Gå til innhold

Varsellampe på Astra F.

Ranger emnet


Moccelite

Anbefalte innlegg

Har en Opel Astra F 94-mod 1,8 16v. Den har begynt å gi meg signal gjennom Airbag lampe og motorvernlampe.
Man kan kjøre og bilen går, men i svinger/hull så kommer lampene på. Da virker det som bilen får for mye volt. Kjørelys, instrument og dashbord lys blir kraftigere. Det er så kraftig at du ser det også i dagslys at det er forskjell. 
 

Dette skjedde etter at vi byttet tennpluggene på den. 

 

 

Har sjekket dynamo og ladereelet. Lader 14,5. 

 

Har noen noe formening om hva det kan vere? Er litt redd for å bruke bilen i og med at motorvern lampen lyser, men ikkje konstant. 
Er det en måte å ta selv diagnose på desse bilene?
 

Hilsen ei Bilgal jente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka om det er nok olje på den? Kan hvere lite og registrerer hjernen det så kommer jo motor lampa, når du da kjører i hull så skvulper det jo rundt nedi der. Kan hvere dårlig kontakt siden det kommer opp når det rister mer en vannlig

Det har jeg aldri hørt om før... 

 

Kan være feil på tenningsbryteren. Prøv og lirk litt på nøkkelen når den står og går for å se om det skjer noe spesielt da. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tatt diagnose og les ut feilkoder det er beste måten for og finne ut hvorfor motorlampen lyser. vett ikke hva opel verksted tar for diagnose men dette tar maks 30min og du bør kunne finne ett uavhengig verksted som tar diagnose for 500-1000kr.

Det er også tråd her på forumet der medlemmer på forumet tar diagnose for hverandre se om du finner noen i ditt område:http://www.bilforumet.no/topic/291109-problemer-med-bilen-trenger-du-diagnose/

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å måle spenninga(for eksempel i sigarettenneren) samtidig som du kjører. Lurt å få med seg noen på dette. Da vil du se om spenninga blir høyere når dette skjer, og i såfall tipper jeg laderegulatoren er dårlig. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lys og alt slikt blir sterkere, så er det nærliggende å tro at dynamoen overlader.
Det kan være en defekt ladregulator, det kan og være en intern kortslutning i dynamo, eller på enkelte biler motorens styreenhet som styrer ladinga.

Få målt ladespenning når dette skjer, sigaretttenneren er en fin plass å måle, biltema etc har kontakter du kan lage en overgang til multimeter med.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det samme oss meg når dinamoen min tok kveld. Bilen kunne oppfør seg helt normalt til å starte med men etter et par km så kom motorlyset på og da målte jeg plutselig lading på 18volt. Og når det produseres så mye strøm går motoren automatisk over i nødmodus som forklare hvorfor du får motorlyset. Ente opp med at jeg bytta hele dynamoen noe som er rimelig enkelt å gjøre ihverfall på C16SE motorn. 

Vid@r Kristi@nsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intern kortslutning i dynamo dette, når feltet i rotor jordes lader den maksimalt. Ligger feilen i anker/rotor er det brysomt å fikse, ligger det i dynamo som er nærliggende å tro siden det kom og gikk i hompler er det muligheter.
Du har dog valgt den greieste løsningen for en som ikke gjør alt selv.
Bra du fant feilen.

 

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår