Jump to content

Rate this topic


ViRuller
 Share

Recommended Posts

Hei! Planlegger en 200 mils tur med fruen om 14 dager, og har begrenset budsjett for verksted, så her blir det biltema og macgyver-stil. 

 

Min høyt elskede Volvo 850, 94-mod. 170 hk. har en vibrasjon som oppleves som konsentrert i høyre fremhjul. Jeg har en kantslått bakfelg h.b (ikke stor) og 225/45/17 frem og 205/55/16 bak. Alu fremme, Stål bak.

 

Alle dekkene har blitt balansert i forrige uke. Ikke noe slakk i hjullager virker det som, når jeg tar i dekket, oppe og nede og rister litt.

Jeg kjenner vibrasjonen fra ca. 25 km/t og oppover, rundt 55-75km/t er det like mye som i 90km/t. Over 90 blir hele kjørefølelsen shaky....

 

Den er ikke ille. Men jeg kjenner den. Svinging og bremsing gjør ingen merkbar forskjell. 

Det som er verdt å vite er nok at det hele tiltok da jeg satte på 225 frem, istedet for 205, samme som bak. Jeg byttet også stab.stag på høyre frem, i samme operasjon, og etter dette kom vibrasjonen. Så balanserte jeg dekket, ingen forskjell. 

 

Etter 1 uke fikk jeg slitespor ytterst på 225 dekket h.f. deretter justerte jeg spissingen på h.f, en smule. 

Nå lurer jeg på om jeg bør bytte hjullager, som etter sigende er fra 2006, eller kanskje nye dekk hele veien rundt, eller evt. å få et verksted til å vurdere feilen for meg, for så å gjøre jobben selv.  Hjulbolter er selvsagt festet ordentlig. 

Alle tips er velkomne. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

hei:) det med å la et verksted ta en titt hørtes ikke dumt ut, men når det gjelder biltema produktene så hadde jeg holdt meg unna den olja som de selger, den er vesentlig tynnere en eks castrol, mobil1 olje. castrol gtx olje pleier og koste ca 400 og mobil1 er noe billigere. snakker  om 10w40, er min erfaring ivertfall:) vet ikke om du skal skifte plugger og sånt men biltema plugger har dårligere leve tid en eks NGK. ting i forstilling bør (skal) byttes på begge sider samtidig for og ungå vibresjon, bytter man på en side så pleier det ikke ta lang tid før man må bytte på andre siden også noen kjappe ting jeg kommer på i farta:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By gst93
      Hva er intervallene på bytte av reg reim på Volvo v60? D3 motor, 2012 modell automat. 
    • By Vdtuning
      Har akuratt satt i den nybygde motoren min en B230F som er bygd til turbobruk men er ikke turbo i den , problemet er at den tåler ikke lite gass og går absolutt ikke på tomgang.. skyter i luftfilter og virker noe tamm.. 
      Alle pakninger er nye , rotor og fordelerlokk plugger , kont reg timing  , rotorstilling , svinghjul sitter med blankt triggerfelt i starter hull .. tps er riktig mtp klikk i det man vrir litt på rulla..
      Har sveist igjen Egr og tomgangs regulatorhull i innsug .. 
      Må legge til jeg har frest stemplene flate og tatt ut litt i forbrenningskammeret i toppen . Dette er gjørt på måfå ..
    • By Odderling
      Hei jeg prøver å finne ut om det finnes åpne takrails til min Volvo 855 gl 1994. Takk for svar :)
    • By MariaJRoten
      Heisann :) 
      I det siste har det plutselig kommet en høy pipelyd når jeg kjører min Volvo V70 (02-modell). Denne lyden varer kun ett sekund, og virker å komme på helt tilfeldige tidspunkt. Noen ganger kan det være med kun få minutters mellomrom, mens andre ganger kan jeg kjøre i 30 minutter uten noen lyd. Det er ikke noe fast mønster så vidt jeg har skjønt. Denne lyden kommer også når radioen er skrudd helt av. 
      Det høres nesten ut som om lyden kommer fra høytaleren i nakkestøtta på sjåførsetet (som jeg tror hører til den innebygde telefonen), men det kan like godt hende at den kommer fra høytaleren i sjåførdøra. Jeg hører iallefall lyden mye tydeligere når jeg er sjåføren enn passasjer. 
      Jeg har nylig byttet til et "nytt" brukt instrumentpanel, da det forrige ble defekt, men synes å huske at jeg hørte denne lyden før byttet også. Denne bilen blir ikke brukt så mye, så det kan godt hende jeg husker feil, og at denne pipelyden faktisk kom etter byttet av nytt gammelt instrumentpanel... 
      Er det noen som aner hva denne lyden kan være? 
    • By MariaJRoten
      Hei. Jeg kan ikke noe om bil, så beklager mangel på fagspråk...
      Da jeg var ute og kjørte min trofaste Volvo V70 (2002 modell) hang alle nålene i instrumentpanelet seg opp på de verdiene jeg hadde hatt ca. 3 minutter etter starten av kjøreturen. Da jeg skrudde av tenninga sto de fortsatt på samme plass i noen minutter, før de så sank ned til 0 og alle lys slukna. Da jeg starta bilen igjen var det ikke noe liv i dashbordet, bortsett fra at varsellampa for setebeltet lyste rødt og motorlampa lyste oransje. Trekanten som alltid varsler om "Larmsystem service erfordras" ved hver oppstart fungerte heller ikke (hehe)... :-P Resten av vraket fungerte som normalt. 
      Etter litt om og men fant jeg ut at det kanskje kan være sikring nr. 24 som skal styre dashbordet, men da jeg tok den ut og sjekka var den i orden. 
      Jeg har sett på flere forum at liknende hendelser har skjedd med mange andre V70'er. De fleste av de innleggene var veldig gamle, så derfor ønsker jeg å sjekke hva som er dagens status for dette problemet. Er det noe mer jeg kan prøve selv for å finne ut hva som er feil, og hvor anbefaler dere å dra for å få hjelp (bor i Trondheim)? Er det trygt å kjøre bilen midlertidig selv om instrumentpanelet ikke fungerer (bortsett fra at jeg risikerer å få fartsbot, gå tom for bensin, overoppheting, osv...)? 
      Maria 
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy