Gå til innhold

Svak virkning på håndbrekk

Ranger emnet


Karln

Anbefalte innlegg

HeiSann! 

 

Hadde bilen min på EU-gokj. her om dagen, og da fikk jeg en 2-feil på for svak virkning på håndbrekk. Bremsene ellers fungerer som normalt. Håndbrekket kjennes normalt ut når en drar i det, og henger ikke igjen. Skiver, klosser og calipere er bytter for et par år siden. Hvordan kan man få håndbrekket til å virke bedre?

 

Er forøvrig en Audi A5 B5 FWD, 1996, 1.8T.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså kan håndbrekk trekkes opp som normalt, med normal kraft, men bremseeffekten er for dårlig? Var det slik før, altså rett etter bytte av skiver, klosser mm? Å stramme hjelper hvertfall ikke noe som helst.

Kjøpte du calippere mm. på Biltema? Av erfaring pleier Biltema sine calippere ikke vare mer enn 1-2 år for håndbrekkmekanismen enten henger (igjen) eller har for dårlig virkning. Min løsning på alle slike problemer er å overhale de gamle calipperene, evt samtidig kjøpe nytt stempel til de også om det er korrodert.

 

Du kan slipe lett over klossene med smergelpapir og se om det hjelper (glasért overflate), eller bytte klosser og skiver til noe som 'tar' bedre, f.eks. Brembo skiver og Pagid klosser har jeg meget god erfaring med. Slites fortere men bremsene blir merkbart mye bedre. Men som sagt, er det Biltema-varer så får man det man betaler for 1-winking.gif

 

 

GUIDE: Overhale bakre bremsecaliper Audi/VW

 

Brems21.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er biltemacaliptere ja.. Godt gjettet smile.gif Bremseeffekten på bilen er det jo ingen ting i veien med, så jeg er ikke så hissig på å bytte ut dette kun på grunn av at håndbrekket har litt under pari virkning. Jeg forstår ikke helt hvordan litt lat virkning på håndbrekket skal svekke trafikksikkerheten til bilen. Kanskje jeg skal prøve å slipe ned klossene med litt smergelpapir som du forslo, rett før etterkontrollen. Og ja, den labre effekten kom vel kanskje etter jeg hadde byttet til biltema sine caliptere ja, men den ble godkjent med det ved forrige pkk på et annet verksted, merklig nok.

 

Og quattro73, har noen gamle innlegg blitt borte ved overgangen til ny layout her på forumet? finner ikke igjen "bremsebytteguiden" min.''

 

Takk for hjelpen smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøv å slipe/rue opp overflatene på bremseklossene og montere de tilbake, kan være det tar bedre etterpå. Om klossene er glasérte så vil det kanskje hjelpe nok til å få den gjennom PKK.

 

Er ikke meg bekjent at noe forsvant ved overgang til ny SW. Jeg har prøvd å samle alle guider jeg finner i en tråd, Samletråd - Div guider og DIY for Audi, og i den finner du Bytte bremser Audi A4 -96 (t.o.m -99) FWD/ Replace brakes Audi A4 -96 (t.o.m -99) FWD. Ligger under B5-forumet der du postet den :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår