Gå til innhold

xl7 - feilkode p0089 og p1352

Ranger emnet


gvxl7

Anbefalte innlegg

Hallo, har en litt kinkig utfordring med XL7-en min (2006-mod 2.0 tdi) og håper noen med mer innsikt enn meg kan gi noen råd (Nightking - supert om du melder deg på - har lest en del av dine gode råd tidligere!)

 

Det har seg sånn at jeg nylig fikk opp varsellampa. Merket ingen forandring på bilen sånn med det første. Diagnosen sa P0089. Jeg nullet ut, renset innsug og EGR, men det gikk ikke mer enn en dag før lampen lyste igjen. Nå også med symptomer: Mistet trøkket i motor ved ca 2000 omdreininger. Såsnart jeg stoppet bilen for så å starte den igjen etter et par minutter, var den "normal" igjen med vanlig motorkraft.

 

I dag stanset bilen av seg sjøl på da jeg skulle ut en snartur, rulla på lavt turtall i nedoverbakke. Da jeg startet igjen gikk det ca 10 sekunder før jeg fikk respons på gassen og kunne kjøre. Har testa i garasjen flere ganger og dette skjer nå hver gang jeg starter bilen - må vente ca 10 sek før jeg får gassrespons og kan ruse den litt. Kan det være dieselpumpa som er gåen?

 

Kan nevne at jeg også har hatt ujevn tomgang en stund, som er blitt litt verre nå de siste par dagene. Jeg tenkte først at dette skyldes feilkode nummer to - p1352 - som jeg regner med er en gåen glødeplugg. Dette kan vel gi litt ruskete tomgang etter det jeg har lest? Etter at p0089 kom har tomgangen derimot blitt tydelig verre, med et par tilfeller der motoren såvidt holder seg igang når jeg vrir om tenningen, før turtallet øker til vanlig nivå etter et par sekunder.

 

Noen tanker, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. P0089 er en feil i forbindelse med trykkregulatoren på dieselpumpa di. Så å rense EGR her har ingen effekt! Har vært borti denne feilkoden flere ganger. Her er det feilsøking som må til. For her er enten feilen i ledningsnette, trykkregulatoren (SCV/FRP ventil) bak på høytrykkspumpa, eller selve høytrykkspumpa. Den vanligste feilen her er ledningsnette som går i svarte plastikk skinna til trykkregulatoren og railtrykksensor. Ledningene pleier å smelte/ryki. Dette er på høyre side av motor sett forfra.

 

En annen ting å sjekke er ledningsnette på matepumpa under bilen. Vært borti irr på ordningene på matepumpa.

Man skal alltid kontrollere lavtrykksiden før høytrykk. Men her har du noen ting å se på først. Gi meg gjerne tilbakemelding på hvordan det går.

 

Kan godt skaffe deg koblingsskjema eller det du måtte trenge

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lynraskt og godt svar!

 

Flott, da veit jeg hvilken kategori feilen ligger i. Var ute for å kikke litt på det du nevner. Tok av intercooler og ekspansjonstank for å komme til plastskinna med ledninger, men helsike hvor trangt det fortsatt er... Må nok av med mer for å få splitta opp og sjekka ledningene skikkeli (kunne ikke se noe smelting/brudd utvendig).

 

Tok også en titt under bilen og dosa på med 5-56 her og der på kontaktene. Tok så en kort kjøretur, stoppet bilen og startet igjen. Nå hadde jeg gassrespons med en gang bilen startet og jeg trøkka på pedalen  - ingen dautid på 10 sek. slik jeg hadde før.

 

Skal prøve litt til seinere i dag, men det blir vel til at jeg må på verksted med det. Har begrenset med ferdigheter og utstyr, så er gjerne best å overlate til de som kan det.

 

Men takk igjen for raskt svar, mulig jeg kommer på igjen med nytt spørsmål viss jeg dykker ned under panseret igjen for å prøve 1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok fjerne alt av isolasjonsmatter og teip for å se skikkelig på ledningene. Kan også ohme ledningene fra styeenhet til railtrykksensor. Mener den ledningen som pleier å ryke er grønn med svart stripe..

 

Det som er hovedproblemet med din feilkode er: 

DTC P0089 (P0089):
The calculated value based on current measured on fuel pressure regulator and engine speed does not correspond to the pressure given by fuel pressure sensor on basis.

 

En annen feil kan også være dobbelt rele som sitter på venstre innerskjerm på bilen din. 

 

 

Ang. den andre feilen din, så er det mest sannsynlig en defekt glødeplugg

 

EDIT: her er ett kjapt utsnitt av koblingsskjema forklaring.

post-95881-0-96267600-1402246440_thumb.png

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for info og koblingsskjema!

 

Merket meg også at kald motor gir forsinket respons på gasspedal hver gang jeg starter bilen (respons etter ca 10 sek på litt stygg tomgang), mens ved varm motor får jeg gasspådrag såsnart jeg starter bilen.

 

Kan jo ellers nevne at bilen har vært veldig god og helt feilfri de årene jeg har hatt den, og at det på sett og vis er bra at problemene dukker opp nå før jeg tenker å selge den. Ikke noe særlig for en evt ny eier å overta slike feil.

 

Håper å få tid til å feilsøke mer grundig i morra, kan gjerne melde tilbake hvis jeg finner ut noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hei, ser her at det kan være noe lignende problem som jeg har med min.

 

Jeg har en Suzuki Grand Vitara XL-7 2004 mod med 2l hdi motor. Har hatt den i over 4 år. Men her for et par mnd siden så stoppet den plutselig å gå på tomgang, noe som den aldri har gjort før. Fikk ikke startet igjen heller. Prøvde flere ganger etter en stund, men til ingen nytte. Noen av gangene startet den og gikk normalt i noen sekunder for å så stoppe igjen. Dagen etter startet den og gikk som normalt, den stoppet ikke. Jeg lot den gå på tomgang 1 time, da stoppet jeg den selv. Så gikk den som vanlig i noen dager og så fikk jeg samme problem igjen. Jeg tok da å skiftet dieselfilter. Det samme skjedde igjen etter det. Så en dag så virket alt som normalt igjen en del dager. Jeg brukte den en del og tenkte at den kanskje var i orden. Men så en dag så stoppet den plutselig mens jeg kjørte litt nedi veien der jeg bor. Fikk ikke startet igjen, heller ikke morgenen dagen etter. Noen av gangene etter at den hadde stått en stund så virket det som den holdt på å starte, men startet aldri å gå. Så dro jeg forbi med den andre bilen jeg har på kvelden igjen og stoppet for å prøve. Da startet den igjen. Jeg kjørte den andre bilen hjem mens Suzukien sto på tomgang og så henta jeg Suzukien. Dette er ca 14 dager siden og er siden da den siste gangen problemet har oppstått. Etter den gangen kjørte jeg den på verksted for å ta diagnose test på den, og at de skal undesøke den litt. Men er litt vanskelig å finne feil når alt virke til å være i orden.

 

Som nevnt så har jeg skiftet dieselfilter, dieselpumpa som sitter bak under bilen ble byttet til en ny i fjor da den gamle lekket diesel.

Verkstedet fant 3 feilkoder, men de viser ikke dato/kl.slett. 

Kodene var p0089 drivstofftrykksensor

p1517 startsperrekontrollenhet, eller manifoldtrykksensor

p0380 glødeplugg varming 

Kodene kom ikke tilbake igjen etter kjøring, men mulig noen av de ikke kommer før samme feil oppstår. 

 

de har sjekket kabling og diverse enheter "finner egentlig ingen feil på kabler og kontakter" står det.

De har målt returverdier på dieseldyser. er helt ok.

Jeg skjønner at det kan være vanskelig å finne feil når det virker som det skal og de anbefaler at jeg kjører småturer i håp om at feilen oppstår igjen og at de kan se på den når den ikke kan startes. Motorlampa lyste da jeg skulle hente bilen. De tok da en diagnosetest mens lampa lyste med motoren i gang. da viste den at det var feil på EGR lite flow. Han mente at dette er en tilfeldig annen feil som ikke kan forårsake sånne feil som jeg har problemer med. Motorlampa slukka igjen neste gang jeg startet. 

Er det noen her som har vært borti noe lignende? Så er det i orden og så ikke og att å fram sånn. Kanskje du Nightking som ser ut til å ha en del greie på Suzukier når du dukker opp hver gang jeg søker på Suzukiproblemer. på forhånd takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Stopper den bare helt tilfeldig? Ikke i ved belastning osv? 

feilkode p0089 sier at den måler feil trykk i forhold til det den skal måle. Så da er det enten lekkasje, eller noe feil med trykksensor eller diesel høytrykkspumpe. Men gjengangern på denne feilkoden er jo helt klart det som er beskrevet over her. Ledningsbrudd til railtrykksensor. Dette må tas opp å kontrolleres nøye. spesielt i slik tilfelle hvor den kommer tilfeldig. En annen ting som er verdt å nevne er at jeg har sett en del tilfeller av at railtrykksensoren er full av rust. Dette kan komme av dårlig diesel. Hvis railtrykksensor og ledningene der er ok, så setter jeg en knapp på høytrykkspumpa..

Har sett noen tilfeller hvor disse stopper ved spesielt pådrag, og da har det vært høytrykkspumpa. 

Det kan selvfølgelig være dobbeltreleet eller ECM også, men lite sannsynlig..

 

at du får feilkode på EGR er noe helt annet.. Dette er "vanlig", og skyldes ofte tette egr rør og mye sot. dette er beskrevet i en del andre innlegg her. Tipper den feilkoden var p0400?

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nightking, setter stor pris på at du svarer :)

Ja den stopper helt tilfeldig. Det har skjedd når den bare står på tomgang og det har skjedd en gang når jeg har kjørt. Det som er litt rart er at den går så lenge uten at det er noen problemer. Den går fortsatt helt fint, men jeg kvier meg til å kjøre langt når den plutselig kan stoppe igjen. Det som har gått igjen på de 3 gangene det har skjedd er at jeg ikke får starte den igjen før det har gått mange timer. 

Hvor kan jeg finne railtrykksensor? jeg vil sjekke ledningene der, er ikke helt sikker på om verkstedet har gjort en grundig nok sjekk. 

og hvor sitter høytrykkspumpa? Tipper jeg må demontere en del ting for å komme til?

igjen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hadde hjulpet mye er å måle railtrykket når den IKKE starter. Er det da under 250 bar trykk? 

Railtrykksensor sitter under commonrailen. Den sitter litt vanskelig til. Det er på venstre side av motor. Legger ved bilde og tekst på demontering..

NB. husk at det skal byttes høytrykksrør ved demontering av disse. De skal altså ikke brukes på nytt :)

(2a på bildet er railtrykksensor.)

598615130f393_Skjermbilde2017-08-05kl_20_55_07.thumb.png.abb78665f600ef831bb0c66abd435589.png

5986151650ac8_Skjermbilde2017-08-05kl_20_56_35.thumb.png.7448384f660d88d086e20eb92cd5c5f7.png

 

Legger også med bilde av høytrykkspumpe. Den sitter iforbindelse med reg.reima. Er ikke så mye jobb egentlig.. Men blir jo som å bytte reg,reim + å demontere og montere pumpa, som i seg selv ikke er store jobben. 

5986151a9d099_Skjermbilde2017-08-05kl_20_59_00.thumb.png.8ab14ce46f267555a19db6e3147f1057.png

5986151be02d7_Skjermbilde2017-08-05kl_20_59_07.png.56b75d08640e036c9792be714c774c21.png

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hallo igjen.

Tenkte å skrive litt om Suzukien og hvordan det har gått.

Jeg startet med å kjøre bilen rundt i nærområdet så verkstedet jeg bruker kunne komme å hente den når den stopper igjen. Jeg kjørte noen mil på noen dager men den stoppet ikke. Etterhvert begynte jeg å bruke bilen som normalt igjen. Nå har det gått over 3 måneder og jeg har kjørt over 530 mil uten noen problemer av noen art, helt til i dag tidlig da jeg var på vei til jobb. Da stoppet bilen igjen sånn som i sommer. Jeg var så nær jobb at jeg fikk en kollega til å taue meg til jobb. Vi kikka litt på bilen da vi kom fram å fikk se at det var mye dieselsøl ved dieselfilteret og oppdaget at slangen som går til filteret nærmest torpedoveggen hadde falt helt av. Jeg satte den på igjen og bilen starter så det var ikke det som skjedde i sommer.

Jeg kjører hjem igjen etter at jeg var ferdig på jobb. Tar opp panseret og kikker litt til. Jeg dytter litt på slangen som hadde falt av tidligere og den detter plutselig av igjen. Det er noe som ikke er helt i orden der. Den skal dyttes på en tut til det får en klikkelyd og det gjør det. Når man skal ta av en sånn en så må man klemme på siden og dra ut og det er nok noe med mekanismen der som gjør at denne ikke sitter skikkelig fast. 

Etter dette har jeg tenkt litt. Kan dette ha noe med det som skjedde i sommer å gjøre. At det ikke har vært helt tett der og den kanskje har fått falsk luft/lekker litt og at det stoppet etter en stund. Og etter at den har stått lenge nok at det da "siger" diesel så den starter og går en stund igjen. Ikke vet jeg. Denne slangen ble jo tatt av og på når den ble undersøkt så det kan være at den satt godt nok så lenge som den gjorde og løsnet igjen. Hvis det hadde vært ledningsbrudd som du nightking har beskrevet så skulle man vel tro at det kom igjen. Men jeg vet jo ikke. Jeg vet heller ikke om den slangen hadde vært litt utett om det er nok til å stoppe motoren. Hvorfor den stoppet i dag var jo opplagt og nå går den som ei klokke igjen. Jeg skal stripse slangen så den ikke faller av igjen.

 

Hva tror du om dette nightking? Kan dette ha en sammenheng med det som skjedde i sommer eller tror du det bare er en ren tilfeldighet? Har du vært borti noe lignende med falsk luft og motorstopp?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 6 months later...

Hei

Jeg har en xl7 2.0. 2006 mod. 

Har fått avlest feilkode P0089 og P0380. 

Nightking skriver litt om feil i ledningsnettet vedr. railtrykket. Jeg har alarmlys, men kjenner svakt ujamt pådrag på motoren under fart. Om nightking er inne her, tror du dette kan ha noe med ledningsnettet å gjøre??? 

På forhånd, tusen takk for svar. 

Mvh

Svein Aase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 10/1/2020 den 10:26 AM, Svein Aase skrev:

Hei

Jeg har en xl7 2.0. 2006 mod. 

Har fått avlest feilkode P0089 og P0380. 

Nightking skriver litt om feil i ledningsnettet vedr. railtrykket. Jeg har alarmlys, men kjenner svakt ujamt pådrag på motoren under fart. Om nightking er inne her, tror du dette kan ha noe med ledningsnettet å gjøre??? 

På forhånd, tusen takk for svar. 

Mvh

Svein Aase

Hei.

 

Ja dette kan ha noe med ledningsnettet å gjøre. Det er denne feilkoden du får da. Mål ledningene først :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår