2001mod med 1.6 105hk.
Her er koden som kommer:16524/P0140/000320 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2: No Activity

Etter sletting forsviner lyset og koden og det er fint signal fra lambdasonden, skal selge bilen så vil ha dette i orden lurer på og bytte sonden men ville høre her om noe hadde vært borti dette før.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være når motor går tungt oppover, at motor soter litt og pluggene blir deretter, og kan slite med å tenne blandingen. Dette vi også sote ned lambda. Da vil du få utslag på lambda etter kat, den før kat også for den del. Hvertfall en teori. Din motor er ikke bygger for å slite på lavt turtall, liker seg best over 3000 omdr. i motbakker. Kjør opp tunellen på 4. gir heretter og saken er nok løst 1-winking.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar eg skal selge bilen så eg tenkte eg skulle få den i orden, rett etter eg postet dette kommer også EPC lampen på og eg får feilkode på MAP sensoren(G71).

Den går egentligt greit men når eg gir gass fra tomgang jukser den litt, sjekket pluggene og de ser fine ut litt rødbrunt på de så det er vel sånn de skal være.

Her er kodene eg får:

3 Faults Found:
16524 -  Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2: No Activity
        P0140 - 000 -   - - Intermittent
17566 - Shareware Version. To Decode all DTCs
        P1158 - 000 - Please Register/Activate - Intermittent
17961 - Shareware Version. To Decode all DTCs
        P1553 - 000 - Please Register/Activate -  
i
Tror eg bestiller ny MAP på jobb i morgen så får eg se om det fikser dette, hva er det EPC lyset betyr det lyser fortsatt etter eg sletter kodene i motorstyringen?.
EPC lyset forsvinner når eg starter bilen på ny men med ein gang den får motstand på lavt turtal fek. att eg setter AC på hopper motoren over noen slag og det kommer på med kode om MAP og motor og EPC begyner og lyse.
Her er kodene som kommer når dette skjer:
17961 -  Barometric / Manifold Pressure Signals: Implausible Correlation
        P1553 - 000 -   - - Intermittent
17566 - Shareware Version. To Decode all DTCs
        P1158 - 000 - Please Register/Activate - Intermittent

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er ikke sikkert det er MAP-sensoren som feiler noe, kan være EGR eller ventilen til kullfilteret som skaper dette. Sjekk også strammingen på registerreima - bare for å være sikker på at den ikke er slakk og skaper ventiloverlapp og dermed MAP-feil.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke feilen vært konstant vist det var register reima?, har både egr og ventil til kullfilteret på den andre motoren i boden skal prøve og bytte disse.

Hadde av øvre deksel på reg reimen her om dagen og det kjentes stramt ut men så ikkje med speil på strammeren, det hender også att bilen plutselig kveles og eg må pumpe på gasspedalen for og få den til og gå igjen men dette skjer bare når eg har lite bensin(når nålen nærmer seg reservetank merket)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med gasspjeldet ditt? Og LMM? Utført TBA på den? EPC står jo for Electronic Pedal Control. Siden du skriver at motor kveles når et er lite bensin på tanken, er det da mye undertrykk på den? I såfall gjerne en ting til som peker mot kullfilterventilen. Bare en tanke.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har renset gasspjeldet og utført TBA tok også og byttet med det gasspjeldet som står i den overhalte motoren uten att det blei noen forskjell, om eg raskt trykker gassen i bunn og slipper den kommer det ein svak svisje lyd lik dumpventil bare svakere.

Er ikke heilt med når du snakker om undertrykk men når motoren stopper er det ofte etter lange nedoverbakker når eg da trør på gassen så stopper motoren akkurat som det ikke er gnist til pluggene eller tanken er tom etter eg pumper på gasspedale 3-5 ganger starter den bilen går heilt fint før og etter dette skjer.

Skal få bytte denne kulfilterventilen, hva er funksjonen til disse kullfilterboksene?.

 

Gleder meg til og få kjøpt ny bruktbil nå, takker for hjelpen :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån MAP-sensoren fra den andre motoren din og prøv, om fortsatt feil så sett på ny ventil til kullfilteret. Kullfilteret er for åndingen mellom tank og innsug. Problemet ditt heller kanskje mer mot feil på EGR eller at motor suger falskluft.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg bytte kullfilter sensor,MAP og eg koblet egr fra den andre motoren eg monterte ikke egr eg bare koblet fra ledning og plugget i den andre må eg montere egr?'

Fant også ut att motoren ikke stopper den reagerer bare ikke på gasspedalen og da spesielt fra tomgang til 2000-3000omdr, vil gasspedalen gi fra seg feilkode om det er dårlig kontakt?

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan ECU på din motor jobber... Tenke høyt... Mengden luft motor får, både via gasspjeld og EGR, er kalkulert ut i ECU. Bensinmengde som er tilapsset den kalkulasjonen blir tilført, bare at motor får jo ikke noe via EGR, og motor får noe feil blanding. Dette er tema som kommer opp ved blending av EGR på diesel, hvordan det er på din vet jeg sannelig ikke. Uansett er det nok ikke det som er problemet på din, kanskje?

Jeg ville koplet til VCDS og lese verdiene fra TPS, da finner du ut om den er defekt. ECU vil ikke gi feilkode om TPS gir feil verdi, den vil bare anta gasspjeldets posisjon er som TPS sier. Dog vil du få feilmelding når tilført bensinmengde blir helt feil og lambda ser dette, da om det blir utenfor grenseverdiene til lambda. MAP-sensoren forteller også ECU hvor mye gasspjeldet er åpent, indirekte. Er det ved rakst gasspådrag at motor ikke reagerer på gasspedalen, eller er det ved sakte gasspådrag. Om det første kan det høres ut som TPS-tull. 100% sikker på at motor ikke suger falskluft?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste med startgass i morgen på innsug manifoilen den er jo av plast og de er kjente for og sprekke, skal prøve og bytte gasspjeldet og lese av verdier med bosch diagnose maskin på jobb.

Sånne feil som dette er kjipe, i dag hadde vi ein seat inne på jobb med noelunde samme problem  den jukset og gir same kode som min eg prøvde og åpne opp oljelokket når bilen var igang og da hoppet motoren over flere slag og EPC lysetkom på.

Håper bare det ikke er noe med ledningsnett eller ECU på min, problemet kommer når eg gir litt gass og bilen er i høyt gir da bukser den til og reagerer ikke det kjennes veldig fysisk ut fra motoren den bukser godt og så reagerer den ikke på gasspedal men nå er det bare og slippe gassen og gi gass på nytt før måtte eg pumpe på pedalen.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår