Gå til innhold

Dynamo gåen?

Ranger emnet


misvan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nylig kjøpt meg en Passat 3BG 2003 (eller 2002, det er ikke helt enighet om det på de forskjellige sidene) stv 1.9 tdi 101 hk manual.

 

Kjørte hjem til sommerferie i dag, når det gjenstod ca 6 mil sluttet plutselig servostyringen å virke midt i en tunnel, og "batteri"-lyset på dashbordet begynte å lyse.

Kjørte ut og stoppet, og sjekket i manualen. Der stod det at det lyset var for dynamoen, og at jeg kunne kjøre til nærmeste verksted.

Har et lokalt verksted her hjemme som jeg pleier å bruke, så tenkte at jeg skulle prøve å komme meg helt dit.

Når det gjenstod ca. 2 mil og jeg skrudde på dashbordlyset for å kjøre inn i nok en tunnel, begynte bilen å pipe og ABS- og stabilitetsprogram(?)-lyset ble tent. Stopp-lyset begynte og å blinke, og det var ikke noe lys i noen av lyktene.

Kjørte fort hjem, slengte ut bagasjen, og fortsatte til verkstedet, for å sette bilen der frem til i morgen.

 

På veien ut begynte bilen å miste effekt FORT, og jeg hadde til slutt klampen i bånn i 3.giret og sleit med å holde 40 km/t i nedoverbakke :-p

Klarte akkurat å trille inn på parkeringsplassen til verkstedet, tror ikke bilen hadde holdt ut i mange meter til.

 

Så til spørsmålet, når jeg åpnet panseret var den reimen frempå motoren helt løs, og kunne tas av med bare fingrene. Er dette registerreimen? drive2.gif

Var forresten inne på verksted i Trondheim med bilen på fredag for å skifte registerreim og ta service på bilen, så dersom den er gåen allerede så burde vel det være reklamasjonsgrunn?

Og hva er det som kan ha forårsaket dette? Er det dynamoen som er gåen?

 

Reiser ned og hører på verkstedet i morgen, men er det noen som har noen gode gjetninger før den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den reima du ser synlig er nok viftereima. Den drar også dynamoen. Så om den er slapp så har nok dynamoen stått stille og ikke ladet batteriet. 

 

Dynamoen er nok OK. Er nok strammehjulet til reima som har tatt kvelden. 

 

Og et tips til senere tid. Da stopp lampa lyser, så stopp bilen. For om viftereima også drar vannpumpa (noe den gjør på min 1.9TDI) så har du hatt dårlig med kjøling. Og ting kan fort bli veldig veldig dyrt. 

 

Så jeg tipper strammehjulet til viftereima. Er du heldig er resten helt OK.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp-lyset skrudde seg av igjen når jeg skrudde av dashbord-lyset, så tenkte det kanskje kunne ha noe å gjøre med at jeg ikke hadde noen lys :-\

 

Men kan mangel på viftereim føre til at motoren mister effekt etter litt tid? Det var mer eller mindre null respons siste 300 m før jeg kom frem, men den funket helt fint fram til da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpedysemotor har vannpumpa på registerreima heldigvis for deg :)

Når dynamoen ikke lader så vil batteriet tømmes for strøm. Da kutter del for del ut pga mangel på strøm. 

Abs, instrument osv. Til slutt så vil bilen stoppe da dysene er styrt elektronisk. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på verkstedet og hørte, og de trodde ikke bilen hadde tatt noe skade av å bli kjørt i hvert fall, så får krysse fingrene for det :-)

De skulle ha 3000-3500 for bytte av viftereim, strammehjul, og et hjul på dynamoen. Muligens mindre dersom noe av dette var i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regninga kom på 7500 :-\

 

Viste seg at bolten som festet strammeren til viftereima hadde knukket.

Verkstedet mente bruddet godt kunne skyldes at bolten ble for løst eller hardt strammet etter bytte at registerreim, da det skjedde såpass kort tid etterpå.

 

Kjedelig å få en ekstraregning på 7500 for en feil som sannsynligvis skyldes det forrige verkstedet.

Har sendt en e-post til verkstedet og forklart situasjonen, tror dere det er noe håp om å få tilbake noen kroner?

Er dette evt. en sak for forbrukerrådet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regninga kom på 7500 :-\

 

Viste seg at bolten som festet strammeren til viftereima hadde knukket.

Verkstedet mente bruddet godt kunne skyldes at bolten ble for løst eller hardt strammet etter bytte at registerreim, da det skjedde såpass kort tid etterpå.

 

Kjedelig å få en ekstraregning på 7500 for en feil som sannsynligvis skyldes det forrige verkstedet.

Har sendt en e-post til verkstedet og forklart situasjonen, tror dere det er noe håp om å få tilbake noen kroner?

Er dette evt. en sak for forbrukerrådet?

Få en skriftlig uttalelse fra verkstedet som reparerte det så har du evt. en sterkere sak.

Dog, tror jeg ikke du kommer noen vei.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår