Gå til innhold

Vw passat 1.9TDI/AHU/1998MOD-Dårlig drag...

Ranger emnet


Volvo_passion

Anbefalte innlegg

Hei.

Har da en 1998 modell vw passat 3b/1.9tdi-Motorkode AHU.

 

Så over til problemet(ene).

 

Nr 1: Helt fra jeg kjøpte den så har den vært ``lat``Dvs som og kjøre uten turbo fra 0 til 2500rpm,og skjer egentlig ingenting som minner om at det er turbo diesel før 3000rpm.

 

Nr 2: Ved belasting i oppoverbakker(over litt lange distanser) så går bilen i nød og må av og på med tenning.

 

Har tatt diagnose og fikk feil på for høyt trykk i ``Turbosystemet/trykkrøret`` Husker ikke nøyaktig hva det sto.

 

Fant ut at den var litt stilt opp/i tillegg til litt slitt turbo.

 

Byttet Turbo og dobbelt sjekket trykket med turbo trykks måler..Alt ok.

 

Men feilen er akkurat det samme, men aboslutt ingen feilkoder,så får og være på den sikre siden så byttet jeg: Alt av vakum slanger/N75 ventil/Spylt_renset intercooler/Byttet innsug og manifold pakninger/Renset_vasket EGR ventil(Har også prøvd og kjøre med den ``koblet`` ut/Byttet trykksensoren i trykkrøret på baksiden av motoren. Uansett hva jeg gjør= SAMME ``FEIL`` SYMTOMER/INGEN FEILKODER PÅ NOEN SOM HELST TING PÅ MOTOR/BIL MED DIAGNOSE UTSTYR.

 

Feil nr 3: GLØDING: Om jeg setter på teningen(kald eller varm) så lyser glødelampa i max 2sek./Tjinner og motoren tørner rundt gode 3/4 runder ihvertfall før motoren bokstaveligtalt rister igang(Ingen sort røyk``puff``fra eksos med uforbrent/``varmbanket`` diesel) Om jeg måler med måleapparat på stikker til gløde plugg når tenning blir slått på = ingen reaksjon/volt..

 

Har tatt diagnose og fikk feil på: Temp sensor og Bremselys bryter.

 

Byttet ny temp sensor og ny bremselys bryter.

 

Men akkurat samme problemet enda,men feilkoder  er borte..INGEN FEIL PÅ BIL ELLER MOTOR MED DIAGNOSE UTSTYR.

 

Byttet 4stk nye glødeplugger..HJALP IKKE..

 

Om jeg drar av kontakt på temp sensor så gløder den i all evighet, men fortsatt like tungstartet.... (Tok ny diagnose INGEN NYE FEIL NÅ HELLER)

 

Hjelp / Tips /Erfaringer tas imot med STOR TAKK......

 

På forhånd takk for tilbake mld ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

problemet med start når den er varm er ganske sikkert en standard feil kjent som "hot start issue" kommer av dårlig/feil i software i styreenheten. dette var ikke noe problem når bilene var nye, men kommer før eller siden på de fleste.

 

de som er casen, er at ideelt sett trenger den over 250rpm for å starte som den skal. litt svakt batteri eller startmotor gjør at den kommer litt under oftest. .

 

Er ikke altid ny starter å batteri hjelper heller, så de beste er å få den chippet av noen som har litt greie på denne motorstyringen, sånn at de samtidig fjerner problemet med startproblemet. trenger ikke øke effekt vist du ikke ønsker. :)

 

men ta av stikket på temp sensor når den er varm. starter den med en gang da, er det ganske sansynlig du har akkurat dette problemet.

 

er ikke lenge de skal gløde om de ikke er ekstremt kaldt, så de med glødelyset trenger ikke være feil..

 

vist den går i nød fortsatt, skal de komme en feilkode..

 

har du sjekket timinga? gjerne noen som har skiftet regreim, å ikke justert den korrekt etter dette? er uansett greit å få satt den opp på ny med vagcom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår