Gå til innhold

Bytte bremseklosser bak på Passat 2010 mod

Ranger emnet


flatpedal

Anbefalte innlegg

Prøver å bytte bremseklosser bak på en Passat 1.6Tdi stv 2010 mod. For å plass til de tykkere bremseklossene må stemplene presses tilbake. Stemplene rikka seg imidlertid ikke en millimeter. Fant ut ved å lese litt på nettet at her er det såkalte skrustemper, der stemplene må roteres samtidig som de presses tilbake. Kjøpte derfor dette verktøyet på biltema, og tenkte at nå skulle det bli fart på sakene.

 

Men dritten lar seg fortsatt ikke presse innover, selv om jeg bruker skralle på enden. Stempelen roterer greit i kalipperen hvis jeg bruker en vannpumpetang. Brekket er for øvrig ikke på.

post-128647-0-41412700-1397590518_thumb.jpg

 

Noen tips?

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med de passatene i flere år. Jeg har enda ikke opplevd at bilen går i nødmodus da jeg kobler fra batteriet. Noen ganger går det bra å koble det fra, andre ganger kommer det noen feilkoder. Noen av feilkodene blir borte da du kjører (bilen merker at den får riktige signaler). Men jeg har opplevd noen ganger at man må koble på diagnose utstyr for å fjerne alt. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Fungerte også fint å ta av håndbrekk-motoren og skru tilbake stempelet manuelt:

attachicon.gifDSCN4735-2.jpg

 

Slapp å kødde med det elektriske systemet. Valgte denne løsningen også fordi den elektriske konnektoren til håndbrekk-motoren satt jæv... hardt. 

 

Hvordan blir det da når du har satt inn klossene og satt caliperen på plass igjen? Justerer det seg automatisk da du setter på motoren og bruker håndbrekket første gangen? Evt da du pumper med bremsene de første gangene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid, skal bremsepedalen pumpes en god del ganger (til du kjenner at den er fast og får motstand tidlig) før håndbremsen opereres.
Det spiller ingen rolle om det er bremsebånd (med selvjustering), vanlig håndbrems på caliper eller elektrisk håndbrems.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår