Jump to content

Mazda 323f 1.8dohc, 96kw - Tuning

Rate this topic


Thebrills
 Share

Recommended Posts

Hei.

 

Har gått til innkjøp av en Mazda 323f 1.8dohc 96kw (131hk) går utrolig godt med tanke på alder og kilometerstand. den er senket og det er effekt anlegg på den smile.gif suuuper lyd.

 

MEN, jeg lurer på hva som kan gjøres for å få den sprekere enn orginalt, putte på en ekstra kamel i motorrommet hadde ikke gjort noe 1-winking.gif

Snakker om å gjøre enkle ting, ikke noe turbo selv om det hadde vært utrolig gøy:)

 

 

Håper på noen gode tilbakemeldinger smile.gif

 

 

SOLGTE BILEN VIDERE :)

Link to comment
Share on other sites

Hei det går sikkert ann og trimme denne 1.8L for og dra ut mer effekt, men igjen gjeld så vil det fort bli dyrt da det bare er 1800ccm. Valget du har er jo og lete etter noen vassere kammaksler, grenrør, innsug, filter, dyser, kanskje chipping av hjernene for mere suppe og riktig tennings punkt, letteste og gjøre for og få noe mere ut av det du har nå, er vel grenrør og filter, å kanskje en ny bensintrykks regulator for høyere trykk på bensina. Jeg aner ikke om det finnes sånt mazda 323 så du må lete og se, grenrør er ikke vanskelig hvis du kan eller kjenner noen som kan sveise, hvis du hadde fått på et grenrør, filter å mer bensin sammtidig som du hadde prøvd og lette bilen så mye som mulig for alt av vekt som du kan/vil så hadde du nok merka på både respons og effekt, og ikke minst forbruk. Men ikke forvent en masse hester da dette er en n/a motor.

 

Sikkert noen andre som har andre forslag eller tips og triks,

Link to comment
Share on other sites

her var det mange muligheter :) blir fort dyrt hvis jeg skal begynne å åpne motoren, så blir vel da nytt grenrør, dyser og filter i første omgang tenker jeg:) skal undersøke chip mulighetene litt mer. forventer ikke mest hk av motoren men litt mere gøy ikke hadde gjort så mye :) takk for raskt svar Volvojens. kommer til å holde denne topicen oppdatert med det jeg gjør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By AVAD
      Hei!

       Etter lang tids fundering på hva jeg skulle velge som en billig nr.2 bil, reg. som varebil - ikke for stor - ikke for liten, falt valget på en 2007 XL7 2.0 td varebil. 

      Etter mange år med Hiace 2wd aut og nå 2 år med en Peugeot Partner Dangel L2 er det lett å vedgå at Hiace er gode biler. Men for stor til mitt bruk. Partneren? For svak. Og kostbart vedlikehold. Clutch er normert til 9,5 arb. timer... Og så endret PSA intervallet fra 10 til 5 år på reg.reim. Ka-ching... Når den ikke dekker behovet lengre heller, så må den ut. 

       Bruken og behovet er ikke allverdens, men jeg må kunne trekke 1500 kg (check) og må ha lavgir (check). Tok clutch på partneren ved å prøve å rygge opp til huset. XL7'en kom opp. Lett. Som første kjøretøy på tunet siden huset ble bygget i 1958... (vi fikk (bratt) vei opp i år). Så superfornøyd for lite penger hittil. En billig bil er aldri helt feilfri, så her kommer det;

      1. Håndbrekk henger etter noen dager på. Tipper på wire, men har noen klart å løse det med å sprøyte olje i de fremifra? Eller er overføring bak mer typisk for disse? Bånd ble byttet i 19 og brekket tar fint/lavt og holder.

      2. Har sett at tetting av EGR er en gjenganger på disse. Har lest litt så skal reingjøre og sjekke staget fra vakumklokka (plastklips nevnt av flere. For den er noe dau. Og jeg tipper forrige eier har lunket forsiktig med oppgiring så tidlig som mulig. Dauet den tre ganger ved igangsetting ved henting, kald da. Så kjørte den varm, gv den en tilsetning og holdt 3. gir første 20-30 minutt. Deretter 4. gir (over 2500 o/min) resten av turen hjem. 2 timer. Betraktelig bedring. Men. Bør jeg rense egr, eller rense og blokkere? Kjørestil blir lengre turer med rett bruk (en dieselmotor trives best på 80-85% av maks belastning og diesler med EGR bør vel strengt tatt FRArådes til folk som lunkekjører og har mindre enn 15 km kjøring pr tur...) Kokser disse uansett er da spm mitt eller ser de vesentlig bedre ut på biler brukt mye (og rett)? 

      3. Jeg har allerede kjøpt inn en rimelig tuningbox. Ser noen er skeptisk, mens andre har gode erfaringer. Igjen, er det relatert til bruken/kjøremønster? Har aldri opplevd problemer før med bruk av box. Herjing ødelegger det meste, daukjøring likeså, men "bestemt" bruk med gode utblåsninger er vel universelt bra for diesler? Og jeg er ikke på jakt etter en racerbil... Denne er kjørt 144.000 km. Ikke særlig mye for en XL7. Såfremt den er rein i EGR/innsug, og holder seg rein, er vel det det avgjørende for "helsa". Samt hyppige oljeskift. Eller?  

      3.1 Hvor er kontakten for påkobling av box på disse? Har sett videoer opp og ned i mente, og finner kun en veldig lite tilgjengelig kontakt midt på railen. Er det denne, eller er det en skjøt bedre tilgjengelig? Eller annen påkobling? Under intercooler er nevnt i en tråd...  Noen som vet?  

      4. Tilsetning/rens.  Er det Forte Diesel intake cleaner som gjelder for rens av EGR enda, eller er Tuneap/andre brukt med god effekt? Er det en anbefaling på jevnlig bruk av noen type tilsetning i diesel? Jeg har brukt Alron lenge, fordi nr. 2 bilen har stått i perioder uten bruk + litt 2-takt noen ganger i året (ikke med DPF).  Har også sett Acetone(!) i forholdet 0,03 liter pr. 10 liter diesel anbefalt. Fordi det øker forbrenningstemperaturen og (naturlig) brenner sotet lettere. Ikke prøvd, men ikke ulogisk heller. Noen med erfaring fra bruk av Acetone? 

      5. Bakluken lukker seg ikke nok til at dørbryter bryter og taklys går av. Taklys er sef slått av, men symbolet i dashbord er på. Selv om det ligger noe på bakdøren nå. Justere inn sluttstykket på karrosserisiden? Eller legge mer mellom? 

      Alle modellspesifikke råd og tips mottaes med takk. Tanken er å stelle og stulle litt med et mål om at denne skal beholdes 4+ år. Lite rust både over og under. Fluid film x2 behandlinger inngår i den planen. Inkl. de- og remontering av innerskjermer/locari. Samt innv. sprøyting av alt utsatt. 

      Mvh. 
    • By Booo
      Hei alle sammen,
       
      Her er den korte versjonen historien min:
      Tunet bilen til Stage 1 og trodde det var bare å vise dokumentasjon på dette  til Statens vegvesen for å få godkjennelse. Dette resulterte derimot med en anmerkning og måtte tilbakestille bilen til original stand. Bilen skal tilbakestilles til uken og deretter tilbake til etterkontroll. 
       
      Det jeg lurer på: er det noen som vet hvilke opplysninger jeg trenger å fremlegge, annet enn at bilen er tilbakestilt til fabrikante innstillinger ? 
       
      Setter stor pris på all hjelp,
       
      Takk.
    • By Hansebass
      Noen som har erfaring med å digitalt tune Passat B8 2,0L 2017 modell? Har 2 år igjen på nybilgaranti. Bør det unngås eller kan dette gjøres problemfritt og til fordel for bilen? Er det markante forskjeller i slitasjen på motoren og klarer den å tunes til 195HK og 420nm? 
       
      Takk på forhånd
    • By MariusHansen
      Vurderer i få chippa legacy’n min. Har lite erfaring med dette så forhører meg her om det er noen som har chippet eller om det ikke burde gjøres i det heletatt.
       
      -2008 2.0D 150hk 200.000km
      stage 1 tuning: 185 hk
      stage 2 tuning: 197 hk
    • By Lynx77
      Bilen har følgende modifikasjon
       
      -F20A4 motorblokk boret opp til 86mm med H23 veiv, motoren ble overhalt ved ca. 300000km med alle nye originale honda deler inkl.veiv! og ACL veiv og råde lager
      -Acura RSX Type-S stempler med 1-lag toppakning som gir 12.0:1 komprimering
      -H23 innsugmanifold
      -440cc DSM dyser fra Eclipse turbo 
      -272 grader kamaksel fra Deltacam USA
      -Modifisert innsugsrør og luftfilterboks
      -4-2-1 eksos manifold med stor sports kat og originalt bakpotte
      -Fidanza alu svinghjul
      -OBX LSD sperre
      -Karbon synkro ringer fra Synchrotech på 1,2,3 gir
      -Prothane foringer full kit
      -282 bremser foran fra Aerodeck
      -Bredbånds Lambda fra Innovate motorsports
      -Justerbare ovre bærearm foran
      -P06 ECU mapped med CROME PRO redline på 7300omr
      -smidde råder med ARP bolter
      -bilen ble hellakkert i 2010 og har fått en ny bensintank
      -Eibach fjærer -0.5\-0.5
      -osv....
       
      Du får også
       
      -spare girkasse uten sperre og noen akslinger
      -2 stk OBDI ECU ferdig for mapping P06 og P07, dette kan brukes på en Accord, Civic, Prelude eller Integra
      -en liten bærbar PC med CROME PRO Dealer Edition og bruksanvisning på PDF fil http://www.hamotorsports.com/crome-software-download.html
      -LDC skjerm som må du koble til selv ellers kansje jeg kan gjøre det hvis jeg har tid...
      http://www.moates.net/tunerview-ii-lcd-dash-kit-p-223.html
      -Ostrich ROM Emulator som kan brukes også med de andre biler som f.ex. BMW, PORSCHE, etc.
      https://www.moates.net/ostrich-20-the-new-breed-p-169.html
      -EEPROM programmer med noe blanke chiper
      http://www.moates.net/burn2-chip-programmer-p-197.html?cPath=94
      -Datalogger kabel, men gammal versjon
      http://www.moates.net/xtreme-hulog-honda-usb-datalog-interface-p-78.html?cPath=97
      -AEM bensintrykkregulator
      -innsugmanifold- toppdel med 70mm spjeld
      -noe andre smådeler
       
      Bilen er fullt kjørbar men skilt ble levert til BT i desember 2016 så kjøperen må betale årsavgift, skal også på EU kontroll i juni og eineste feil jeg tror at det er gummimansjett som er gåen på begge endeledd, liten hull i bakre eksosrør og rust på alle bremseskiver men det er pga bilen var ikke i bruk for en stund og skulle bli bort etter noe bremsing, og en ABS giver må byttes.
      Det er også noe bulk og rustflekker på bilen men ikke noe farlig, tror det er ikke mye rust på bunnen da bilen var tectylert en gang. Bilen har gått 377 000km
      Den går fint på E85 men man må lage en map switch med E85 mapper
      http://www.moates.net/font-size-12timerfont-p-80.html
       
      Bilen står i Ålesund\Tennfjord
       
      Du får alt som er nødvendig for å mappe Honda OBDI hjerner og du kan tjene gode penger ved bruk at utstyret i fremtiden Alt fungerer fint og det er ganske enkelt å bruke! Det er kjempebra mulighet til de som ønsker å innføre seg i tuningsverden,  mye enklere enn Megasquirt, VEMS eller andre datasprut.
      Selges pga. jeg flytter ut ifra Norge.
       
      https://youtu.be/u5UxXq2Nzjg
       

       
       
      BUD ØNSKES, ingen bytte! Minstepris: 5000,-
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy