Gå til innhold

Air condition fungerer ikke, Ford Connect 2008


Jesper1201

Anbefalte innlegg

Har et problem med air condition på min Ford Connect.

Kompressor starter ikke ved trykk på knapp i kupe, men det lyser i knapp.
Har tvangskjørt magnet clutchen for å se at den fungerer, noe den gjør.
Relèet fungerer, det er strøm (hoved) inn til relè og det kommer styrestrøm inn, men relè slår ikke inn.
Der relèet blir jordet er det 4,4v, finner dog ingen ledningsbrudd..
Selv med magnet tvangskjørt slik at kompressor blir drevet og med knapp i bil på kommer det ikke kald luft så det er noe som hindrer AC i å fungere/slå inn.

Og ja, det er selvfølgelig gass på anlegget. Sjekket med diagnose at lav trykk sensor ikke er aktiv, høy trykk er aktiv.
Står også at AC er "off" med magnet jumpet og knapp inntrykt. Det er ingen feilkoder på anlegget. Ingen sikringer er gått.

Er ikke kjent med Ford, og har jobbet ekstremt lite på AC anlegg, noe tips?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ofte et lite styrestrømsskjema på relèet, som viser hvilke punkter som skal ha spenning. Sett korrekt spenning på disse å se om releet slår inn. Hvis ikke, bytt relè.

Du kan også åpne relèets deksel, på noen typer, for å se inni om noe er brent, eller se innslag ved spenningspåsetting.

 

Høytrykks-pressostaten skal mest trolig, ikke være aktiv, da aktiv betyr at den har løst ut p.g.a. høyt trykk. 

Det kan indikere feil i radiator, eller så kan systemet ha luft i seg, evt. for mye kuldemedie. Om du ikke har hatt inngrep i kjølekretsen, er det lite trolig at det er her feilen ligger, med unntak av radiator/vifte, sjekk det at det er rent i radiator,  at vifta går og at viftestyringen fungerer. 

 

Etter det du beskriver, holder jeg en knapp på relè-feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke relèet, garantert, relèet er testet og det fungerer. Har prøvd et annet også bare for å være helt sikker.
Som sagt, det kommer styrestrøm inn til relè hele tiden, men knapp av eller på. Der relè skal jordes er det konstant 4,4v.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår