Gå til innhold

D-4D motorn går i nødmodus

Ranger emnet


Karlsengsnøsen

Anbefalte innlegg

Hei! Har hatt trøbbel med bilen, Rav 4 04 mod, over tid. Den går ofte i nødmodus, turtall går ned på tomgang, ved lett belastning. Det som skjer er at den "stopper" hvis den må dra litt tungt. Satte den inn på merkeverksted, og de fikk feilmelding på dieselpumpa og turbo. Bytta da noen ventiler i pumpa, men ingen bedring med bilen. Ble da rådet av samme verksted å bytte turbo, men tror ikke det er problemet. Turbobytte er iallfall dyrt. Når problemet oppstår, lyser vsc og trc lampa, samt den orange motorlampa.Har gjort ren egr ventil. Vet noen noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mere tro på at for eksempel insugsmaifolden din er delvis tett, slik at den ikke får nok luft. Kommer det noe særlig svart røyk av den når dette skjer?

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir egentlig bare gjetting. Har ikke skrudd særlig mye på disse motorene. Er det merkeverksted du har hatt den på? I såfall bør de prøvde litt hardere enn å bare foreslå og bytte deler for flere tusener for at det kanskje skal bli i orden. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lyder til vi har samme problem. Har hatt min bil inn og ut av verksted de siste 4 år, for denne feilen, og ingen klarer å løse det.

Hadde den på Toyota i går igjen, og de mener det er turbo der er defekt, (de leser kun av feilmeldingen.. ) og Turbo er testet OK på annet verksted.

Det jeg har gjort inntil videre, er lagt inn nytt software, renset noen ventiler, flush'et, skiftet luftmassensor, og noe med katalysator.. Fått testet et par andre ting, men husker det ikke akkurat nå hva det var..

Men si gjerne ifra, om du finner ut noe mer..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

hei

hadde samme problemet, motoren gikk til 3000rpm, for så å ikke ville mer og om jeg forsatte å trykke på gasspedalen gikk motoren i nødmodus. da lyste den gule motorlampa, den slukte når jeg stoppa bilen. jeg fikk også beskjed om å bytte turboen,(19000,-) men jeg fikk tips om å bruke en rens for dieselmotor først. kjørte 2 tanker med det så bytta jeg dieselfilteret. det hjalp, men det kom igjen etter ca 8 mnd. da bytta jeg dieselfilteret igjen og det har gått i 4 mnd. nå. jeg kan lite om bil så jeg vet jo ikke hva som er feil men det virka med en gang for meg. kanskje det er forskjellig kvaliteter på dieselfilter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår