Gå til innhold

Audi 80 Motorbytte

Ranger emnet


S-A-T

Anbefalte innlegg

Hei, Hadde tenkte på ett prosjekt på min Audi 80 med å bytte Kam, insug og eksos osv.....

Da jeg fant ut at jeg ikke fant det verdt å ''trimme'' min 90hk motor kom jeg til å lure på om jeg kan bytte motor!

 

Har en Audi A6 2.5L  (C4 fra 94-97) Stående på hånd som er ihjel mugget.....

Er det mulig å putte motoren fra C4 inn i min B4 uten Ekstrem forvandling?

Evt, Hvilke motorer kan jeg putte inni min bil, er FWD og har ikke lyst å bygge AWD :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den motoren går ikke i din uten videre da motorfester er helt forskjellige, det samme er innfestningen av motorfester mot karosseri. Det som passer rett inn i din er en rekkefirer som du har i dag. Om forgasser --> En 2.0 bunndel sammen med topp fra ABT-motoren er bra, finnes i mengder av begge deler, derfor lett å få tak i. Så eksosmanifold og downpipe fra en Audi 80 med forgassermotor. Sett i (fornuftig) trimkam og en enkel Weber 32/35 / 36/36 DCD / 38/38 DGMS og du kjører fletta av hvilken som helst NA 2.5 V6.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''og du kjører fletta av hvilken som helst NA 2.5 V6''. Den som er stående på hand er 2.5 TDI rekke 5'er om det endrer noe? :p

 

Men, når det kommer til forgasser, har jeg elektronisk forgasser? Monopoint tror jeg noen fortalte meg...

 

Noen sier: sett i Dobbel Weber 45'. og Andre igjen sier at jeg ikke har forgasser, men insprøytning og ikke aner hva jeg snakker om....

 Med all denne forskjellige infoen... HVA har jeg og hva KAN jeg bruke av forgassere?

 

og Motorkoden min er ABK, om jeg beholder Stock top/bun.. hvor mange Grader bør jeg har på Trimkammen?

 

http://www.veloxmotor.com/index.asp?case=show_product&main_category_id=1&category_id=6&sub_category_id=12&object_id=49

 

-

Og sist, mener du at jeg skal beholde motoren og bytte Top/Bun fra en ABT Motor og sette på min AKB og endre Kam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren passer ikke under panseret ditt uten innsveising av nye motorfester til rammevangene. Derfor, la det bli med tanken.

Om du har ABT så har du Monomotronic, altså elektronisk innsprut vha en enkel dyse plassert rett over gasspjeldet. Kan til forveksling se ut som en forgasser men er det ikke. Har du ABK så er det Digifant, altså elektronisk innsprut med en dyse for hver sylinder. Å se forskjell gjøres på ca 0,2 sekunder ;) ABT er 90 hk og ABK er 115 hk.

 

Bruk original top og bunn, er vel 2.0 du har. Så lenge du beholder original eksosmanifold og mono-downpipe så er det ikke lett å få mer ut av ABT-motor. Bytt til eksos fra en forgassermotor eller injection-motor. Trimkam med 11,2-11,5mm løft, durasjon mellom 266 og 76 grader. Behold original Monomotronic og monter chip om ABT. Du vil da få en frisk motor som ikke på noen måte kan sammenlignes med den du har i dag. Den kammen du linker til er meget bra, men du bør ikke ha hissigere kam enn den.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Bilde av min Motor (2.0L ), som ut fra det du sier er Monomotronic. Var ikke klar over at denne kunne chippes, hvor kan det skaffes?

 

Siden det er en 4Syl. er det ''enkelt'' å ordne Grenrør, 4-2-1 eller 4-1?

Endre på originalt insug,

Tror jeg skal sette i nye hydrauliske løftere samt sette i nye Ventilfjærer og sete om det har noe forseg når jeg først er igang.

Også vil jeg heller ha 272* Kam, som er litt roligere på tomgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ABT-motor men du skrev ABK lenger opp ;)

 

Grenrør til denne er ikke enkelt få tak i, har sett på ebay av og til, med heller tvilsom kvalitet. Men som sagt, eksos fra forgassermotor eller injection er mye bedre enn den du har til Monomotronic. Til 272' kam trenger du ikke bytte ventilfjører. Ventilseter koster en del å bytte, i tillegg må setene kuttes på nytt etterpå, dyrt om du ikke kan gjøre det selv. Da er det bedre å la toppen være i fred, ikke røre den så sant kompresjon er bra.

Kam og løftere er greit. Bilen di kan ikke chippes i den forstand, men vet Velox solgte chip til Monopoint før, en chip som kun øket turtallsperren og ga litt mer bensin. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

 

 

Bilen di kan ikke chippes i den forstand, men vet Velox solgte chip til Monopoint før, en chip som kun øket turtallsperren og ga litt mer bensin. 

 

Hei igjen, var å rusket litt rundt på nettet og fant denne chippen, er det bare tøv eller kan jeg faktisk montere den i bilen min? ABT 90 Motor :P

 

http://www.ebay.com/itm/Tuningchip-Chiptuning-Audi-80-B4-2-0l-90-PS-ABT-Motor-/380326590105?pt=DE_Autoteile&hash=item588d3b3699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tja, hva skal man si. Selger opplyser med en økning på 14 hk og 21 Nm. Kan med en gang si at det får du aldri, De fleste chipper til NA gir mer bensin og øker turtallsperra. På en ABT hjelper det lite med sistnevnte siden motoren ikke er villig over 5000 omdr, dette pga ekstremt dårlig eksosmanifold/downpipe. Mer bensin trenger den heller ikke når den ikke klarer å kvitte seg med eksosen ;) Om du har ECU med kode 0261203196 /197 så passer den nok. Gevinsten tør jeg ikke antyde noe om, om det blir noe som helst på original motor.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår