Gå til innhold

Bilen stoppet masse elektriske problem / tomt batteri? Hva er galt her?

Ranger emnet


Poolish

Anbefalte innlegg

Audi A4 B5 96 med to store store kinetik batteri. et i motorrom og et i bagasjerom
 
Masse problem med elektrisk anlegg. Bilen stoppet helt. Håper noen kan hjelpe meg å finne ut hva som er galt.
 
Kjørte bilen bort på butikken. Alt virka helt fint. Starta opp igjen. 
 
kjørte et lite stykke. El vinduene var helt døde, takluka var også helt død.... Stoppet bilen prøvde igjen, ingenting skjedde. 
 
skrudde av tenning. Tok den på igjen. Da virket elvinduene og takluka igjen. Men luktet litt svidd... Så jeg skrudde av tenningen å lot bilen stå ei stund.
 
Jeg startet igjen da virket bilen helt fint, ingen problem. Kjørte hjem, stoppet. Måtte en liten tur ut igjen. Tenkte jeg fikk prøve. siden bilen gikk bra. Kjørte ut en tur, stoppet et par plasser, ingen probem, bilen virket helt fint. 
 
kjørte en lenger tur, stoppet igjen ingen problem. Så kjørte vi en stund da, bilen begynnte å lukte svidd...
 
Så vi stoppet på en parkeringsplass. tok av tenningen, ut nøkkel, men instrumentlysene fortsatte å lyse / blinke. Jeg satt i nøkelen prøvde å ta av og på tenningen. ingenting skjedde... 
 
Startet bilen på ny, instrumentlysene blinka enno, tok av tenningen, ut nøkkelen, men bilen fortsatte å svive... Instrumentlysene blinket. 

Etter ei liten stund stoppet bilen av seg selv å svive, instumentene blinket forsatt. Så jeg koblet av begge batteriene på bilen.
 
Koblet på det ene igjen. prøvde å starte. Da kom en fæl klikkelyd, hørtes ut som et rele eller noe. Instrumentlysene ville fortsatt ikke slukke. 
 
Koblet av batteri igjen. Så kom en for å hjelpe. Han prøvde å koble på igjen, å starte på ny, da kom det bare klapring fra rele i motorrom.
 
Hadde tidliger ringt til Naf. De kom rett etterpå for å se på det. Da mente han batteriet var flatt. fikk gitt det en bost, da startet bilen med en gang. 
 
Men etter vi hadde kjørt litt, så kom varsellampa for ABS, kom et rykk i bilen og lukta litt svidd, men gikk fort over igjen. Da virka bilen helt normalt til vi kom hjem...
 
Han fra Naf trodde problemet kunne være de to store batteriene med liten standar dynamo. At det ble overbelastning. Å det kunne ødlegge bilen.. Når Absen koblet ut etterpå. SÅ anbefalte han å la et verksted se på bilen uansett.
 
Nå har jeg ikke bruk for to batteri lenger. Så jeg kommer til å koble ut det ene batteriet å bare ha kabel bak til forsterker.

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var ute nå for å prøve å få målt ladingen på dynamo. Batteriet var da helt dødt igjen, så fikk ikke startet bilen.

Spenningen på batteriet var på 11,8

Nå satt jeg det til lading.

Kom ingen av de feilene nå, som var tidligere. Bilen prøvde å starte helt normalt. 

Eneste problem nå var at bagasjeluka har låst seg, men sentrallåsen begynner vell å fungere igjen når det kommer strøm på bilen..

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at diverse "ikke essensielle komponenter" deaktiveres ved for lav batterispenning. Lad opp batteriet og mål ladespenning etterpå. Fjern også det andre batteriet om du har en std liten dynamo.

Oppladet batteri skal holde 12,8V målt en halv time etter at lading er tatt av.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da skal jeg gjøre det. 

Prøvde å koble av laderen ei lita stund. Da var spenningen på batteriet 12,6V men fikk ikke startet bilen. Forsvant fort ned på 12,3 når jeg prøvde.

Så det må nok stå å lade ei ganske god stund vil jeg tro.


Hvilken lader er det best å bruke på dette batteriet? Nå bruker jeg en liten defa lader.

Det er dette batteriet som står i bilen nå: http://www.kinetikaudio.com/2009/product.asp?C=1&P=KHC1400

Det andre jeg har i bagasjerommet er et mye større KHC2000

Har dsse to laderene:

DEFA / Ladac Handy-70 Universallader
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8547&katid=170&id=

POWERMASTER-1212
http://www.powermaster.com.tw/PM-1212.htm

 

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er kjøpt nye på samme tid ja.

Det minste har blitt brukt hele tiden /Rundt 7 år) mens det andre har stått endel inne, men har heletiden vært vedlikeholdsladet.

Begge batteriene har stått montert i bilen ca. 2 - 3 år nå.

Virker ikke som om Defa laderen klarte lade batteriet. Målte til 12,6V mens den sto på, Den gikk også fort over i sluttmodus, hvor den bare veldikeholdslader på lav spenning. Testa ganske mange timer med den, men batteriet fikk nesten ingen strøm... 

Prøvde bare sentrallåsen etter jeg tok av Defaen. Den hadde såvidt nok strøm til å låse og låse opp igjen dørene (men ikke til å låse opp bagasjeluka). Da forsvannt den rett ned på 11,7V etterpå. Så virker ikke som om batteriet fikk noe strøm av Defa laderen...

Byttet til powermasteren for et par timer siden. Nå viser den 13,7V mens den lader. Den står også i rett modus å lader batteriet for fult.

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13,7V er ladespenning for vedlikeholdslading. Egentlig er ypperlig ladespenning, men for å lade opp tomme batterier bør du opp i 14,4V. Aldri over 14,5V på tette batterier!

Kople fra bateriene og lad ett om gangen, det som ikke vil er nok dødt, kankje det andre er i orden men kveles av det som er ødelagt. Hvertfall verdt å prøve.

 

Som Slippern sier, har du 12,3V så burde motor ha startet, hvertfall burde startmotor ha gått rundt nær normalt. Hva skjer når du prøver å starte?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prøvde å starte. Så var det bare klapring fra releet. og spenning sank fort, som om batteriet var helt tomt, ikke hadde blitt ladet noe. Skal ut å prøve igjen nå snart. Nå har det stått ei god stund med den andre laderen.

Det er kun ene batteriet som er koblet på og lader. Skulle ha tatt ut det andre å få ladet det også, men så lenge sentrallåsen ikke har villet fungere. så står det innelåst i bagasjerommet....

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare klappring i releet nå også.. Spenningen gikk fra 12,8 - 12,4 når jeg prøvde å starte. 

Men jeg så jeg hadde glemt å koble fra batteriet i bagasjerommet. Det var enda koblet på framme, kun jordingen som var koblet av... Så nå koblet jeg det helt av og satte på lading igjen. 

Nå viste det 13,4V mens det lader.

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om det batteriet blir for stort, eller om det passer nedi.... 

prøver først å lade bare det jeg har nå. Hvis det ikke fungerer bare med det heller. så får jeg kravle baki å prøve å få ut det andre batteriet. Kan jo uansett teste bilen med det, se om det fungerer da.

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis batteriet er blitt helt utladet har det mistet litt av egenskapene sine, og siden jeg har den oppfattelse av at det har skjedd noen ganger kan det hende du har gitt batteriet en skikkelig knekk.

Selv om det er 12,3-12,6v på batteri kan det godt hende at A (ampere) er alt for lavt til å gi nok strøm for å drive starter, letteste måte for å konstantere det er å bruke en batteritester (batteribelaster) fra biltema.
Den klappringa du snakker om er innslaget på starteren, og det tyder på for lite strøm/for lav spenning inn på starter.
Enten er feilkilden batteriet, eller så er kablingen til starter dårlig.
Selv om jeg har liten tru på det kan det være at det er dårlig kontakt mellom batteripoler og batteripolsko eller mellom batteriets minuspol og gods/motor.

Når du får start på bilen igjen, kontroller ladespenning fra dynamo.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg hadde koblet batteriet bak helt av. Så ladet jeg batteriet framme ca. en times tid. koblet av laderen. Da var spenningen på 13V

Satte i nøkkelen, vridde om, da startet den på første forsøk, spenningen gikk ned til 12,8V.

Testet el-vinduene de fungerte enda ikke, 

Husker ikke helt hva spenningen var når bilen svev, men var hverfal liv i dynamoen. Litt usikker på om det var 13,7 eller 14,7 

Nå har det stått og ladet over natten.

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår