Gå til innhold

Opel vectra 2.0dti - nøkker, tungstartet

Ranger emnet


Opelvectraq

Anbefalte innlegg

Hei folkens, håper på og få litt svar her. Har en opel vectra 2.0dti, di siste 2 mnd har bilen "nøkket" en del når du kommer over et viss turtall som var 4000rpm, men har bare blitt værre. Her om dagen prøvde jeg å ruse den litt, kom seg ikke over 3000rpm før han ga seg. Også begynte den og bli veldig tungstartet, å i dag tidlig så stoppet den og vil ikke starte. Har min tro på at det kan være veivakselsensoren eller kamakselsensoren, og har bestilt begge ny, men finner ikke ut hvor dem ligger på motoren. Hjelp! Om dere vet hvor dem ligger eller har en mening om noe annet som kan være galt, vær så snill å kommenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du fått bestillt kam-sensor? Den har jo kun veiv sensor som jeg vet om. 

Har en omega b med 2.2 motor som er nesten samme greia. Mener å husker at veivfølern sitter på toppen av girkassa.

Er heller ikke ukjent at innsuget gror igjen på disse her. Der sitter det spjeld som regulerer hvor mye luft som slipper inn. 

Sliter også med at min egen er veldig tungstarta når den har stått over natta for eksempel. Har ikke funnet ut hvorfor enda, men den har gått 379 tusen km så gidder ikke bruker altfor mye penger på den. 

Lyser motorlampa di da? Sliten dieselpumpe er heller ikke uvanlig om den nærmer seg eller har gått 200 tusen ++. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på ebay og søkte opp camshaft sensor til vectra b, kostet rundt 120kr så tenkte ikke noe over det, er du sikker på at det ikke er kam sensor på den?. Hvor ligger spjeld'n da? Skal vell ikke ha så stor inflytelse når bilen startet som ingenting ene dagen å neste dag så stopper den, men skader jo ikke å sjekke dette. Bilen har gått 240xxxx, men har ikke hatt noe problemer med diesel pumpa så tror ikke det er den som er problemet(?) min var tungstartet i vinter, men skiftet bare diesel filter så fungerte alt som det skulle igjen å den var lett startet :) ja motor lampa lyser når jeg starter bilen, men går bort igjen med 2 min kjøring, og har lite lyst og kaste bort 1600kr på diagnose test på verksted når alle symtomene tilsier veiv/kam sensoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at de passer om hverandre siden 1.7 er Isuzu motor. Sikker på at du kjøpte til riktig motor da og ikke til 2 liter bensin. 

Hvis du må betale 1600 kr for en diagnosetest så er du på feil verksted. Har aldri hørt om at de har noe mer enn 3-500 kroner for noe slikt. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, står at det er til vectra b 2.0 dti. Har hørt rundt om kring på diverse verksted her jeg bor og alle sier at de tar 1400k-1600kr timen, og at det tar ca 1 time med diagnosetest. Men sånn egentlig så tror jeg det tar 10min, men de prøver vell å tjene. Er du sikker på at det ikke er kam sensor på den? Er usikker selv og er ikke akkurat så bilkyndig, så lurer bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time?? Snarere 5 minutter. 

 

http://www.ebay.com/itm/OP-COM-OBD2-Vauxhall-Opel-Diagnostic-Interface-Code-Reader-Scanner-/151359350362?pt=UK_Diagnostic_Tools_Equipment&hash=item233db8665a

Jeg har det programmet der. Kan lese ut og slette feilkoder på all Opel frem til 2007

 

Jeg har ikke fått programmet til å virke med noe annet enn windows xp dessverre. 

 

http://catalog.meca.no/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1 Hvis du går inn der også skriver du inn regnummeret ditt øverst. Så trykket du på "motorstyring" i menyen til venstre. Da får du kun opp veivføler aka impulsgiver. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår