Gå til innhold

Audi A6 2,6 C4 tomgangsproblem

Ranger emnet


h.johannessen

Anbefalte innlegg

hei har en Audi a6 2,6 v6 95 mod c4 ,problemet er når jeg starter den når den er kald starter med en gang, så går den på 1200 omdr i min. når den begynner å bli varm så begynner den å vandre på tomgang fra 1200-1400 omdr en god stund så blir den rolig igjen på 1200 omdr. å sån holder den på. var plaga med at motoren fjusket med pådrag, det viste seg å være overslag i tennplugledninger  så det forsvant når jeg skiftet dem. etter det kom at den jaget på tomgang. kan overslag fra tennplugledinene ha skadet elektronikken i bilen? har byttet ut alle vakumslanger,,men er usikker på vakumslangen som går til bremsekraftforsterkeren, tok av slangen ved motor å sugde i den det va ingen motstand i den skal den være sån? noen som veticon_boulax.gif  mvh Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Du har vel en tråd til om dette problemet, har du ikke? Så lenge motoren går normalt på alle sylindre så er det nok ingenting feil med elektronikken eller tenningssystemet.

Har du tatt diagnose? Lest ut verdier fra MAP, IAT, CLT, TPS og ISV med VCDS og se om noen er suspekte eller jager i takt med tomgang. Kan også være feil på lambda. Hva skjer med tomgang om kopler ifra ISV eller lambda. Har du også sjekket vakuumslange til ECU?

Slange til bremseservo skal ha en enveisventil slik at motor kan lage undertrykk i servo uten at det slipper tilbake om motor stoppes. Men når undertrykk er tilstede/bygget opp, skal det ikke være mulig å suge mer luft ut av slangen til bremseservo. Hvordan er tomgang om du kopler fra denne slanger og plugger huller mot innsug?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jo det e sant men tenke det va letere å få svar på problemet vis man endret på ka problemet var. har tatt diagnose med vag kommer ikke opp feil koder ,tatt av en mek på vw verksted, når jeg kobler bort isv ingen forskjell på tomgang den ligg på 1200,når jeg kopler fra sangen til bremseservo og plugger den ingen forandring. slange til ecu ingen lekasje, mekanikeren på vw verkstedet får ikke kontakt med gassspjeldet for grunninstiling. vag hopper ut. trur det va kode 86,har ikke prøvd å koble bort lambBa men va betyr iat clt tps og VCDs

 

har nu hatt av lambda ingen forandring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kopler fra slange til bremseservo er det ansatsen på innsuget som skal plugges, ikke slange til bremseservo.

Tomgang jager altså helt likt med ISV frakoplet? ISV er tomgangsmotor, IAT er innsugstempføler, CLT er kjølevannstemføler, TPS er gasspjeldpotmeter og VCDS er VAG-COM.

På 12v motorene er vel gasspjelsinnstillingene selvlærende av ECU? Uansett skal man få opp verdien fra TPS i VCDS. Mener man skal slå på tenning uten å røre gasspedal, og la den stå slik i 30 sekunder. Så av med tenning og på igjen i 30 sekunder før motor startes - uten å røre gasspedalen før motor har gått på tomgang et par minutter. Vet ikke om dette hjelper men du kan prøve. Dog, om du koplet fra ISV uten at motorgange endret seg, da høres det ut som at det er mer galt.

Først av alt sjekker du om bryter for "gasspjeld lukket" er betjent (har kontakt) når gasspjeld er lukket. Mellom pinne 4 og 6 på TPS skal du måle 0 ohm, og om gasspjeld åpnes litt skal verdien endre seg til OL i display på instrumentet.

 

c0RTY.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må takke for hjelpen, begynner å bli bra frustret, det va innsuget på motor jeg plugget til bremse servo. så du mener at det kan være  gasspleld tatt kveld, det som er rart er at vag ikke får kontakt med gasspjeldet. kosen funsjon har iat, vis den er ut av fusjon vilda motoren oppføre seg sån som min.mvh håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må takke for hjelpen, begynner å bli bra frustret, det va innsuget på motor jeg plugget til bremse servo. så du mener at det kan være  gasspleld tatt kveld, det som er rart er at vag ikke får kontakt med gasspjeldet. kosen funsjon har iat, vis den er ut av fusjon vilda motoren oppføre seg sån som min.mvh håvard

 

Nei, jeg har ikke skrevet at gasspjeld kan ha tatt kvelden, det er en rent mekanisk sak og fungerer som den skal. Det du kan sjekke er TPS (se under).

Motoren din oppfører seg akkurat slik den gjør når den har vært tom for strøm og ECU ikke lenger har innlært verdiene fra TPS og ISV. Som jeg skrev, antar dette er selvlærende på din bil og at man på 12v-motorene derfor ikke utfører TBA (Throttle Body Allignment) med VCDS.

 

XhyGC.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skjekket ingen lekasje på luftslange til map sensor, har nå målt gasspjeldsensor  mellom pinne 4 og 6  får 000 ohm når jeg åpner gasspjelet så går den til 1 ikke ol.er litt usikker på ka multimetret ska stå på 200  eller 20k ohm.når jeg måler på 20k og måler mellom 1og 2 på potenometer får jeg 2.02 og mellom 2og 3 får jeg 0,97 når jeg måler mellom 2og 3  og sakte åpner full gass spjelet går den opp til 2.38 ohm, ser det bra ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår