Gå til innhold

Audi a4 1.8T oljesvetting

Ranger emnet


Lassaron

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg skal kjøpe meg ny bil. Og ved den anledning var jeg å så på en Audi a4 b7 2005 1.8TQ med 140 000km på tellerverket.

Under inspeksjon av bilen fant jeg noe som kunne likne på oljesvetting fra topplokket. Men lengere nede mot selve toppen, der så det ut som at pakningen var defekt. Var en del oljesøl rundtom.

 

Eier kunne bekrefte at ifjor sommer så hadde veivhusventilasjon gått tett, og motorn hadde begynt å spytte ut olje. Har forstått det slik at dette er noe som kan skje med disse 1.8t motorene. Kan mine funn være fra den gangen veivhusventilasjon gikk tett? Altså, gammel olje?

 

Noen som har en formening om dette? Trygt, ikke trygt?

 

Har lagt ved 2 bilder.

post-149678-0-49161400-1404039790_thumb.jpg

post-149678-0-81518800-1404039804_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljesvetting høyt oppe på motoren er å regne som bagatell. I verste fall må du skifte toppdekselpakning, noe som er en enkel og grei jobb. Evt påføre pakningssement ved kamkjedestrammeren. Tørk rent og kjør bilen, da vil du se hvor det kommer fra :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil presse seg ut enten via slanger bak motor, toppdekselpakning (og rundt tennplugger) eller oljepåfyllingslokk. Ta av dekselet over motoren og du ser bedre hvor mye olje det er. Ta gjerne ut coiler og se om det er olje rundt tennpluggene, dette kan dog like gjerne kommer fra søl ved påfylling av olje.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man av dekselet?

Nå har det seg slik at bilen står en times flytur unna meg, så det blir isåfall ved evnt henting at jeg får sett på dette....

 

For å komme til toppdekselpakninga? 

Ta av alt av plast deksler. Så ser du hva som holder toppdekselet på plass. Også merket med 21 på bilde

post-142873-0-23815100-1404043577_thumb.jpg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Som nevnt tidligere har ikke lekasje her oppe stort å si rent teknisk, da med unntak av du må bli mer påpasselig med tanke på å kontrollere at motoren faktisk har Olje.

 

En ting det skal bli interessant fremover er at etter det ble gitt nye krav til PKK så er det flere og flere kontrollører som har valgt å samtidig bli "strengere" på en del av de gammle kontrollpunktene. Vet eksempelvis at mange kontrollører i dag tolker punkt 8.4 (lekkasjer) og gir 2-er feil ikke bare ved "påvist drypp", men nå i større grad også svetting. Når det er sagt så er det jo forskjell på svetting da, svetter det masse er det en ting, men skal man henge seg opp i alt mulig blir det mye toere fremover :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår