Gå til innhold

Hvor skal jeg starte å lete etter jordfeil?

Ranger emnet


ThaRayman

Anbefalte innlegg

Mistenker at Golfen min er full av jordfeil om dagen. Noen ganger står alt av lys på når man starter den(også en stund etter man har stanset), noen ganger blinker dashboard, kupelys osv.

Lurer på om det er noen her som har plukket mye på disse bilene og har tips til hvilke jordinger det kan være lurt å sjekke først? Har ikke garasje så føler ikke for å plukke hele bilen fra hverandre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar ut batteriet og skrur av stativet som motoren står på er det noen jordinger under der på rammen, sjekk også den tykke kabelen fra batteriet.

Det er også jording under rattstammen men eg hadde først sjekket tenningsbryteren den koster 99kr på biltema, ta og lirk med nøkkel og vri litt frem og tilbake og se om det får lys til og blinke.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Stativet som motoren står på? Vet ikke helt om jeg skjønte den :)

Tenningsbryteren virker stødig den, ingen blinking eller noe.

Nå i dag slo plutselig alle blinklysene seg på(ingen blinking), og fortsatte å være på selv etter at jeg hadde stoppet og låst bilen ;) Kan vel fort skyldes jordfeil det også.

Sjekket kontaktene på baklyktene, den ene var litt våt og den andre hadde litt grått belegg som jeg pussa bort. Fant en jording helt bake på venstresida, men den var helt fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det er fuktig i gulvet på førersiden. Komfortmodulen sitter under der. Om den står i vann eller er fuktig så vil du nok få sånne problemer som du beskriver. Kan og være feil på tenningsbryteren som allrede er nevnt. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens :)
Har da plukket ut komfortmodulen. Den var under rattstammen. Var tørt og fint der, ingen korrosjon/irr på de to kontaktene. Tenkte jeg skulle prøve å åpne den når jeg nå først har den ute. Jeg hadde inntrykket av at denne modulen også styrte sentrallåsen? Sentrallåsen fungerer ihvertfall enda ;) Kanskje det er bare den fjernstyrte sentrallåsen den tar seg av? Den har ihvertfall ikke virket på sikkert 2 år ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår