Gå til innhold

Tvist ved bilkjøp, selger trakk seg

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ønsker å få litt hjelp og synspunkter fra andre når det gjelder mitt triste dilemma.

 

Etter en del leting etter bil på nettet så fant jeg endelig den rette!! DEN med rett utstyr, DEN med rett motor, DEN med rett stadard, helt enkelt DEN rette bilen.

 

Jeg va og såg på den, prøvekjørte den og hadde en hyggelig dialog med en hyggelig man. Jeg fikk et bedre intrykk av bilen i virkligheten enn på bildene, og bestemte meg for at det va den jeg ville ha.

 

Ved prøvekjøring va det han som bemerket seg en liten dunk fra høyre hjulbue når vi kjørte, noe han ikke hadde hørt tiligere, vi tok en runde til og fikk det bekreftet, og diskuterte oss frem til at det kunne kanskje være en drivknute eller demperen.

Dette var noe han presiserte at han skulle sjekke opp og at det skulle fikses innen salg.

Vi avtalte og at det skulle utføres en tilstandsrapport på bilen for begges sikkerhet.

 

Vi avtalte pris gikk igjennom det vi hadde snakket om skulle utføres på bilen og tok hverandre i handen og diskuterte kontrakt, ønskelig overtakelse og bilen var i mine øyne kjøpt og jeg va kjempefornøyd.

 

MEN...

 

Dagen etterpå fikk jeg en melding med en trist nyhet...han hadde kontrollert denne dunken og det va verre enn han trodde, egentlig bare en fjær som va knekt men pga. sportsunderstellet så må og hele høyre oppheng byttes, demper og allt! Altså mye større kostnad enn forventet. Og han beklagde seg på det sterkeste og ville avvente hele salget av bilen. Og sa i mitt forsvar at jeg fikk se det positive med at det ikke skjedde etter salg og beklagde seg igjen.

 

Og jeg lurer egentlig på om han bare kan si opp hele salget av bilen uten å egentlig diskutere med meg når vi har ingått en avtale der denne lille dyre dunken var noe som vi allerede hadde avtalt skulle fikses, jeg føler ikke jeg skal svi for dette..

For min del er dette noe som han bør ordne uansett siden det ble avtalt og noe jeg er villig til å vente på å få ordnet.

Jeg presiserer igjen, han er en hyggelig man så jeg er ikke intressert i noen tvist, og jeg skal ringe han og ta en prat med han å prøve løse dette.

 

Men jeg ønsker å lese andres synspunkter når det gjelder å prøve løse dette på beste måte slik at jeg da ender opp med denne bilen til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi hadde bare en muntlig avtale der det ble sagt at han skulle ordne med kontrakt. Jeg vet at så lenge det ikke er skriftlig så er det vanskelig å bevise men i den muntlige avtalen så va bilen kjøpt/solgt.

Jeg vil bare høre hva andre kanskje har å si i denne sammenheng, og muligens komme med noen tips til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke snakke saklig med selger da, å spørre pent om du kan få første kjøpsrett når bilen skal selges?
Altså, at han spør deg om du fremdeles er intr. i å kjøpe før han evt. annonserer?
Evt, kan dere prøve om å komme til en enighet at et verksted kommer med et prisoverslag på reparasjonen og selger trekker dette fra summen å du sender den til reparasjon på din bekostning.

Det er jo tross alt opp til selger om han vil selge eller ikke, sett deg i hans posisjon å tenk på saken. 
Hadde du hatt råd/lyst til å betale 10-15-20.000,- på en bil som skal selges?
 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bil er det snakk om? Høres rart ut om det er noe mer enn fjør og demper som må skiftes og at det skal koste noe særlig mer enn 5000. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom selger plutselig finner ut at han får en for stor reperasjon til at han kan selge til avtalt pris burde det være en selvfølge at han ikke vil / kan selge.
Han vil vel reparere først og selge til ny pris som dekker alle rep. utgifter.
Om du vil kjøpe bilen nå som den er kan du jo by en pris for bilen som rep. objekt = ingen garanti overhode..

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke snakke saklig med selger da, å spørre pent om du kan få første kjøpsrett når bilen skal selges?

Altså, at han spør deg om du fremdeles er intr. i å kjøpe før han evt. annonserer?

Evt, kan dere prøve om å komme til en enighet at et verksted kommer med et prisoverslag på reparasjonen og selger trekker dette fra summen å du sender den til reparasjon på din bekostning.

Det er jo tross alt opp til selger om han vil selge eller ikke, sett deg i hans posisjon å tenk på saken. 

Hadde du hatt råd/lyst til å betale 10-15-20.000,- på en bil som skal selges?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget godt svar :) det er akkurat litt i di baner jeg har tenkt, å få beholde kjøpsretten på bilen når han nå får byttet understellet. Jeg har ikke noe bråhast med å overta bilen, men noe mer enn 1-2 måneder blir litt lenge, siden jeg nå har leiebil å føler jeg kaster penger ut glaset!

Jeg vurderer å tilby meg å betale for en komplett NAF test av bilen 2500nok for å få vite om det er noe mer, viss resten av bilen ikke viser noen unormal slitasje så har jeg ikke noe problem å vente men dersom noe annet skulle dukke opp da føler jeg det ikke er verdt å bruke tiden på.

Jeg bad han å ringe meg igår for å løse opp i dette men har ikke hørt noe, så jeg må prøve slå på tråden til han senere.

Men har fått inntrykk av at han har avlyst hele avtalen.

Jeg har selvfølgelig begynt å sett etter andre bilen men klarer ikke å finne en med det jeg er ute etter..:(

 

Og jeg må si at jeg føler han er litt pliktig i å prøve løse dette med meg siden vi faktisk hadde inngått en avtale med den reparasjonen, så han var bevisst at det ble en kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom selger plutselig finner ut at han får en for stor reperasjon til at han kan selge til avtalt pris burde det være en selvfølge at han ikke vil / kan selge.

Han vil vel reparere først og selge til ny pris som dekker alle rep. utgifter.

Om du vil ljøpe bilen nå som den er kan du jo by en pris for bilen som rep. objekt = ingen garanti overhode..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser selvfølgelig den og, at han kanskje vil avvente og se om han kan få noe igjen for utgiften på reparasjonen ved et eventuelt senere salg.

Men som nevnt tidligere så syns jeg han skylder meg såpass som å prøve gjøre en avtale med meg først siden vi inngikk en muntlig avtale om kjøp/salg vel vitende om at det kom til å bli en utgift.

og uten å gå mer inn på det så vet jeg at selger har økonomi til å dekke denne utgiften.

Men siden jeg ikke har snakket med han så er det vanskelig å vite helt han tenker i denne situasjonen.

Jeg ville bare noen andres synspunkt og hjelp for å prøve komme med en løsning.

 

Mange hadde nok bare gitt F i hele bil handelen pga. dette men jeg er meget nøyen når det gjelder bil og tar ikke bare en bil for en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår og synes selger gjør det eneste,riktige stopper salg av bilen. Det begrunner jeg med den store feilen han oppdaget. I mange tilfeller går man på selger når man oppdager store feil etter et kjøp.

 

Hva hadde du gjort om du hadde kjøpt bilen og fått denne store feilen i fleisen etter du hadde kjøpt bilen? Hadde du ikke gått på selger i håp om og få noen penger igjen? Eller fått dekket deler av reperasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er helt enig med deg Rsele at det han gjør er rett.

Men jeg syns og han skylder meg kanskje en overenskomst med tanke på at vi utførte et muntlig kjøp/salg av bil med denne defekten.

Det er det som er vanlig, viser det seg en defekt ved eksempelvis en tilstandsrapport så pleier selger/kjøper prøve å ordne opp i det innen salg.

 

Hvordan dette hadde blitt løst etter salg er en helt annen historie så det gidder jeg ikke skrive noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår