Gå til innhold

Fjerne rust og lakkere over - hvilke produkter skal man bruke?

Ranger emnet


Bjorn101

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal fjerne noen skjønnhetsflekker med rust på min VW golf 2000 modell. Trenger derfor tips til produkter for å fjerne rusten samt grunning. Biltema selger noe man kan pensle på for å fjerne det meste av rusten, men har varierrende resultater med biltema produkter.

 

Rusten er i hjulbuen og noe på bagasjelokket

 

Er ute etter å få gjort en så god jobb som mulig, uten å sette jobben til et verksted smile.gif

 

Tips og triks tas imot med takk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iriterende å se folk som prater drit om biltema,  Ja det finnes en del dårlige produkter på biltema men slike dårlige produkter finner man på alle butikker. Har man hjernen med seg når man handler så er det utrolig mye bra å handle på biltema.

Se på bildeler foreks. der står det veldig ofte biltema på esken men så er det en original del inni(pga det ikke finnes millioner av fabriker som produserer bildeler så derfor lager samme fabriker deler til di fleste av forhandlere av deler og di forskjellige merker) Verktøy fra biltema, kjøp det som det står 5 eller 10 års garanti på så får man kvalitet osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei.

Som nevnt over er epoxy et godt alternativ. Epoxy er tett og vil kapsle inn rusten og forhindre at rusten får næring i form av oksygen og fuktighet.

Etter min erfaring så gir epoxy et mer varig resultat en de dedikerte "rust dreperne".

 

Ovatrol er også et godt alternativ på større flater, og har brukt det en del på understell, innvendige gulvplater etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dumt å kakke på at Biltema sine produkter til denne jobben bare er å glemme. Har jobbet mye med rust og karosserirekonstruksjon med biltema så vel som kostbare annerkjente produkter - først of fremst er det eierens budsjett som har satt taket her. Jeg ville klart vært mye strengere på mer kostbare kjøretøy hvor resultatet OVER TID er helt udiskutabelt vesentlig men her blir også kostnadsbildet vesentlig mer hensiktsmessig.. 

 

Personlig mener jeg at det er måten en stopper rust på som er avgjørende, såkalt "Rust converters" og andre vidundermidler er et enkelt alternativ - dog et altenativ jeg vil kalle for "bremsende" først og fremst, og ofte vil en bare oppdage over litt tid at rusten finner en annen vei å fortære. Skal en bli kvitt rust, må man begrense omfang ved å fjerne rusten for så å forhindre at rusten har grunnlag for å utvikle seg videre. Her kommer eksempelvis epoxy inn som et godt alternativ - OM den benyttes riktig. Biltema selger rustconvertere, det gjør de fleste andre kjeder også - de samme kjedene selger også skiftenøkkler og fastnøkkler, fastnøkkelen er fortsatt et bedre alternativ.

 

Jeg betviler ikke at rustcovertere som et lag før epoxy nødvendigvis ikke har noen effekt (selv om jeg ikke benytter det), men påstanden er at det beste verktøyet i kampen mot rusten er møysommelig pussearbreid for så å "forsegle" eventuelle rester.

 

Husk forøvrig at rust må angripes fra begge sider av platen/karosseriet for et godt resultat, små flekker på utsiden kan ofte være skapt av mer omfattende rustangrep på innsiden.

 

Det finnes enkle og det finnes mer krevende måter å utføre den samme jobben på, men resultatet er svært forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår