Jump to content

Bytte tennplugger på Skoda Octavia 1.6 2001.

Rate this topic

Noob-mekker
 Share

Recommended Posts

Hei, har prøvd å lete etter "how-to´s"  vedr. bytte av tennplugger på en 

Scoda Octavia 1.6 2001, men har ikke funnet noe enda, noen tips?

Trenger man også spesialverktøy til jobben?

T.

------------

MODELLEINFO

Merke: SKODA

Modell: OCTAVIA (I)

Typ: 1.6 Kombi

TYPEINFO

Karosserikode: 1U

Motorkode: AVU/BFQ

Motoreffekt: 75

Løsne og stramme pluggene
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Tennpluggnokkel-12018/

Start på ene siden. Dra av en plugghette Skru ut tennpluggen, sett i ny og stram til. Sett på plugghetta. Så gå videre. Lønner seg å ta en og en, så tar du ikke feil av tennplugg hettene 

Men er det 1.6 SR motoren du har?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Takk for svar til nå!

Ja det ser ut (høres ut) til at det er fryktelig vrient å komme til :S, er usikker på eksakt motortype.

Grunnen til at jeg prøver å bytte de er at hele bilen (motoren) "rister/rykker" og lampa som viser ESP/ANTISPINN (?) Lyser rødt.

Bilen bruker absurd mye olje, og har blitt fortalt at det antaglig er nedsota tennplugger som gir problemet.

Håpet å finne en youtube-video med instruksjoner om pluggbytte, men fant ikke noe :P.

Det står 1.6 SR på motordekselet i motorrommet om du har SR typen. 

Om ESP lampa lyser så ville jeg startet med en diagnose på bilen.

Om det er SR motoren du har, som også er brukt i en Golf 4 1.6 SR så er tennpluggene nesten umulig å komme til uten å demontere delvis hele innsuget. Jeg fikk en kamera til å bytte på min Golf 4 jeg hadde tidligere. Han er mekaniker hos Møller

P1000478.jpg

P1000527.jpg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Frykter det blir for avansert for meg :S, ser ut som det blir timebestilling på verksted.

Hadde man hatt en komplett "guide" med eksakte verktøy kunne man kansje forsøkt selv..

Hvordan får man forresten av det øverste dekslet? Reiv og sleit litt her og der, men turte ikke bruke makt

i frykt  for å ødelegge noe :P.

Det øverste plastdekselet (som det står 1.6 SR på) napper du rett opp.

Det er greit med en lang bøyd spisstang el.lign. for å nappe av l\plugghettene.

På de to midterste cylinderne (med ring rundt på bilde lenger opp) kan du også vippe opp hettene  med en skrutrekker.

så trenger du pluggnøkkel med forlenger og universalledd for 3/8" skralle.

Det er ikke nødvendig å demontere noe av innsuget.

--

Bilforumet.no
Moderator: Audi - Volkswagen - Seat - Skoda - Teknisk

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By grendal93
      Hei, jeg har prøvd å finne hvor oljelekasjen jeg har på min golf uten hell. 
      Tenkte først at det kom ifra oljetrykksensoren som ligger nesten øverst på motoren siden det var mye oljesøl rundt den. Vasket rundt og sjekket igjen så fant jeg olje nesten helt opp til trykksensoren.
      Sjekket også tennpluggene og det var olje i alle (dette kan komme ifra dårlig påfylling av olje) skal tørke ut oljen og sjekke igjen. 
      Har også en varsellampe på motoren og når jeg starter bilen så får jeg opp en varsel der det står "oil sensor workshop". 
      Kort forklart om motorkraften som jeg mister. Når jeg skal ut i kryss så må jeg gir mere gass en vanlig for og ikke kvele bilen. Når jeg kjører rolig på flat vei så kjenner jeg på bilen og gassen at den mister litt kraft også kommer det tilbake om 250ms ca. Når jeg slipper opp gassen på flat vei så rister bilen 4 ganger før den bremser på giret. 
      Har sjekket at alle tennplugger fungerer og det gjør di. 
      1 ting til! Oljen renner ikke ned på hverken girkasse eller reg reim, det er mest fokusert på fronten ( kanskje bak) 
      Det at jeg mister motorkraft av og til kan vel ha noe med oljesøl i tennpluggene? Hvis det ikke er problemet hva kan det være? 

Tips om problemet, anbefalinger, meniger om og levere inn til verksted for og finne oljelekasjen taes gjerne imot! 
    • By Roavik
      Har problemer med å få tak i hel aksling venstre foran, noen som vet om en brukt? Dette er en 1,6 Automat, 2006, eller kanskje noen vet om andre modeller som har samme aksling?
    • By PyroR
      hei, har en octavia mk1 L&K som har et problem med alarmsystemnet. hadde biln på scan å dem fant ut at det e et problem med mikrobryteren i døra ( greit å fiske) men dem fant også ut at det var et problem med cupeovervåkingen. å mange sier denne bilen ikke har et alarmsystem/at sytemnet er ettermontert. noen som vet hva som stemmer å eventuelt hvor kan man eventulet finne denne sensoren..

takk
    • By nicklas_3210
      Hei. 
      Har et problem med bilen som jeg har funnet ut er mest sannsynlig en pcv valve , (positive crankcase ventilation)
      Men klarer ikke på noen måte og finne ut hva den delen heter på norsk for og bestille den. Har søkt over alt og prøvd så godt jeg kan til ingen nytte. 

Nummeret på den ventilen er 1J0 973 722 og bilen er en Golf V 2007 1.6 bensin

På forhånd tusen takk for svar :D 
    • By V70Stavanger
      I det siste har jeg hatt problemer med min v70 2.4l bensin 2001    Den kan kjøres fint men etter en stund i kø foreksempel ved et lite gasspådrag så begynner bilen å gå veldig lavt på turtall.. rister enormt og er akkurat som om den skal kveles. Noen symptomer før dette skjer er nykking i bilen fram og tilbake mens jeg kjører.. ikke voldsomt men jeg merker det.   Har også i det siste merket at når bilen har stått over natten og jeg skal starte den så sliter den ganske med å starte og setter bilen i D og virker ikke som girkassa kobler inn med en gang. Vet ikke om disse to har noe å gjøre med hverandre.    Har byttet alt av coiler og tennplugger. Renset gasspjeld og byttet drivstoff filter.    Noen idé på hva som kanskje må byttes?   
  • Populære emner nylig

• Recent Achievements

• martinlol went up a rank
      Korporal
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy