Gå til innhold

Automatisk start stopp

Ranger emnet


mercedes124

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er noe dyrt da, 2.500  ++, bare for å endre 2 parametere.

Jeg vet ikke om dette er rette plassen til å stille neste spørsmål, men jeg tar sjansen.

Er det noen i nærheten av Lørenskog, utsyrt med VCDS, kabel og program, som kan hjelpe meg med dette mot et "symbolsk honorar"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Snodig at du ikke får "skrudd" av det. Jeg hentet ut en NY Octavia med 140 TSI og DSG for en uke siden. Der er det en bryter som kan skru av den automatiske sart/stopp funksjonen.

Etter en del småkjøring og en "halvlang" tur til Oslo fra Fredrikstad så hadde jeg kjørt ca 350 km og fylte opp med 21 liter i dag. Grei skuring det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er som JChE sier ! Etter hver start må bryter aktiveres  med kommandoen" AV" .Hver gang det glemmes opptrer automatikken når en viss temperatur nås og "dævelskapen" er i "Autostop"  Kjøringa bli mye lik den første kjøretimen og tilvenning til clutch ,bilen stopper hver gang du trår på bremsen. Enhver kan ha sine egne tanker om diesel besparelsen på et slikt system ,men man må sannsynligvis være byråkrat for å se noe positivt i det når det ikke kan slås av permanent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig med mercedes124. Systemet sliter på batteri og startmotor, og om det sparer så VELDIG mye bensin er vel et resultat av en skrivebordsøvelse fra en "blåruss".

En permanent utkobling av START/STOPP systemet hadde vært å foretrekke.

PS. Jeg er forsatt på jakt etter noen i nærheten av Lørenskog som kan endre disse parameterne, slik Quattro73 har beskrevet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Prøvde tidligere idag å deaktivere start/stop systemet i en Caddy 2C bluemotion, får ikke opp disse valgene i rullegardin menyen. Er dette noe VAG har "hard coded" på de nyere modellene?

 

Lette etter muligheten til å deaktivere det via "spenning" også, men fant ikke det heller. 

 

En ting jeg ikke sjekket var om start/stop var aktivert/deaktivert via. long coding, kan det ha en innvirkning hvis det er deaktivert der? 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste versjonen av dette systemet så jeg i en volvo v40 som jeg prøvekjørte i fjor(2016-modell). Det var med bensin og automat. Jeg kjørte inn på parkeringsplassen, og skulle rygge inn i ei luke. Når jeg stoppa bilen, stoppa motoren. Så flytta jeg spaken til R og den starta mens jeg flytta spaken. Så stoppa den igjen når jeg var i R. Så skulle jeg begynne å rygge, og da starta den igjen. Når bilen var parkert, stoppa den igjen. Helt vanvittig, og kan umulig være bra for noe som helst. Da har jeg (litt) mer tro på det systemet jeg har i forden, den stopper bare når den står i fri, og med clutchen ute. Da kan man ihvertfall styre det litt selv....

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig hele systemet er noe drit. Glad jeg ikke har det på min bil.

Hadde det på min forrige, samme system som du nevner, en Audi A4 B8,5, der stoppa motor kun når clutch var ute, dermed kunne jeg fint styre dette selv ved å ikke slippe clutchpedal ut. 

 

På den nevnte Caddy'en så er det ikke så enkelt, det er nemlig en automat. Hvis en blir stående stille mer enn 1-2sek. så stopper motor. Den starter riktignok med en gang du slipper bremsen igjen, men eier syns allikevel det er et tullete system. Kan selvfølgelig trykke på knappen, men det var ønskelig å bli kvitt systemet permanent.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette også etter muligheten til å deaktivere det via "spenning" også, men fant ikke det heller.

 

En ting jeg ikke sjekket var om start/stop var aktivert/deaktivert via. long coding, kan det ha en innvirkning hvis det er deaktivert der?

 

Kom altså heller ikke alternativet 'Start/Stop start voltage limit' opp under adaption? Har ikke prøvd dette selv så har ikke noen erfaring å dele.

 

Leser på nett at det finnes 'innmat' til SS-knappen som erstatter den gamle, som igjen deaktiverer SS- funksjonen. På noen modeller er SS-funksjonen deaktivert om tilhenger er tilkoplet, mulig å lage en plugg som 'lurer systemet' ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, var kun 3 eller 4 valg der, og ingen har noen sammenheng med start/stop. Sjekket på min egen Caddy også (som ikke har start/stop) og fikk kun opp de samme 3-4 alternativene. Jeg prøvde ikke Security Access.. Teste det på min egen imorgen og se om jeg får flere valg da. 

 

Vedkommende er oppi åra og blir det for mye jobb tror jeg han heller lar det være ;) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår