Gå til innhold

Bytte tennplugger på Skoda Octavia 1.6 2001.

Ranger emnet


Noob-mekker

Anbefalte innlegg

Hei, har prøvd å lete etter "how-to´s"  vedr. bytte av tennplugger på en 

Scoda Octavia 1.6 2001, men har ikke funnet noe enda, noen tips?

 

Trenger man også spesialverktøy til jobben?

 

T.

 

 

 

 

------------

 

MODELLEINFO

 

Merke: SKODA

Modell: OCTAVIA (I)

Typ: 1.6 Kombi

 

TYPEINFO

 

Karosserikode: 1U

Motorkode: AVU/BFQ

Motoreffekt: 75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsne og stramme pluggene
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Tennpluggnokkel-12018/

 

Start på ene siden. Dra av en plugghette Skru ut tennpluggen, sett i ny og stram til. Sett på plugghetta. Så gå videre. Lønner seg å ta en og en, så tar du ikke feil av tennplugg hettene 

 

Men er det 1.6 SR motoren du har?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til nå!

 

Ja det ser ut (høres ut) til at det er fryktelig vrient å komme til :S, er usikker på eksakt motortype.

 

Grunnen til at jeg prøver å bytte de er at hele bilen (motoren) "rister/rykker" og lampa som viser ESP/ANTISPINN (?) Lyser rødt.

Bilen bruker absurd mye olje, og har blitt fortalt at det antaglig er nedsota tennplugger som gir problemet.

 

Håpet å finne en youtube-video med instruksjoner om pluggbytte, men fant ikke noe :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står 1.6 SR på motordekselet i motorrommet om du har SR typen. 

Om ESP lampa lyser så ville jeg startet med en diagnose på bilen.

 

Om det er SR motoren du har, som også er brukt i en Golf 4 1.6 SR så er tennpluggene nesten umulig å komme til uten å demontere delvis hele innsuget. Jeg fikk en kamera til å bytte på min Golf 4 jeg hadde tidligere. Han er mekaniker hos Møller

 

P1000478.jpg

P1000527.jpg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykter det blir for avansert for meg :S, ser ut som det blir timebestilling på verksted.

Hadde man hatt en komplett "guide" med eksakte verktøy kunne man kansje forsøkt selv..

 

Hvordan får man forresten av det øverste dekslet? Reiv og sleit litt her og der, men turte ikke bruke makt

i frykt  for å ødelegge noe :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øverste plastdekselet (som det står 1.6 SR på) napper du rett opp.

 

Det er greit med en lang bøyd spisstang el.lign. for å nappe av l\plugghettene.

På de to midterste cylinderne (med ring rundt på bilde lenger opp) kan du også vippe opp hettene  med en skrutrekker.

så trenger du pluggnøkkel med forlenger og universalledd for 3/8" skralle.

 

Det er ikke nødvendig å demontere noe av innsuget.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår