Gå til innhold

Service - varer fra Biltema.

Ranger emnet


Kensa

Anbefalte innlegg

Noe på Biltema er bra, veldig mye er alt annet enn bra. Det er ikke få ganger jeg i sinne har levert dritten tilbake og krevd pengene igjen - noe jeg slipper gjøre igjen for skal aldri mer handle noe som helst til bil der. Ei heller elektrisk eller til VVS for den del, er totalt ubrukelig.

 

Men ja, selvsagt kan du kjøpe alt dette på Biltema og det vil gå greit, mest sannsynlig. Men, er du glad i bilen din så handler du dette et sted der de selger anerkjente merker. Eller kjøp av forumbrukeren Jägermeister som sikkert skaffer deg dette til Biltema-priser, men med kvalitet 1-winking.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en av de "farligste" ting du kan kjøpe billig er oljefilter, fra Biltema og andre "No Name" merker. Der er viktig at spesielt oljefilter har skikkelig god kvalitet og ikke faller fra hverandre inni motoren og slipper dritt igjennom og / eller stenger oljekanaler mm.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter gode priser på Mobil1 ESP. Du skal ikke  behøve å betale mer enn drøye 100kr /l.

På Finn bør du finne det. ESP er lavaske som behøves for partikkelfilter. Har du ikke det kan du bruke andre oljer for TD.

 

Oljefilter er jeg litt delt på. Har ikke Quatros dårlige erfaringer men litt enig med EaglePilot. 

Men kjøpte oljefilter der i helgen da MC-sjappa stenger tidlig på lørdager.

Så får vi se. Kan ikke si at jeg sover dårlig.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se faren med og kjøpe oljefilter,luftfilter,dieselfilter og olje fra biltema. Jeg har brukt disse produktene på flere av bilene jeg har eid opp gjennom årene og har aldri hatt noen problemer med de. Det er nå min erfaring.

 

Produktene som er merket med biltema er solgt under merkenavnet biltema og det betyr at de i juridisk forstand også er produsert av biltema.

 

Jeg har til dags dato aldri hørt om en motor som har havarert fordi et oljefilter fra biltema har gått i oppløsning og sluppet urenheter inn i motoren. Men jeg har hørt om motorer som har havarert fordi eier ikke har fulgt service intervaller og skiftet oljefilter og motorolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, man kan kjøpe alt på Biltema og det vil høyst sannsynlig gå greit. Oljen Biltema selger sies å være fra Statoil. Synsing er en ting, men at det ER olje fra Statoil, det har enda ingen som helst kunnet bevise. Og er det Statoil-olje så holder den mål.

 

Luftfilter fra Biltema er greie nok de, men oljefilter handler jeg ikke der. Man skal ikke langt tilbake før Biltema sin oljefilter ikke hadde bypass-ventil, og jeg har hørt om flere motorhavari der (dette) Biltema sine oljefiltre er synderen. Derfor er min mening, om man er glad i bilen, og lar "Biltema-skepsisen" komme den tilgode, da handler man alt et annet sted. Kjøper du delene på Mekonomen, Bilextra, MECA etc og i tillegg har en rabattordning med de, da blir prisen temmelig nær Biltema sin likevel. Og skulle det koste noen få kroner ekstra så betaler jeg gladelig det for kvalitet - og bedre nattesøvn. Vi er alle forskjellige, dette er meg 1-winking.gif

 

Jeg mener man skal ikke være gnien på så viktige ting som olje og oljefilter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent så VAR det Statoil Fagerstrand som leverte biltema oljen frem til det ble lagt ned, i dag leveres oljen av britiske Carlube.

 

1L kanne

Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Full--og-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolje-10W60-36677/

Carlube:
http://d13z1xw8270sfc.cloudfront.net/origin/183553/20121011_084006.jpg

 

5L kanne

Biltema:

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/366774

Carlube:
http://www.rensu.co.uk/media/gbu0/prodlg/CARLUBE%205W-40%20ENGINE%20OIL%20FULLY%20SYN.JPG

 

Var ute i verkstedet nå og fant tre flasker (1L) med biltema-oljer, hydraulikk, gir og motorolje. Under alle tre flaskene står det Tetrosyl. Og Tetrosyl gruppen eier Carlube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når jeg fikk denne informasjonen så fikk jeg også vite at Biltema selv har bestillt oljen etter sine egne spesifikasjoner. Så det stemmer nok sannsynligvis EaglePilot, en kanne med 5W30 helsyntet på carlube flaske er ikke dermed sagt å inneholde det samme som biltema sin flaske med samme viskositet. Nå lager riktignok carlube også flere "kvalitetsgrader" på sin egen olje, med forskjellige spesifikasjoner.

 

Min påstand er ikke at Carlube sine egne oljer har byttet ettikett med biltema sine, bare at carlube leverer oljen med de spesifikasjonene den er påført :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå koster jo biltema long life oljene mer enn man får Mobil1 for flere steder. Så der blir det rett og slett billigere å gå andre steder.

10l dunken med 5w-40 koster jo fortsatt under 700 så der er det litt å hente. Står en slik her hjemme som jeg bruker til bensin motorene. 
Det som er temmelig sikkert er at man har en bedre olje om man putter på temas syntetiske en en hvilken som helst mineralsk olje.

Det gir meg ro om natten og velfungerende motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se faren med og kjøpe oljefilter,luftfilter,dieselfilter og olje fra biltema. Jeg har brukt disse produktene på flere av bilene jeg har eid opp gjennom årene og har aldri hatt noen problemer med de. Det er nå min erfaring.

 

Produktene som er merket med biltema er solgt under merkenavnet biltema og det betyr at de i juridisk forstand også er produsert av biltema.

 

Jeg har til dags dato aldri hørt om en motor som har havarert fordi et oljefilter fra biltema har gått i oppløsning og sluppet urenheter inn i motoren. Men jeg har hørt om motorer som har havarert fordi eier ikke har fulgt service intervaller og skiftet oljefilter og motorolje.

 

Særlig de som havarerer pga manglende bypass er jeg nysgjerrig på. Med bypass skal man først ha et filter som er så tett at bypass ventilen må slippe oljen rett gjennom deretter skal man redde motoren ved å bytte olje og filter. 

Man må jo kunne spørre seg hvordan et filter skal kunne bli så tett og hva som skjer med en motor når åpenbart dårlig olje sirkuleres. Spørs om ikke like mange motorer er reddet ved at oljelampa lyser pga lavt trykk og manglende bypass og tvinger frem olje og filter-bytte.

 

Men at forhandlere har god fantasi og deler "erfaringer" vet jo alle. Bare se på dekkbransjen og all løgn å fanteri der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt oljefilter, luftfilter olg olje derifra.
Ikke hatt noen problem med oljefilter og luftfilter, men opplevd mere ulyd i motor som var tilnærmet tom for olje og med blinkende oljelampe etter påfylling av  biltema-olje.

Foretrekker olje/diesel filter av merke puriflux, knecht, mann etc og orginalfilter, dette er ofte produsenter av orginalfilter. Kjøper heller Biltema enn FRAM.

Mobil1 er god olje, og jeg anser 5W-50 som en god allround olje, kanskje 0W-40 hadde vært bedre på din motor, ESP trenger du ikke om motoren ikke har partikkelfilter.
5W-30 syns jeg er en kunstig lav viskositet, men veldig vanlig som ESP.

En ting man ikke kjøper på biltema, det er pluggledninger, ikke at det er aktuelt på en dieselbil men.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår