Gå til innhold

Nardo: Audi A3 8L 1.8TQ - DAILY // needzmoarlow.

Ranger emnet


Nardo

Anbefalte innlegg

Nardo's Audi A3 8L 1.8TQ.

 

Siste bilde tatt av bilen;

se4raf.jpg

 

 

Som mange av dere vet, har jeg akkurat solgt unna min A4 B6. Dette fordi jeg synes bilen var for stor til mitt bruk og jeg var mer lysten på 1.8TQ enn 1.9TDIQ. Solgte A4en for noen dager siden, hadde allerede snakket med eieren av denne bilen tidligere angående et eventuelt bytte. Det var uaktuelt. Tok dog kontakt igjen når jeg hadde cash og avtalte å se på den. Er for øyeblikket på besøk hos min kjæreste i Bergen, og vi tok da toget til Voss tidligere i dag. Det endte, som dere ser, med bilkjøp. smile.gif

 

 

Generell informasjon

 

 

- 2001 Audi A3 8L - Facelift.

- 1.8 Turbo Quattro - 150HK.

- Gått 231.000, servicehefte hele veien.

- Konekjørt de to siste eierene. Derav de siste 150.000+-.

- Registerreim må byttes innen 10.000.

- Noen bruksmerker her og der. Spesielt på frontfanger.

- EUOK til Februar 2016. Eu-godkjent for en måned siden.

- Helt nye støtdempere rundtom hele bilen, foringer, bærekuler foran osv.

 

 

 

Planer

 

 

Done // In Progress // Not yet

 

Motor;

BSR OptiFlow Filterkit.

S3 Eksos.

BSR Turbotrykkmåler.

BSR Chipping - 193HK, 302NM.

FMIC (Frontmontert Intercooler).

 

Understell & Felger;

Supersport Black Evolution.

Sommerfelger.

Styling;

Nye skiltholdere & skilt.

Fjerne mudflaps bak forhjulene.

Stickers i bakruta.

Stickerbomb tanklokket.

Stickerbomb/foliere tre-plasten i interiøret.

Nye baklykter/sote baklyktene?

US-lights m/ bryter.

Sotefilm over side-blinklys.

LED-lys i grøftelys.

Gulfilm over grøftelys(?).

Sote ruter til frontrutene(?)

Modde org/bytte til S3 diffusor.

S3 Interiør & Ratt.

 

 

Lyd;

2x12" Rockford Fosgate R1

m/ Lightning Audio Monoblock - 1500W.

Nye høyttalere foran.

 

 

 

----------

 

Utgangspunkt

 

 

1445rx5.jpg

mwf8nb.jpg

vg3mlv.jpg

 

 

 

Update 1 - 25.07.14.

 

 

Er fortsatt i Bergen hos dama, og tilgang på verktøy her er minimal. Dog hadde stefaren hennes umbracosett, 10mm fastnøkler og skrutrekkere jeg fikk lånt. Det var egentlig alt jeg trengte for å gjøre det jeg hadde planer om å gjøre for nå. Har da fått fjernet kone-mudflapsene og montert BSR OptiFlow filteret. Godt med litt "ordentlig" PSSH-lyd wub.gif

 

se4raf.jpg

Ute på Meland hos moren og stefaren til dama for å spise middag og levere tilbake verktøyet! Her er mudflaps fjernet. Var litt heldig med bakken, ser ut som et ganske greit stuk på bilen. wub.gif

 

2h5teec.jpg

Også var det over til det åpne filteret. Audi er et helvete å skru på, spesielt med dårlig verktøy. Har du ikke latmannsarmer osv. så kan du jaggu beregne en halvtime kun på å løsne et par skruer lol2.gif Her er varmeskjoldet satt nedi!

 

18jaf5.jpg

Få det ut!

 

29blqit.jpg

Sekundær-filter på plass.

 

1z33qq0.jpg

ofrioi.jpg

Filteret på plass.

 

Veldig fornøyd med alt så langt. Bilen er strålende, var på NAF-test igår og det gikk helt utmerket - som forventet. Veldig fornøyd med det åpne filteret. Gir motorrommet et mye mer sporty look og lyden blir mye mer sporty.

Annet enn det har jeg gått over lufttrykket i dekka siden den var så ufattelig tung å styre og det skreik i dekka når jeg svingte bittelitt hardt. Her var det 28PSI i alle dekkene, og det skulle være rundt 47PSI. Fylte opp til 45PSI og nå er det en helt annen bil å kjøre.

 

Hadde ingen planer om å senke denne bilen i første omgang, men jeg klarte ikke å holde meg. Når de først var på tilbud, måtte jeg slå til. Har nå bestilt Supersport Black Evolution fra QWT. Og 17" RS6 felgene blir nok kjøpt når jeg kommer hjem til Hønefoss.

Det var det. Neste innlegg kan dere forhåpentligvis forvente at litt anlegg er blitt montert. Kanskje coilovers og nye felger også? wink.gif

 

 

 

Update 2 - 07.08.14.

 

 

Anlegget er koblet opp og det spiller ganske så godt i min lille bil wub.gif møtte dog på noen problemer underveis, forklarer mer ved bildene.

 

wumpg2.jpg

Startet med å fjerne dashbordet.

 

2lihh15.jpg

Torpedoveggen var TRANG! Brukte en time på å sende gjennom kabelen til motorrommet lol2.gif

 

2ykideb.jpg

Legger kabelen skjult, i panelene her. Trangt det også.

 

33e05k6.jpg

Rimelig strøkent wub.gif

 

2zob1w2.jpg

Slengern opp her.

 

12660rm.jpg

Røsk det ut! Phonokabel inn.

 

15gqfiq.jpg

Glemte jo selvfølgelig Remote-kabelen også. Så opp med alt igjen.

 

v5k3lz.jpg

Og der trodde vi at vi var ferdig! Skrudde på. Forsterkern fikk strøm, men ga ikke lyd. Begynte til slutt å ryke før vi skrudde av alt og koblet vekk. Åpnet opp forsterkeren og den var ødelagt. Fikk den gratis av svoger, og var i ukjent tilstand så var ikke helt uforventet. Men kjipt.

 

fjqpo0.jpg

Koblet vekk strømmen, koblet fra alt og la kablene klar til neste forsterker.

 

2vta2iq.jpg

Dro dog og kjøpte meg en ny en! Nå spiller det veldig godt, forsterkern er stilt noe lavt grunnet elementene er helt nye. Men synes lyden er ren!

 

35mmz2p.jpg

Oooog litt kabelrot. Tenker å plassere forsterkeren i reservehjulsbrønnen - så kan jeg bare ta av høyttalerkablene og kassa når jeg ønsker bedre plass.

 

Alt i alt, fikk jeg det til og funke. Ble rimelig bra trukket kabel ettersom dette var min første gang, og koblet (nesten) riktig første gangen. Remote er unntaket.

Next up; senk & felger! Keep tuned. Takker for tilbakemeldinger smile.gif

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei  denne kan chipes til 211hk vet ikke om du vet det allerede. ellers så er a3 ganske tøff vis man holder den clean med store felger og sota ruter, for da (avslører) man ikke effekt man har så lett:) har noen Audi frelste kompiser som kjører med orginal filter pga av bedre tomgang å filtrering. men ser skikkelig bra ut de planene du har, håper du legger ut noen bilder etter hvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei  denne kan chipes til 211hk vet ikke om du vet det allerede. ellers så er a3 ganske tøff vis man holder den clean med store felger og sota ruter, for da (avslører) man ikke effekt man har så lett:) har noen Audi frelste kompiser som kjører med orginal filter pga av bedre tomgang å filtrering. men ser skikkelig bra ut de planene du har, håper du legger ut noen bilder etter hvert:)

 

Dette er kun en 1.8T(Q) med 150hk originalt. Ergo, med chip vil du oppnå omtrent 190-200hk.

Har du derimot en 1.8TS(Q) har du 180hk originalt. Med chip vil du oppnå 220-230hk.

 

Har planer om 19" sommerfelger etterhvert, men ikke før neste sommer. Har også bestilt justerbart senk nå, og 17" RS6 felger blir kjøpt i starten av august. Så det er en god start :-) Sota ruter står i spoileren "Planer".

Mye mulig det blir bedre tomgang og filtrering, men ettersom denne ikke er trimmet en smule enda merkes det ikke. Filteret er derfor mest for sporty lyd og utseende. Det de mener med filtrering vil nok være at de får kaldluft med org filteret, noe jeg også gjør på grunn av den lure plasseringen av kaldlufts-inntaket. Det er da rett ovenfor hvor powerfilteret står nå, ut fra innerskjermen.

 

 

På en 1.8T med 150hk originalt så får man vel ikke mer enn 190hk med chip. 190-200 et sted. Har man 1.8T med 180hk originalt så kommer man opp på 210hk

 

Helt riktig det her!

1.8Ten med 180 originalt heter 1.8TS(Q), men det visste du kanskje allerede? :-)

 

--

 

Takk for feedback begge to! Settes stor pris på.

Blir nok en stund til det skjer noe mer, ettersom jeg er på ferie hos kjæresten min i Bergen. Kommer hjem i starten av august, og da blir det montering av anlegg, senk og nye felger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Original luftfilter boksa helde til 4-500hk ? Og den er meir optimal ein ope filter smile.gif

 

Det kan hende. Ikke vet jeg.

Jeg vil også gladlig få vite hvor mye forskjell i effekt det gjør på en ellers original motor? :)

 

Jeg har investert i BSR OptiFlow-kittet, som både er kvalitet og er garantert at det får kaldluft. Ettersom dette kittet holder til 250hk og bilen min kun har 150hk, ser jeg ikke problemet. I tillegg har jeg hatt èn langtur med bilen til nå, hvor jeg har dratt på litt og jeg merker ingen negativ forskjell. Eneste forskjellen er lyd, noe som var hovedgrunnen til at jeg kjøpte åpent filter.

 

Om originalt luftfilter er så ufattelig bra, lurer jeg fælt på hvorfor driftebiler med 500hk+++ osv. ikke bruker det? Har ikke sett èn uten åpent filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mighty Car Mods testet flere typer filtere. Alt fra billige åpne filtere, dyre filtere. Sports innsats filter og originale filtere. Originale filteret kom best ut. Ingen merkbar forskjell på noen av de. Bilen de testet på var en 200-250hk Subaru om jeg husker riktig. 

 

Har også testet flere filtere på de bilene jeg har hatt. Merker ingen forskjell på effekten. Kun lyd (Jeg har også testet det BSR filteret du har på bilen din)

Ender alltid opp med å slenge tilbake den originale boksen med et originalt filter. Føler meg mest trygg da

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpent filter har ingenting for seg før du begynner å snakke heftig trimmet motor, men det gir ikke nevneverdig mer effekt forde.
Det er som JChE sier, det er stortsett plassmangen og utseende som gjør at de velger åpent filter.

Hvis du har en bil med litt futt i så vil jo åpent filter gi litt lyd. Har selv hatt åpent filter på en A6 C4 V6 jeg hadde for mange år siden, det var også kun for lydensskyld.
Men det er den eneste bilen jeg har hatt med åpent filter.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Update 2 - 07.08.14.

 

 

Anlegget er koblet opp og det spiller ganske så godt i min lille bil wub.gif møtte dog på noen problemer underveis, forklarer mer ved bildene.

 

wumpg2.jpg

Startet med å fjerne dashbordet.

 

2lihh15.jpg

Torpedoveggen var TRANG! Brukte en time på å sende gjennom kabelen til motorrommet lol2.gif

 

2ykideb.jpg

Legger kabelen skjult, i panelene her. Trangt det også.

 

33e05k6.jpg

Rimelig strøkent wub.gif

 

2zob1w2.jpg

Slengern opp her.

 

12660rm.jpg

Røsk det ut! Phonokabel inn.

 

15gqfiq.jpg

Glemte jo selvfølgelig Remote-kabelen også. Så opp med alt igjen.

 

v5k3lz.jpg

Og der trodde vi at vi var ferdig! Skrudde på. Forsterkern fikk strøm, men ga ikke lyd. Begynte til slutt å ryke før vi skrudde av alt og koblet vekk. Åpnet opp forsterkeren og den var ødelagt. Fikk den gratis av svoger, og var i ukjent tilstand så var ikke helt uforventet. Men kjipt.

 

fjqpo0.jpg

Koblet vekk strømmen, koblet fra alt og la kablene klar til neste forsterker.

 

2vta2iq.jpg

Dro dog og kjøpte meg en ny en! Nå spiller det veldig godt, forsterkern er stilt noe lavt grunnet elementene er helt nye. Men synes lyden er ren!

 

35mmz2p.jpg

Oooog litt kabelrot. Tenker å plassere forsterkeren i reservehjulsbrønnen - så kan jeg bare ta av høyttalerkablene og kassa når jeg ønsker bedre plass.

 

Alt i alt, fikk jeg det til og funke. Ble rimelig bra trukket kabel ettersom dette var min første gang, og koblet (nesten) riktig første gangen. Remote er unntaket.

Next up; senk & felger! Keep tuned. Takker for tilbakemeldinger smile.gif

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår