Gå til innhold

lufting på radiatoren

Ranger emnet


Erik1987

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen som vet hvordan man lufter en radiator riktig på en volvo v40 2000 mod 1,6 l manuell?

 

Radiatoren lekker så jeg har vært å kjøpt en ny, men er litt usikker på hvordan jeg skal lufte den riktig. Har spurt litt på jobben og dem sier det er forsjellig måter å gjøre det på, ingen på jobben har volvo så dem tør ikke svare på om jeg må lufte det med varmeaperate på og lokket av på ekspansjonstanken. Finner ikke noen plugger på selve radiatoren heller.

 

setter stor pris på innspill fra dere.

 

mange takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke noe spesiell lufting. Fyll opp ekspansjonstanken. Sjekk nivået så fort bilen blir driftsvarm. Fyll etter til max merket på ekspansjonstanken om nødvendig. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke værre alså. Jeg jobber I et bussfirma, noen av gutta på verkstedet mente den måtte luftes, det var ikke bare å fylle på? Den radiatoren v40 bruker har ikke lokk på radiatoren Men de hadde ikke tid til å ta seg av det pga de hadde mye å gjøre. selve de montering og montering av den nye radiatoren er veldig enkelt, men det den luftinga jeg er usikker på. Er det noen metoder som anbefales? Er det bare på eldre biler som varme apperate skal på første hakk og full varme? Noen sier også den må løftes eller at den kan stå I en nedoverbakke for å få ut all luftbobler?

Takker for inspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw har lufteskrue. Det gjør det bare mye mer tunvint enn det, det behøver å være. Fyll opp igjen systemet med 50/50 frostvæske og vann. Tut og kjør og sjekk nivået så fort den blir driftsvarm. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll til nivået ikke synker i beholderen mer, start opp og la den gå på tomgang mens du etterfyller (hvis det trengs) så kjør den driftsvarm som Opelduude sier og etterfyll siste skvett hvis det er behov.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da gjør jeg det bare. Er det med luftig bare oppskytt kanskje det. Det skjer kanskje av selv når man fyller til den er full? Takk for inspill. Hørtes ut på gutta at det var veldig viktig å gjøre, men hvordan det gjøres sa de veldig lite om, bare at det kunne være forskjellig måter på forsjellige modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår