Gå til innhold

Bilen fusker og drikker kjølevæske

Ranger emnet


Opstadsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ny her, og ganske så amatør når det gjelder bilmekking. Så svar gjerne så enkelt som mulig.

For ca 2 mnd siden begynte bilen å drikke kjølevæske veldig raskt. Termostaten ble så byttet. Tror det hjalp litt, den drikker langt nær like mye, men fortsatt unormalt mye.

 

Nå har jeg kjørt 130 mil siden jeg skiftet termostaten. Blant de første milene fusket den litt. Nå er den treg å starte og fusker alvorlig mye.

Jeg har hatt en bilmekaniker til å se mulighet for at toppakningen var defekt. Han mente den sannsynligvis ikke var det, han så ingen av de vanlige symptomene.

Jeg har også en lekkasje fra passasjersiden fremme. Men det tror jeg er urelatert, siden det problemet kom lenge før og fordi det er iskaldt vann. Tror det er aircondition kondens. Får bare problem når aircondition er på i lengre periode.

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo imidlertidig sånn at det skal i utgangspunktet ikke forsvinne stort med kjølevæske på en bil og det vil dermed være viktig å finne ut hvor væska blir av - og her er jo helt klart toppkningen et alternativ, men det kan også være en dårlig klemme, pakning, sprekk i slange/gods/tank etc. Videre er det jo sånn at denne fuskinga di ikke nødvendigvis har noe med kjølesløyfeproblematikken din å gjøre, men så som manglende kjølekapasitet vil klart påvirke motoren negativt. - Det er viktig å ikke henge seg for mye opp i at feil nøøøøøødvendigvis har noe med hverandre å gjøre, men på en annen side er det fornuftig å gå all in på på å utelukke toppakning dersom det skulle være minste tvilstilfelle. Skulle du være så uheldig en dag å få "hydrolock" er det for sent...

 

Du nevner forøvrig at bilen er treg å starte, og da er det viktig å huske på at med unntak av mulighetene for følgeskade - så skyldes ikke dette direkte overopphetning.

 

Jeg vet ikke hva som er gjort for å diagnosere status på toppakningen, men ville startet med å sjekke om det er synlige lekasjer, tørk av der det er vått med en fille og og trykksett anlegget om du ikke kan observere lekasjer med motoren av, har du tilgang på det så benytter du et trykktesteverktøy og kontrollerer om trykket holder seg uten å synke nevneverdig over relativt lang tid. Om du ikke har tilgang på slikt verktøy starter du motoren slik at vannpumpa skaper vanntrykk. Vær ekstra oppmerksom på punkter hvor slanger er festet, slangeklemmer, pakningsflater (termostathus/vannpumpe etc).

 

Husk at bilen bør ha driftstemperatur (åpen termostat) og varmeapparatet stå på så varmt som mulig (sirkulasjon i varmeregister) for at lekasjer kan oppdages i hele anlegget.

 

Med motoren i gang ville man videre kunne kontrollert om det kommer avgass over i kjølesløyfa, helst ved hjelp av CO2 indikatorvæske kobblet på et sirkulasjonspunkt (så som radiatorlokket). Noe annen mer upresis metode er å se etter bobler/eksos fra samme plass.

 

Lekasjetrykktesting av hver sylinder, inspeskjon av oljen (vannspor) vil eventuelt endelig utelukke defekt toppakning - ved possitivt funn ved lekasjetrykktesting vil du kunne høre luft som strømmer gjennom vannsløyfen, eksosen, innsug eller eventuelt oljen, men imidlertid er kun lekasje gjennom kjølesløyfa relevant med tanke på å krysse dette til tap av kjølevæske.

 

Som en sluttnotat, merk at toppakningen har lett for å bli ødelagt dersom bilen har hatt et kjølingsproblem over tid, deffekt vannpumpe, ufullstendig siruklasjon er eksempler på situasjoner som kan være "vanskelig" å oppdage uten at man går inn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår