Gå til innhold

Problemer etter byttet vannpumpe - Har reima da hoppet over ett hakk?

Ranger emnet


jacobsen84

Anbefalte innlegg

hei jeg byttet akkurat vannpumpe og termostat påen audi 100 2,8 v6 aah motor. Er quattro. Men da jeg sku ha ut vannpumpa måtte jeg av med reima på denne. Festet to strips te kamaksel så den ikkje sku flytte seg men var litt uheldig som vanlig og den ene kammen flyttet seg men den drog med seg den andre og på andre siden. Dro den tilbake til sin stilling og satte på vannpumpa og reima igjen. Det jeg lurer på er att før jeg skiftet dette gikk motoren som den skulle nå vill den ikkje starte igjen. Har reima da hoppet over ett hakk?? For som jeg har forstått så er det både kamaksel og veivsensor. Og går ikkje dem likt med hverandre vill ikkje bilen starte?? :-) og har jeg da vært uheldig og tatt ventilene? Det er ingen gnist i pluggene. :-)

 

 

 

 

Oxo har jeg en rs4 fanger som ska festes på bilen. Denne delen er rein uten fester eller noe kun glassfiberen. Hva må jeg gjøre for å montere.? Er en addon fanger. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med registerreima sjekker du raskt ved å få få sjekke om kamakslene og veiva står i riktig posisjon i forhold til hverandre. Om ikke jeg husker det feil så er det visuelt merke på veiva sånn ca klokka et. Kammene derimot har vel ikke noe egne merker(?), men låses på plass ved hjelp av et eget blokkeringsverktøy. Når det er sagt, så er det jo to pinner dette verktøyet skal på plass i (ser du på kammene så har du en bolt i midten og to låsehull, et på hver side av bolten. Om du har en 100% rett gjennstand, vater el. så kan du vel sjekke at disse fire hullene (to kamer) står på linje med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veiv-pullyen er det det store hjulet foran reima som viftereima sitter på??? når jeg går inn på linken din kommer ikkje bilden dine opp remulade. :( kamvingene står vannrett. mangler bare merket te veiva og det store hjulet tørr jeg ikkje ta av pga att reima skal hoppe av. er 8 umbrakoskuer på den pluss en stor i midten.

 

men om kam og veiv står litt feil så blir det ingen gnist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Bor i vrådal telemark så er ett lite stykke unna. :-) men jeg får hjelp med innstilling av reim på kam og veiva på nytt. :-) den hadde hoppet over noen hakk. Men som spørsmål tidligere. Bilen vil ikkje gi gnist når kam og veiv står feil? Tenker på veiv sensor og kam sensor som ecu er avhengig av. :-) håper bare ventilene he klart seg siden jeg prøvde å starte etter skiftet pumpa og termostat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skifte bare vannpumpa? Siden den er en del av registeret, så skal jo den skiftes samtidig med reim, løpehjul og strammehjul. Siden det er ganske mye jobb på v6 motoren så, hadde jo vært likegreit og ta med alt samtidig. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjeng bilen igjen. Fikk stillt den tilbake på reima og vips så tente den for fulle plugger. :-) :-) gjordet like godt selv men med mye surr men fikk det te tilslutt.

 

 

Opeeeldude: grunnen te att jeg kun ville bytte vannpumpe var pga hatt problemer med koking, gåen termostat og uten vann i vannpumpa svekker den sterkt pluss vannet på motoren frøys i vinter :-(. Det kom noen skrapelyder fra den så ville helst bytte. Reima er ikkje så lenge siden blei byttet. :-)

 

 

 

Men he sikkert fått noe dritt og olje på reima. Forslag te bruk av rensemiddel på reg.reim?? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår