Jump to content

LØST: 1.9TDI problemer i motbakke

Rate this topic


KooPa TropA

Recommended Posts

Jeg har en 1997 A6 C4 1.9TDI AHU motor 90HK.

 

Har problemer med effekt. Det begynte i høst en gang, en bakke i 80-sone hvor jeg før klarte 80km/t på 5-gir før problemet.

Så begynte den å dabbe av et stykke opp i bakken, da kunne jeg gire ned og fint komme opp bakken. Men med tiden har den blitt helt slapp. Nå klarer jeg ikke 4-gir i samme bakken. Når jeg nå ligger i 80km/t og det kommer en slakk motbakke, mister jeg fart.

Jeg mener å huske jeg hørte turboen før, men nå hører jeg den ikke. Har tatt av slangen mellom luftfilter og turbo, ser at turbo beveger seg på tomgang.

Dieselforbruk er som normalt, ca 0,55 på blandet kjøring.

Ryker sort ved igangkjøring, ikke mye.

 

Jeg har:

byttet vacuumslanger

tømt katalysator

byttet wastegate (den gamle lakk i vacuumklokka)

tatt av kontakt til luftmengdemåler og da gikk den verre, så tyder på at lmm virker

sjekket at turbo går og det er såvidt slakk (like mye som i en ekstra turbo jeg har liggende som jeg vet virker)

byttet N75 (sitter på slange mellom intercooler og innsug) og N18 (sitter på luftfilterboksen)

 

Kan intercooler være tett eller delvis tett?

Jeg tok av muffa mellom slangen fra intercooler og innsug. Tok en kjøretur og syns bilen gikk minst like bra, men syns jeg nå hørte turboen ved girskift.

 

Må nevne at EGR ikke er blokkert ut, men på toppen av den, legger det seg litt olje, regner med at EGR ikke er helt tett, og at det presses litt olje ut her. Er snakk om veldig små mengder, men kan dette tyde på tett eller delvis tett eksos? Var derfor jeg tømte katalysatoren, men kan jo selvsagt være lenger bak.

 

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ikke byttet så lenge jeg har hatt bilen, har kjørt ca 45.000km så det kan faktisk være ganske tett.

Tror faktisk jeg har nytt filter liggende, da kan jeg bytte det i morgen.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Link to comment
Share on other sites

Min A6 C5 gikk i nødmodus da jeg tråkket på. Klarte ikke å få nok diesel. Etter at jeg byttet filteret ble bilen som en drøm å kjøre. Merket et bra, og fint drag i bilen.

 

Om filteret ditt er 45tusen km gammelt så bør det nok byttes. Skader iallefall ikke å bytte det :) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Byttet dieselfilter, uten at det hjalp noe.

 

Så byttet jeg luftmengdemåler, (og N75 og N18 på nytt). Alt er brukt, men bilen de stod på fungerte fint.

Dette hjalp!

 

Det hender bilen dabber av litt i motbakke fortsatt, men det er veldig sjeldent, så ikke noe problem lenger.

Har sett at det er vacuumslange inne i ECU også, så mulig det kan være sprekk i den som gjør at den dabber av innimellom, skal få sett på det en dag jeg får tid. Greit å få den helt frisk selvfølgelig.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy