Jump to content
Bilforumet.no

Rate this topic

Recommended Posts

Har en Audi 80 B2 som nå har tomgang på 3000rpm ved start. Før var det rundt 2000rpm, gikk så opp til 3000rpm og ned til normal tomgang på rundt 10 minutter. Under kjøring gikk den opp til 2000rpm igjen, og har vanskeligheter for å skru av motoren da den bare "skjelver"/rister. 

Byttet nylig ventilhuspakningen da den lakk, og det var da tomgangen gikk enda høyere opp (3000rpm). Hvordan det å bytte en pakning kan ha noe med forandringer på tomgangen skjønner jeg lite av. Falskluft? Høyere oljetrykk? Dårlig temperaturføler?

Vifta slår seg også på ganske ofte. Selve gasswiren er ok, ikke stram. Når bilen går på 3000rpm kan man dra gasswiren tilbake til normal posisjon, men den vil raskt gå tilbake til 3000 igjen. 

 

Håper noen har noe å komme med, da jeg begynner å bli rimelig lei av dette nå :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ved slike spørsmål er det greit å opplyse om motorkode slik at vi vet om du har forgassermotor eller innsprut. Dersom du har forgasser (Pierburg 2E2) så høres det nokså sikkert ut som at du har falskluft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjempenyttig link! Har nå lest litt rundt og blitt en hel del klokere. Pakningen mellom forgasser og innsug ser ut til å være OK. Jeg har også en åpen nippel (bilde), skal denne være åpen?

Har også skrudd av vokselementet, pinnen sitter ca. 2mm utenfor kanten i varmt vann, men når den er kald kan den trykkes inn forbi kanten med litt kraft. Ifølge det jeg har lest indikerer det at den er gåen, jo mindre jeg trykker for hardt.. 

 

Mangler også sikring nr. 18, leste at både den og nr. 17 var nyttig?

 

Men det store spørsmålet er egentlig hvor jeg skal finne deler til å erstatte med, det beste hadde nesten vært en brukt 2E2 forgasser.  1zhelp.gif

 

http://bildr.no/view/RTFrNXBN

RTFrNXBN.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen nipler eller slangetilkoplinger skal være åpne, det skaper problemer av den art du sliter med. Tipper den ledige nippelen er til slange for defroster-spjeld, altså spjeldet som veksler mellom friskluft og luft via eksosmanifold. Begynn med å fikse dette før du gjør noe mer, så rapporter tilbake ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nippelen viste seg å være til en vakuumslange fra luftfilterboksen. Koblet denne til, men dessverre ingen forskjell, kanskje en anelse bedre. 

 

Apropos bildet du la inn over her, så ser det ut som min "aksel" går endel lenger ut enn det den gjør på ditt bilde. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er alle slangene uten hull og korrekt innfestet?

 

2e2front.jpg

 

2e2vacbacktt6.jpg

 

2e2stage2.jpg

 

 

Høy tomgang på 2E2 kan komme av;

  • Motor suger falskluft
  • Defekt vokselement for høy tomgang ved kald motor
  • Lekkasje på vakuumslanger slik at trepunktsdåse åpner gasspjeld.

Siden defekt vokselement kun gir høy tomgang ved varm motor så kan ikke dette være feilen.

Motor kan suge falskluft, sjekk også slange fra innsug og rør til bremseservo for sprekker/lekkasje.

Og sist. Når motor er varm så skal IKKE aksel fra trepunktsdåse berøre arm til gasspjeld. Om den gjør det på din så er feilen på vakuumslangene, feilkoplet eller lekkasje noe sted, evt feil på en ventil der. Se bilde under.

 

JM0AT.jpg

 

Vokselement for øket tomgang ved kald motor

2e2.jpg

 

 

5687_01.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nippelen viste seg å være til en vakuumslange fra luftfilterboksen. Koblet denne til, men dessverre ingen forskjell, kanskje en anelse bedre. 

 

 

Stemmer, går til spjeldet som veksler mellom kaldluft eller luft via eksosmanifold.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du sier over her at defekt vokselement gir høy tomgang på kun varm og kald motor, hvilke er det?

 

Glemte å nevne igår at etter ca. 1 minutts tomgang på 3000 omdreininger ble ikke chokehuset mitt varmt. Vet ikke om det skal bli varmt så fort, men hvis det så er det isåfall en blokkasje en plass.

 

Har også gått over slangene. Èn sprekk i den nederste rosa slangen på illustrasjonen over, den som går inn i T-splitten. 

Vakuumslangen som går fra vakuumreservoaret og inn i T-splitten (de grønne slangene) ser ogå rufsete ut. 

Har dessverre ikke noe startgass for øyeblikket, men skal gå over med den så fort som mulig.

 

Tok av hele forgasseren og sjekket flensen/gummipkaningen under og den så ok ut. 

 

Legger ved et par bilder så det blir litt enklere. 

 

http://bildr.no/view/cC9hS29R

 

http://bildr.no/view/WEhUWkJH

 

Her ser du three four point unit, som er ca 24mm ute, i motsetning til 14,5mm som den skal være. Den møkkete delen er 14mm, så det kan indikere at den nylig har gått lenger ut.

http://bildr.no/view/UW9xWENJ

 

 

Stusset litt på denne nippelen, først trodde jeg den var stappet med gris, men den er kanskje ment som en slags struping?

http://bildr.no/view/aWt0ZXlG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei, jeg skriver vokselement for forhøyet tomgang ved kald motor. Det betyr at en tapp i vokselementet går ut når det (kjølevannet) er kaldt, denne tappen åpner opp gasspjeldet og gir høyere tomgang. Uten denne vil ikke motoren gå på tomgang når den er kald. Dersom dette vokselementet er defekt vil denne tappen alltid stå ute, altså er alt normalt på kald motor, men etter hvert som den blir varmere vil tomgangen bli alt for høy. Men, om dette er tilfelle skal ikke akselen fra trepunktsdåsen være borti armen til gasspjeld, noe den heller normalt ikke skal være. Tipper din har for høy tomgang fordi denne akselen skyver mot den armen?

 

Akselen fra trepunktsdåsen, denne må sjekkes når motor går på tomgang.

UW9xWENJ.jpeg

 

 

PS. Legg bildene direkte i innlegget i stedet for linker, er da enklere å "holde tråden i det" 1-winking.gif

 

Hvordan setter jeg inn bilde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det ser nå ut som akselen på trepunktsdåsen står for langt ut. Har kjøpt inn nye slanger å bytte med. Har også ringt/sendt mail til en hel del opphuggerier rundt om for å høre om de har noen Pierburg forgassere som jeg kan bytte dåsen med. Er ganske sikker på at Hoff bilopphuggeri har noen lignende biler stående, får bare bite i det sure eplet og ta en tur på mandag. Han er litt av en skrue den karen. 

 

Skal huske det med bildene. :)

 

Takk for all hjelpen så langt forresten, setter stor pris på det. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.