Gå til innhold

Audi 80 2.3 NG, problem med gassrespons

Ranger emnet


El raza

Anbefalte innlegg

Det er det som er problemet,at når jeg har fått kamdrev på merket,vises ikke ØD på svinghjul...

Å når ØD er synelig/i flukt med kanten,så står kamdrev ca 180 feil...

Ble mye frem og tilbake,beklager dette!

Har sjønt hvordan ting SKAL være,men det går bare ikke...-uansett hvor mange omdreininger jeg drar motor rundt.. Kamdrev å ØD stemmer ikke.. (men merkene på kamdrev og reimhjul stemmer annen hver omdreining)

Eneste forklaringen jeg kan komme frem til,er at kam og kamdrev har gått løs.. Kan det være mulig/forklaringen?? (bolten er ikke løs..)

Skal ventilene/stempel klare å gå klar av hverandre?

Takker foresten så veldig mye for hjelp!!!! -er overopphetet i hjernen av spekulasjoner.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at du ikke akkurat leser så nøye det jeg skriver, men leser litt av det for så å springe ut og se under panseret. Iver er bra det, men om jeg skal gidde å hjelpe så les grundig det jeg skriver.

 

Roter veiv til 0-merke står som vist på bildet under. Er hullet på din likt som på bilde? Vet noen NG har annet hull, om forskjellig så ta bilde av det. Så, når veiv er i ØD, er da merke på kamdrev 180 grader "feil" så roter veiv en omdreining til og la den stå på 0-merket (i ØD).

Se da på kamdrevet, om dette er en halv tann feil så er det så bra som du kan få det. Er det 1 tann feil eller mer, da er registeret feil og må justeres.

 

Som jeg har skrevet, flere ganger, veiv roterer to omdr for hver gang kammen roterer en omdr, derfor vil kamdrev stå 180 grader "feil" for annenhver omdreining på veiva...... Les dette noen ganger, til du forstår hva jeg mener..... Dette er akkurat som det skal være, altså normalt.

Selv om bolt på kamdrev løsner så skal det ikke rotere på kamaksel, dette fordi det er sporkile på kamdrevet, derav kan det umulig monteres feil.

 

Om veiv er nøyaktig i ØD og kamdrev maks 1/2 tann feil, da skal du montere fordeleren som jeg skrev tidligere - selvsagt mens veiv er i ØD. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor du tok fordeleren ut når du hadde konstantert at det var gnist på pluggene!?!

 

 

På bildet under er veiv nesten i ØD - som du ser.

 

Dmerkesvinghjul.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.. har lest det mange ganger.. ;-) står i garasjen å ser under panser mens jeg leser å ser på merkene..

 

Stiller nå svinghjul til ØD.

Nå står kamdrev 4tenner unna merket.

Rotor står motsatt vei av merket.

sylinder nr 1 er på topp.

 

Dreier nå motor til ØD kommer frem igjen.

nå står kamdrev ca 160/170grader feil.

rotor står nå på merket.

sylinder nr 1 er på topp.

 

dreier motor på nytt til ØD.

Kamdrev står 4tenner unna merket.

Rotor motsatt vei av merket ca180grader.

sylinder nr 1 er på topp.

 

Denne syklusen gjentar seg hver gang... :-(

 

Tenker reima må ha hoppet... -men kan jeg bare dreie motor på ØD, ta løs reima å vri kamdrev til merket,eller tar jeg helt på tryne feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller nå svinghjul til ØD.

Nå står kamdrev 4tenner unna merket.

Rotor står motsatt vei av merket.

sylinder nr 1 er på topp.

 

Tenker reima må ha hoppet... -men kan jeg bare dreie motor på ØD, ta løs reima å vri kamdrev til merket,eller tar jeg helt på tryne feil?

 

Ok. Var hullet ned mot svinghjul likt på din som bildene jeg postet? Viktig!

 

Når veiv er i ØD, da skal kamdrev være mot merket. Om ikke så har noe skjedd, og hva som har skjedd det MÅ du finne ut av, ellers kan motorhavari være det neste.

 

På ditt kamdrev er det sikkert bare en prikk som på bildet under.

Kamdrev10v.jpg

 

Uansett, når veiv er i ØD, om kamdrev er feil så må det justeres tilbake. Altså har det hoppet over, hvorfor må du finne ut for det skal aldri skje. Løsne de tre M6 boltene som holder strammehjulet og sjekk så om strammehjul og vannpumpe går rundt uten slark, treghet e.l.

 

Er alt ok, noe jeg mistenker det ikke er siden det har hoppet over. Eller så er reim alt for slakk. Men når alt er i orden skal veiv stå i ØD. Sett så kamdrev på merket og monter tilbake reima. All slakk på reima skal opptas på den siden strammehjulet er, ikke slakk på den andre siden - selvsagt.

 

Siden rotor står ca 180 grader feil når alt annet er ca på merkene, da er det siden du satte den feil på plass. Denne er drevet av kammen og kan ikke forskyve seg på noen måte. 

 

Jada, jeg har selvsagt laget en guide for skifte av registerreim på 10v, kan sikkert hjelpe deg underveis.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant endelig ut av problemet.. Reima hadde hoppet over 4tenner pga olje på reim å hjul... noe av olja var ny,så misstenker brutter'n hadde søla olje v/etterfylling da han hadde lånt biln..

Motorn bjynte gå dårligere etter han hadde den,å ble værre etterhvert.. Reima har jo selvfølgelig hoppa ei å ei tann.... ;-)

Fant oxo en sprukken slange til tomgangsreg. Som ikke gjorde saken bedre..

Det "merket" på veivakselhjulet,var tydeligvis fra et tidligere reg.reim bytte eller lignende..

HJERTELIG TAKK til deg Quattro73 som holdt ut med mye fram å tilbake. :-)

Nå skal bilen legges ut for salg,til fordel for en "normal" familiebil.. :-(

(Snufs... gammle trofast...)

--- Igjen TUSEN TAKK!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velbekomme, vi er jo her for å hjelpe hverandre smile.gif

Olje har ingenting på registerreima å gjøre, dog må reima være litt for slakk for at den skal kunne hoppe over. Jeg ville byttet reima var jeg deg, for å være på den sikre siden. Få alt på merkene som jeg beskrev i guiden for registerreimskifte, etterpå justere tenningen skikkelig. Den slangen til ISV som er sprukket bytter du enkelt ut med en ny, gjerne ny silikonslange, får de billig på ebay.

Husker ikke helt hvor mye registeret kan være feil før stempler og ventiler støter sammen, på min 2.3 kan jeg kun vri kamdrevet to tenner før det er stopp. Dog har jeg kamaksel med høyere løft, samt det er tatt 1mm av toppen. Godt mulig din motor kom uskadet fra det.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta ut slangen med et metallrør med silikon rør på begge sidene,Gjorde rein reim å alle hjulan,stillet inn motor å tenninga på merkene,smokka på reima,stramma den opp å vips.... Motor'n starta med en gang å gikk finere enn den har gjort på lenge.. ;-)

Hadde bare tenningslampe for 4eller6cyl,så må finne noen som har tenningslampe for 5cyl. Å få finjustert tennninga. (Puttra litt)

Reima var litt slakk etter min mening i utgangspunktet,så en kombinasjon av det+olje var nok årsak til hoppet.. ;-)

(Ja,hadde glemt å etterstramme reima etter bytte..)

Men,man lærer så lenge man lever.. ;-)

)Er foresten ikke helt samme motor som du la ut bilde,litt enklere.. Inspeksjonshull til svinghjul var likt.)

 

 

 

Har jo egentlig ikke lyst å selle den nå lenger,har jo hatt den i noen år... Har overlevd 2 kollisjoner(små) men bygd den opp igjen å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips, behold bilen, vil bare angre om selger den - og savne femmerlyden etterpå 1-winking.gif

Det finnes ikke mindre enn 3 varianter av NG-motoren, forskjellige registerreimer også til hver enkelt 1-winking.gif Reima skal ikke være for slakk, ei heller for stram. Mange strammer den alt for mye, er ikke bra det heller.

Men du sier du bare har tenningslampe for 4 eller 6-sylindret... Hmmm. En tenningslamper er en tenningslampe, kan brukes uansett antall sylindre 1-winking.gif Kople klemmen til pluggledning på sylinder 1 (den nærmest kamdrevet) og still i vei.

 

På svinghjulet ditt har du 0-merket for ØD, samt tallene 12, 15 og 18. Strekene ved tallene 15 og 18 risser du blanke slik at du ser de bedre ved tenningsjustering.

 

Motor må kjøres varm i forkant av tenningsjustering, skru så av lys, vifte til varmeapparat og ellers alt som trekker strøm. La motor gå på tomgang, åpne panseret og kople til tenningslampen. Sett så en fungerende sikring i bensinpumpereléet, du vil da høre at motor endrer gange. Løsne mutteren som holder klaven på fordeleren, lys med tenningslampen i hullet og vri fordeler til nedre flate i hullet ligger ca midt mellom de to strekene du risset blanke, altså slik at du har 15-18 grader fortenning smile.gif Stram så til mutteren på fordelerklaven og sjekk igjen at tenning er korrekt. Mellom 15 og 18 grader er ok, aldri mer enn 18. Stopp motoren og husk å ta ut sikringen i bensinpumpereléet. Ferdig biggrin.gif

 

Tenning må ikke justeres mens radiatorviften går!

 

Litt defust bilde, men du kan se jeg har tusjet merket for 12 grader, samt risset opp streken for 18 grader. Midt mellom de ser du tallet 15 innstemplet i svinghjulet, samt streken for 15 grader.

SvinghulAARmanuell.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay,var en bryter for 4 å 6 cyl,så regnet med den gikk til bare dem.. ;-)

Da ska jeg prøve den..

Ka,blir nok å savne bilen,bunndraget,quattroen å... ja egentli hele bilen.. Har nesten et forhold til den.. hehe..

Har 3 biler nå,så en må vel gå... :/

Å mangler KR.:-(

Crv'n må jeg bruke til campingvogna,Mazdaen er gått 300k å mangler eu kontroll (må bytte 2foringer å en abs føler.. (men ingen verkted har kontakt tildiagnose kontakten.. -98mod. Hmmm.. er for dårlig..) Så den er lite kr å få fpr..

Så siste alternativet er Audien,som jeg burde klare 15-20K for... Kansje mer hvis jeg lakkerer å monterer skjørtan,catkiller å tilpasser bakfangeren... (fra en sierra) Har holdt bilen i ganske bra stand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår