Gå til innhold

Audi A4 1.8t AEB går ikke rent på tomgang

Ranger emnet


whobe

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har akkurat kjøpt meg en Audi a4 b5 1.8t AEB, og etter noen uker går den ikke lenger rent på tomgang. Noen dager virker den helt fint, men enkelte ganger går den så lavt på turtall at bilen stopper. Det varer kun i noen sekunder, og bilen går helt stabilt på tomgang etter noen sekunder (om den ikke stopper). Problemet skjer kun etter jeg har kjørt bilen, og f.eks tar inn clutchen for å stoppe ved kryss eller lignende. Da går turtallet fra ca  500-1100rpm i 5-10 sekunder, og stabiliserer seg etter det.

 

Det er dumpventil, bleedventil (ikke juster noe på i følge tidligere eier) og åpent luftfilter på bilen. Ellers så sa forrige eier at det var skiftet bensinpumpe pga lignende problem.

 

Har lagt merke til at dersom jeg står på tomgang og ruser motoren litt så åpner stempelet på dumpventilen seg naturligvis for å slippe ut trykk når jeg slipper gassen, men så åpner den seg enda en gang når turtallet begynner å synke ned til normalen. Er dette slik det skal være?

 

Har dere noe idè til hvorfor den noen ganger ikke går skikkelig på tomgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare å ta av og kjøre uten. Du må enten ha det der eller bytte. Om du har likt filter som på de to andre A4 jeg har byttet

 

Bilen til faren min hadde problemer med å holde seg på tomgang. Om han f.eks kjørte mot et kryss og presset inn clutchen så falt turtallet så mye at motoren stoppet. Da vi byttet filteret gikk bilen bra. Datoen på filteret var 05/99. Altså stått der i all tid (Han har en 99 Audi A4 1.8) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hva skjer om du åpner bensinlokket?

 

Har samme problem på min.

Er et problem med vakum i bensintanken på disse bilene, som igjen fører til at bensinpumpa ryker.

 

Ligger et filter i framskjermen, som skal resirkuler overflødig bensin/bensindamp, dette pleier å gå tett. Returslangen på bensinpumpa vil da bli helt flat pga vakum.

 

Har ikke orket å mokkle noe mer med det, så skrur ikke bensinlokket helt igjen. Er selvfølgelig ikke å anbefale, men funker for meg ;-)

Audi 80 1.8E 1987 - Parkert
Audi 80 1.8S 1991 - Solgt
Audi 80 2.0E 1992 - Spiker
Audi a4 1.8 avant 1997 - Konebil

Audi 80 2.0E 1994 avant - Spiker

Caravelle 2.5 tdi 1996 - Bruksbil

Audi 80 2.0E 1994 - Solgt

Audi 100 2.2 CS 1985 - Stasbilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at jeg har hørt at det er vakum i tanken når jeg åpner tanklokket. Jeg kan sjekke når jeg kommer hjem. Den har faktisk ikke stoppet på lenge nå uten at jeg har gjort noe. Den er riktig nok ikke helt stabil på tomgang og lugger litt under pådrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår