Gå til innhold

Lufttrykk påvirker kjøre egenskaper?

Ranger emnet


NinjaChrister

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Mercedes jeg har byttet dekk på, og jeg har balansert felgene osv. Når jeg når 90 km/t begynner rattet å riste litt.

 

Jeg vet at vi har fylt for mye luft i dekkene(skal være 2.0 fremme og 2.2 bak ifølge instruksjonsbok. Har i skrivende stund fylt 2.5 begge steder grunnet en kompis som sa det var optimalt).

 

Mitt spørsmål er ganske enkelt om for mye luft i dekkene kan gjøre at for eksempel rattet rister i høy hastighet grunnet dårligere kontakt med veien. Er dette en potensiell synder? Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at på motorsykler kan styret slå litt pga lufttrykk sammen med andre faktorer men det er bare når man ikke holder i det. På bil skal det knapt være mulig at sporing, mønster og trykk skal kunne gi vibrasjoner annet enn veldig svakt. 

Hva skjer når du når 120km/t rister det mer?.

Det er mulig at dekk er dårlig balansert og det er mulig at dekk er skadd. Rullebane-slipp forårsaker vibrasjoner som er umulig å balansere bort men det skjer oftest med vinterdekk (Nokian).

Høyere trykk vil redusere komforten så det kan være det du merker når du snakker om redusert komfort. "ikke er så behagelig" sier veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at på motorsykler kan styret slå litt pga lufttrykk sammen med andre faktorer men det er bare når man ikke holder i det. På bil skal det knapt være mulig at sporing, mønster og trykk skal kunne gi vibrasjoner annet enn veldig svakt. 

Hva skjer når du når 120km/t rister det mer?.

Det er mulig at dekk er dårlig balansert og det er mulig at dekk er skadd. Rullebane-slipp forårsaker vibrasjoner som er umulig å balansere bort men det skjer oftest med vinterdekk (Nokian).

Høyere trykk vil redusere komforten så det kan være det du merker når du snakker om redusert komfort. "ikke er så behagelig" sier veldig lite.

Endret lufttrykk i sta. Føler bilen sitter mye bedre på veien nå enn den gjorde. Når jeg når 100 km/t +++ så rister det litt i rattet. Har vært på verksted å balansert felgene, og sjekket de for kast. Vet ikke om dekkene kan ha noe med det å gjøre. Er hovedsakelig at det rister litt i rattet jeg mener. Er det ikke normalt på gamle biler at det kan riste litt i rattet når man når høyere hastigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det andre gang du sier du har balansert felgene så jeg må bare spørre/presisere. Jeg antar at det er hjulene du har balansert, altså felger med dekk på? Bare felger er ganske verdiløst i denne sammenhengen.

Når du endret i sta, endret du til 500 bar eller 0,1 eller et eller noe annet mer fornuftig? 1-winking.gif Greit å vite når vi diskuterer trykk lissom.

Rister det mer i 100 +++ enn i 90?

Er det mindre eller mer risting med nytt lufttrykk?

Sitter bedre? Kjører du med slipp på tørr asfalt? Tøfft. ;)

 

Fra litt flåsete til mer seriøst. Er bilen ellers på stell med frisk forstilling, og gode dekk ville jeg reist tilbake til verkstedet. Verksted gjør feil, ofte. 

En litt dårlig sentrering og de lager ubalanse fremfor å rette. Be dem sjekke på nytt. Er det verksted som har montert dekkene også? Det er selvsagt mulig feilkilde det også, at hjulene ikke sitter montert rett, at det er møkk på anleggsflaten mellom skiver og dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det andre gang du sier du har balansert felgene så jeg må bare spørre/presisere. Jeg antar at det er hjulene du har balansert, altså felger med dekk på? Bare felger er ganske verdiløst i denne sammenhengen.

Når du endret i sta, endret du til 500 bar eller 0,1 eller et eller noe annet mer fornuftig? 1-winking.gif Greit å vite når vi diskuterer trykk lissom.

Rister det mer i 100 +++ enn i 90?

Er det mindre eller mer risting med nytt lufttrykk?

Sitter bedre? Kjører du med slipp på tørr asfalt? Tøfft. 1-winking.gif

 

Fra litt flåsete til mer seriøst. Er bilen ellers på stell med frisk forstilling, og gode dekk ville jeg reist tilbake til verkstedet. Verksted gjør feil, ofte. 

En litt dårlig sentrering og de lager ubalanse fremfor å rette. Be dem sjekke på nytt. Er det verksted som har montert dekkene også? Det er selvsagt mulig feilkilde det også, at hjulene ikke sitter montert rett, at det er møkk på anleggsflaten mellom skiver og dekk.

Balanserte selvsagt med dekkene på. Endret fra 2.5 til 2.0 fremme og 2.2 bak, slik som instruksjonen sier det skal være. Rister litt mer i 100 enn 90 ja, kan vel og hende at asfalten er grov på veiene her, og det hjelper vel ikke på. Var selv til stede når vi fikset dekk på verksted og maskinen sa tydelig OK. Forstillingen vet jeg ikke, har nettopp kjøpt bilen. Er ikke originale felger jeg har på bilen heller, men sånne Mega felger. Kan problemet kanskje ligge i selve felgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oss meg datt loddet av den eine felgen 3 ganger! Da bilen ristett, leverte eg den inn igjen, det var limresten og loddet fra balanseringa var vekke. Til slutt slo di på ett sånnt annen type lodd som ikke limest og null vibrasjon. Du sa du såg på når di avballanserte, da såg du vell om di sette noen lodd på og om di eventuelt ikke er der lengre?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balanserte selvsagt med dekkene på. Endret fra 2.5 til 2.0 fremme og 2.2 bak, slik som instruksjonen sier det skal være. Rister litt mer i 100 enn 90 ja, kan vel og hende at asfalten er grov på veiene her, og det hjelper vel ikke på. Var selv til stede når vi fikset dekk på verksted og maskinen sa tydelig OK. Forstillingen vet jeg ikke, har nettopp kjøpt bilen. Er ikke originale felger jeg har på bilen heller, men sånne Mega felger. Kan problemet kanskje ligge i selve felgen?

 

Hvis det ikke er kast i felgen er den nok ok. Som sverre sier, lodd kan dette av og mye annet kan skje. 

At det rister mer og mer fra 80 og oppover er veldig typisk for ubalanse. Urunde hjul kjennes tidligere og vil til en viss grad komme og gå. Samme gjelder feil montasje osv.

Eneste jeg kan tenke meg er som jeg nevnte, dekke med rullebane som har sluppet fra stammen. Det skjer nok sjelden med sommerdekk.

Tror ikke noe på grov asfalt, dekk trykk eller felger. Mest sannsynlig er det ubalanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Evt ta kontakt med dekk verksted å be de se etter urundhet i dekk eller kast i dekk bana! det kan være en grunn til risting!

men lufttrykket har sjeldent noe med risting i bilen å gjøre.

 

jobber selv på dekkverksted å jeg har i alle fall aldri vært borti at lufttrykket har noe med risting å gjøre, samt at sånn du beskriver det så virker det som om det er ubalanse i et av forhjulenen dine! har du prøvd å bytte om fremme å bak om det er mulig?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ekstra luft er ikkje dumt om man veit konsekvensene, som vil være litt stivere dekk, og litt mere slitasje på midten av dekka, fordelene er lavere forbruk, bedre styrefølelse. Det kan ha litt å si på veggrep, både positivt og negativt, mindre luft i dekk vil gi en større flate som har kontakt med bakken, men også mere deformasjon av dekket.
Eg pleier å fylle 32-35 Psi i biler av denne størrelsen.

Risting i 80-90 og litt oppover er typisk for ubalanse i hjula, og da er det balansering som hjelper.
Balansering kan gå i null om plassering ikkje er optimal, men fremdeles gi risting, er det brukt mye lodd, noen hjul som skillte seg ut.
Ved avbalansering skal man tilstrebe seg kun lodd en plass på hver side av felg, og så nærme kanten på felgbanen som mulig, er det fleger som vanskeliggjør dette, så bør man bruke statisk balansering i stedet, og kun lodd på midten.
Ved stor ubalanse, skal man løsne dekk, og vri det 180* for å prøve å få ubalanse i dekk og felg til å havne forskjellige steder og kanskje utligne hverandre.
Dekk kan ha både ubalanse, og urundheter, og skader i konstruksjonen, gamle dekk kan fort riste om de blir gjenbrukt.
Noen ganger må man passe på å benytte korrekte senterringer.
Regner med at hjula har rein og rustfri anleggsflate mot skivene, og er montert med kryssdraing og korrekt moment?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har en Mercedes jeg har byttet dekk på, og jeg har balansert felgene osv. Når jeg når 90 km/t begynner rattet å riste litt.

 

Jeg vet at vi har fylt for mye luft i dekkene(skal være 2.0 fremme og 2.2 bak ifølge instruksjonsbok. Har i skrivende stund fylt 2.5 begge steder grunnet en kompis som sa det var optimalt).

 

Mitt spørsmål er ganske enkelt om for mye luft i dekkene kan gjøre at for eksempel rattet rister i høy hastighet grunnet dårligere kontakt med veien. Er dette en potensiell synder? Takker for svar

Du skriver "byttet dekk" - mener du nye eller brukte dekk montert på felger som har vært på denne bilen tidligere, eller hva?

Dersom du har satt brukte "gamle" harde / stive dekk som har vært lagret dårlig på nye / gode felger så er det sikkert "flat spot" i dekkene.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår