Gå til innhold

Hvordan stempler brukes ved 16v turbo

Ranger emnet


Even Eventyr

Anbefalte innlegg

håper på litt svar her.

Vurdere 16v topp på min b230fk

 

Har lest ganske mye om det på nettet, og ser svenskene spesielt sverger til å dreie ned fk stempla 4mm framfor å dreie ned b234 stempla siden di sprekker lett mellom toppen av stemplet og stempelringer om det dreies ned.

 

Men ser også at folk sier man skal frese ut ventil lommer på 4mm. Men tenker at kompen blir litt feil om det dreies ned da fk stemplet har såppas lav komp fra før

Hva er best? Vet at det ikke mest optimale å bruke orginal stempler men ser flere skriver at det kan gå opp til 400hk. Men tar det med en klype salt.

Vil bare høre folk mening.

 

Om flere har fått det til i Sverige bare ved å dreie ned 4mm så bør det jo gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du vurderer 16V topp, så regner jeg med at du ønsker deg en del mere effekt enn standard også?
Da er jo lav komp en fordel da du kan lade mere. Nå vet ikke jeg hvordan topper/forbrenningskammer er utformet, men ofte har 2V topper større forbrenningskammer enn 4V topper pga større ventiler, da vil jo kanskje 4mm ventillomming bli for høy komp.

Ønsker du lavt forbruk og slikt, så må man jo tenke mye mere på kjørbarehet uten ladetrykk og ikke minst squish.
Dette er bare sagt veldig generelt, ikke B230/234 spesifikt.
 

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja ere vell egentlig fordi jeg vil ha en mere responsiv motor men også rett og slett for å lære mer om bil trimming:) prøvd meg en del ut med 8v så kunne tengt meg å prøvd det med 16v å:)

Ja om jeg kan lade litt ekstra så vil jeg seff prøve på det

 

Ja det hsr jeg lest å at de stempla har større kammer.

Men har også lest at de freser ut da forbrenningkammeret 1-2 mm dypere å planer toppen. Av stemplet en mm ca siden den stikker 1 mm ovenfor blokka

Men siden de dreier ned 4mm så tåler jo ikke akk stemplet noe særlig tenker jeg, så da må jo det mest optimale være å frese 4mm lommer til ventilen (samme som org16v har , har jeg blitt fortalt og lest på diverse steder, 3,8 mm for og være nøyaktig)

Så dem får samme klaring pluss litt over for å ikke butte i stemplet.

 

Men er derfor jeg spør her siden jeg er usikker:) men heller Mr mot ventil lommer på 4mm enn å dreie hele stemplet 4mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er noen ekspert, men velg deg kammer, turbo og ønsket trykk/effekt, så kan man se hva som er ønskelig kompresjonsforhold for formålet.
For høy kompresjon vil begrense ladetrykket, for lav kompresjon vil gi tung start, høyt forbruk og en lat motor før ladetrykk.
Kammer kan gi forskjellig dynamisk kompresjon.
Og forskjellige turbooppsett vil gi forskjellige turtallsområder med ladetrykk.

Om stemplene blir svakere av dreiing enn lomming, kommer jo litt an på konstruksjonen på dem. Noen er tjukke og gode, noen er veldig følsomme for fjerning ytterst, noen motorer har godt konstruerte squish-områder med mange fordeler som ødelegges av dreiing.

Det eneste som er sikkert er at begge deler svekker dem.
Ett annet alternativ er også kortere råder, vet ikke hvor stor forskjellen på rådelengde er på B230 og B23.
Dette har også fordeler og ulemper.

Jeg kan ikke nok om dette til å si hva som er best, prøver å plukke med meg litt her og der, men Volvo har jeg dessverre lite om dette temaet på.
Bruk tid til å finne den løsningen som passer deg best, så du slipper å angre etterpå, så syns spørsmålet ditt er veldig lurt.

Hva blir kompforholdet på motorene med dreide stempel?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er nettop dissa tinga som spretter opp i hue på meg når jeg tenker på det å:) så da tenker vi likt der værtfall.

Fk har orginalt 8:5:1 og 16v sug har 10:5:1 kan hende meg skriver feil men er 8og 10 værtfall.

 

 

Det med squisen er det så ergre meg mest, hadde plane ol å kun glatte over toppen å ikke grise porte den som jeg vanligvis gjøre kjøre med orginalt glt suge kammer og en brukbar stor turbo.

Ferjer har lest er at ol man dreier ned orginal 16v stempel er at kompen faller helt ned i 7. Andre har sakt ned i 6 ån å andre har sakt 8--9 i komp.

 

Jeg å tenker st å frese lommer som er kliss like orginal lommene så blir det nok ikke no problem, da fk stempla er litt lavere men har mye mer gods og tåler da seff mer siden de er beregna på overlading.

 

Det jeg hsr pleid å gjøre er å dekompe toppen i forbrenningkammeret. Men detta har jeg blitt fraråda på det kraftigste.

Pga nettop det med feil squis.

Så jeg skal få lånt meg et orginal 16v stempel av en kompis å så skal jeg høre med gamle mekken læren min om han kan frese lommer i stempla.

 

Kommer til og legge ut noen bilder når jeg har fått igang detta:) skal hente topp te helga som kommer så tsr det derfra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet borring og slag, og kompforhold, så kan du regne lett ut volumet av frbrenningskammer, og om du da øker støørelsen på frbrenningsrommet med de mm du dreier av totalt, så bør man få en rimelig grei antydning på reelt kompforhold man oppnår.

Tror nok løsningen din er bedre, men kanskje du burde dreie en grop midt i stemplet for å få ett ok kompforhold for overladinga. 7,5:1 er vel ikke så ille, og da kan du lade litt.
Har du sjekket pris på nye stempel med rette mål i utgangspunktet?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet hvordan man regner ut men må bare gruble litt på det:)

 

Får se hva jeg gjør.

 

Hakke jobba så mye med 16v så er derfor jeg spør se rett å slett fordi jeg har lyst til å prøve bare:)

 

Stempler med grip dreid som er smidd, 8k hos spm. Kan få tak i stempler til 3 å da er det ikke ventil lommer, men det er da egentlig bare å lage det.

 

H råder er jo et must så det er bestilt::) vil prøve meg fram litt først sånn at jeg slepper å koste på meg 8k i stempler. Om det ikke går så kjøper jeg nye,

 

Men da er jeg usikker igjen, du sier jeg kan vide ut hullet i stempler litt midt i, disse stempla har grop orginalt:) men det jeg tenker er at jeg vil beholde det orginale komp forholdet i fkn da den er beregna på overlading, om jeg da kan frese lommer og beholde det kompforholdet, eller mister litt er ikke så ille for da kan jeg lade litt mer som du sier.

 

Skal då regna litt på hvor mye jeg kan ta av forbrennings kammeret, hakke pleid å ta mer enn 2,5 mm maks på vanlig f motor. Da har det funka kjempe bra:) får befinne med 0,5 mm av gangen å prøve meg fram litt kansje:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Kjøp deler fra RSI bor blokka til 96,5 så de passer stemplene fra rsi, kjøp lavkomp stempler med originale råder så kommer du på 5,5 i kompressjon og kan fint kjøre på 1.4-1.5 i ladetrykk :) med 16v topp og dette hær kjører du rævva av fk motorer med vanlig chipp :) husk og chippe hjernen din :) 

Har vært helt oppe i 1.8 i ladetrykk uten at det var i nærheten av tenningsbank på 95 bensin, men justerte ned igjen til 1,4 grunnet de originale rådene :p Har ikke klart og knekkt rådene ennå her vertfall og den har ikke akkurat vært gubbekjørt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår