Gå til innhold

Problem med klimaanlegg etter fylling

Ranger emnet


Gullars

Anbefalte innlegg

Eg kjøpte nylig ein Passat 1,6 2001 mod med lite futt i airconditionen. I dag tidleg var eg på verkstad for å fylle gass og når eg kjørte derifrå kjøla den bra, men det var ein liten ulyd i vifta/anlegget (ein slags "snurrelyd"). Eg kjørte til jobb, ca 10 minutt, og tenkte at det kanskje gjekk over og at eg kunne sjekke med verstaden seinare. Når eg skulle kjøre heim etter endt arbeidsdag begynte problemet. Den kjøla veldig bra med ein gong eg starta bilen, men etter kanskje 20 sekund kobla heile ventilasjonen ut og skrudde seg av og på heile vegen heim. Prøvde å skru av tenninga og starte den igjen, men problemet fortsatte uansett kva eg gjorde. Svinga innom verkstaden på veg heim men dei hadde stengt. Når eg starta bilen igjen etter at den hadde stått i ro eit lite minutt virka vifta eit lite øyeblikk før den fortsatte som før. Heime på tunet klarte eg å få vifta til å gå litt lenger ved å skru viftehastigheten heilt ned men den kobla likevel ut etter ca 10 sek. Er det nokon som veit kva som kan vere galt? Kan det vere kondens som skaper problem ein eller anna plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om enten så har det blitt fyllt for mye gass, eller så har systemet, ikke blitt ordentlig vakuumert. ( luft i systemet ) Det er egentlig bare å trykke ned nåleventilen, (nippler på/ved kjølekompressoren) å slippe av en liten fis. ( 7 bar trykk ! inni, så ikke ha hodet foran. Bruk briller & hansker. )

 

Eller reklamer gratis,  bare slå av systemet til du har gjordt en av delene.

Det som skjer er at anlegget kutter strømmen når trykket blir for høyt. Etter stopp, når temperaturen synker og trykket faller, vil Høytrykks-pressostaten resette seg, og gjøre det mulig å kjøre litt på nytt. 

Egentlig burde det tappes av alt medie på korrekt beholder, og fylles opp på nytt etter korrekt vakuumering, da det er den eneste eksakte måten å få helt korrekt fylling av kuldemedie.

 

Alternativt kan det være feil, med radiator-vifta, eller styringsrelèene til denne, de ligger ofte i sikringsboksen under panseret. Rengjør alltid alle radiatorer! :P

Håper det stemmer smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at den elektriske AC-kondenser vifta fungerer. (Den står helt i front i motorrommet, ved siden av den reim-drevne vifta).

Når det ikke er kaldt ute skal den elektriske vifta være i drift hele tida når AC er på (dvs når Climatronic f.eks står i "Auto").

Den elektriske vifta vil ikke blåse om vinteren når det er kaldt. Vifta vil være avslått når du har Climatronic'en i "Econ" fordi da er AC slått av.

 

Hvis denne vifta ikke fungerer, så vil du merke at klimaanlegget ikke blåser særlig kaldt, og at AC-kompressoren vil slå seg av og på veldig ofte (spesielt når bilen står på tomgang).

 

Hvis du har "skranglelyd" i klimaanlegget, så er det muligens kupevifta som har blitt dårlig (den som står under pollenfilteret, oppunder frontruta på passasjerside).

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anlegget har virka som normalt heilt til eg skulle heim frå jobb i dag. Bilen stod i solsteiken og var glovarm, akkurat som på onsdag då det skjedde første gong, så det er nok i ekstrem varme at problemet oppstår. I går var det kjøligare når eg kjørte frå jobb så då virka det som normalt. Kan dette samsvare med at det er for mykje gass på anlegget? Bilen skal inn på verkstaden igjen på mandag for ein heilt anna ting så eg tenkte å nevne det for dei då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår