Gå til innhold

Feil innpress på originale Passat-felger fra 2000

Ranger emnet


steifre

Anbefalte innlegg

Jeg har en Passat 3B5 fra 2000. Bilen er levert med originale VW-felger. I årets EU-kontroll ble det påvist at innpresset på de originale felgene er feil. Mangelen er merket som en kategori 2 feil i kontrollskjemaet.

 

Det jeg lurer på er:

- Er det flere som har Passat 3B5 eller liknende modeller som også har feil innpress på felgene?

- Av diverse forum ser jeg at feil innpress medfører økt slitasje på bilens bærearmer. I løpet av bilens 14 år er bærearmer i forstillingen byttet to ganger og årets EU-kontroll påviste for tredje gang slark. Kan det være en sammenheng mellom innpresset og slitasjen på bærearmene? Selger av bilen (Møller) tar ikke på seg noe ansvar for en evt økt slitasje. Ettersom bilen er kjøpt for over fem år siden gjelder ikke forbrukerkjøpslovens reklamasjonsfrist. Har Møller fortsatt et ansvar om å rette feilene? Det er jo tross alt de som har levert bilen med feil innpress.

 

Mvh

steifre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en original felg da? En felg som har VW emblem? 

 

Slike emblemer kan man lett kleppe av og flytte over på andre felger. Man får f.eks kjøpt "originale" RS4, RS6 felger til Audi med helt feil innpress å. Ser originalt ut, men bruker å ligge litt utafor det lovlige. Finnes Audi felger med innpress fra ET20 til ET50? Gjelder å finne de som holder seg innafor det lovlige. (dvs 7.5mm +/- fra det originale)

 

Møller har ikke levert en bil med feil innpress. Er du/tidligere eier av bilen som har kjøpt feil type felger til bilen smile.gif Hvilken innpress har de felgene du har på bilen nå da?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din bil har originalt ET45, altså kan du lovlig ha alt mellom ET 37.7 og 52.5.

 

Feil innpress går mer utover hjullager, lite på bærearmer. Når det kommer til ansvar og reklamasjon så er det lite å hente siden fristen er utgått, samt at selger kan påpeke kjøpers undersøkelsesplikt. Er nok tidligere eier som har satt på de felgene, ikke Møller. Slikt er et vanskelig tema uten noen godt fasitsvar...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TKarlsen,

 

Bilen er levert med felger fra produsent i Tyskland (fikk jeg høre på Møller). Jeg er eneste eier av bilen og det er de samme felgene som står på bilen i dag, som da den ble kjøpt i 2000. Møller vedgår at de har levert felger med feil innpress.

 

Felgene som står på bilen har ET på 35. Vognkortet sier min. 45.

 

Hvordan tror du en cm feil innpress på hver side har påvirket slitasjen i 14 år?

 

steifre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, skjønner. Rart det ikke har blitt oppdaget tidligere. 

 

Men blir litt tynt å komme med dette nå mot Møller etter 14år. Jeg ville nok heller brukt tiden min på finn.no etter andre felger da. Slike originale felger koster ikke så mye. Dekkene kan du jo bare sprette over. 

 

F.eks: 
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49547452&searchclickthrough=true&searchQuery=5x112+VW

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Quattro73,

 

Jeg har lite bilerfaring selv, men har undersøkt litt på nettet. Kom blant annet over denne siden http://no.wikipedia.org/wiki/Innpress da jeg var på utkikk etter svar. Flere utenlandske sider mener også at det sliter på bærearmene...

 

Jeg er klar over undersøkelsesplikten, men blir det ikke litt søkt at kjøper skal undersøke innpresset ved nybilkjøp? Det er også først fra 1. januar 2014 at dette har blitt et punkt på EU-kontrollen.

 

Er det slik at en selger kan avskrive seg ansvaret fullstendig etter at det har gått fem år? Det er jo tross alt et "kontraktsbrudd".

 

steifre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også først fra 1. januar 2014 at dette har blitt et punkt på EU-kontrollen.

 

Det å kjøre med feil innpress har vært fy fy lenge det. Fikk samme feil på EU kontrollen for flere år tilbake. 

 

Ja, riktig at det er et kontrakts brudd fra Møller. Men det skulle vært tatt opp før. Du har "ventet" for lenge. 

Men du kan jo bare ta en tlf til Møller for å snakke med de. Høre hva dem har å si. Skader ikke det .)

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, er lite fasitsvar på slike situasjoner - men det var før du skrev at bilen ble levert NY med de felgene. Jeg antok tidligere eier hadde montert de, ikke at de var levert med fra fabrikk 1-winking.gif Jeg er enig med deg at i slike tilfeller er det selger som sliter, ikke kjøper som handler i god tro.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår