Gå til innhold

2.8 12v 174hk Vs 2.8 30v 193hk

Ranger emnet


Akram

Anbefalte innlegg

Skal bygge om til 2.8 m kasse og ledningsnett i bilen min og har flere donorbiler å velge mellom.

 

Hvilken av de ovennevnte motorene er å foretrekke og hvorfor, er lett for meg å tenke 30v ,men er godt å få med seg 

 

noen råd da jeg ikke kjenner disse motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. 2.8 174 hk med 12v antar jeg? Motorkode AAH?

 

30v med 193 hk (i C4) har motorkode ACK, her er det selvsagt mye mer leamikk enn på 12v som er bygget opp på "gamlemåten" med overliggende kam som jobber direkte mot løfterene. 12v-motoren har nok fått en del ufortjent kritikk over høyt oljeforbruk, men som alle andre motorer på 90-tallet fikk også denne Castrol sin olje som ny, en olje som da ikke var bra for gummidetaljer. Er hvertfall det de lærde har antydet, Castrol sin olje var årsaken til at VAG sin ventiltetninger morknet, og at BMW "spiste opp" kamakslingene.

12v-motoren er bra den, enkelt og gammeldags, men fungerer. 2.6 V6 er en hel del slappere med sine 150 hk, mens 2.8 er meget tydelig sprekere.

Spør du meg så hadde jeg gått for 12v da jeg stoler mer på den enn 30v :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du antar riktig, 12v, kan du rette overskriften for meg er du grei.

Blir ikke aktuelt m 2.6, har to 2 2.8 donorbiler på gang, den ene er 12v Automat, har gått 170000 km med fulgt hefte og har hatt regskifte og bytte av mye slitedeler ved service i fjor og har allt utstyr utenom skinn og ALLT virker på bilen, så du gir meg et råd som klør i øret når det gjelder 12v1-winking.gif .

 

Vet du hva muligheten er for å legge til ca 25 hk på en slik motor.

 

Blir nå å reise og sjekke ut denne bilen for å sikre at teori er faktascooter.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke skiftet reg reim på denne på 9 år, den er bare gått 38000 på disse årene, men bør vel bytte reima selv om Audi har gått bort fra 6 års intervallet ? Er det nødvendig å bytte strammehjul, vannpumpe, løpehjul og termostat etter så lite km?

 

Ser noen av disse AAH motorene har sorte topp deksler mens noen har sølv, er sort en visuell oppgradering på de siste modellene? Er det noen oppgraderinger på AAH motorene mellom 1991 og 1997 ( mekanisk eller elektronisk) ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår