Gå til innhold

Leiebil i forbindelse med påkjørsel

Ranger emnet


BuyMeTheMoon

Anbefalte innlegg

I morrest mens jeg stod på badet og ordnet meg, hørte jeg et voldsomt brak ute. Renovasjonskjøretøyet/søppeltømmingsbilen hadde kjørt på min Audi A6 bakfra, og knust baklykten og deler av bagasjeluken. Bilen stod parkert på egen tomt, og kollisjonen skjedde fordi sjåføren av renovasjonskjøretøyet hadde glemt å ta inn "renovasjonsarmen" på kjøretøyet slik at den stakk ut. Skademelding og alt er i orden.

 

Problemet mitt er: Nå kan jeg risikere to uker uten bil, da kommunens forsikringsselskap kan bruke opp til 5 dager før de tar kontakt med meg i forhold til takst osv. Deretter må jeg sende bilen på verksted og få fikset skaden. Hvorfor har ikke jeg krav på leiebil? Jeg eier en bil fordi jeg er avhengig av det. Jeg kan gå til jobb om jeg , men det er jo derfor jeg har bil - for å slippe det. Jeg har ingen økonomisk tap av å ikke ha bil(bortsett fra at jeg nå må ta toget/taxi for å komme meg til fra jobb enkelte dager i uken), men dette er fortsatt en prinsippsak. Jeg kan ingenting for at bilen min ble påkjørt, men likevel blir jeg brydd med å måtte gå til jobb, ta toget og være avhengig av bekjente som kan hente og bringe meg til sosiale sammenhenger og dagligvarebutikk.

 

Er det noen som har erfaringer med å få refundert utgifter til leiebil osv. i forhold til forsikringssaker? Eventuelt tips til hva jeg kan gjøre uten dokumentasjon fra arbeidssted?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har kasko, med dekning av leiebil ved skade, så går det greit å få leiebil. De behøver da ikke å vente på avgjørelse av skyld og erstatningsansvar.

Om du ikke har slik kasko, så er det vanskelig.Du må i alle fall vente på til motpartens forsikringsselskap erkjenner ansvar, og godkjenner leiebil under reparasjon.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei..

Jeg skjønnrt bare ikke hvorfor dette skal være opp til min forsikring, da jeg ikke kunne unngått ulykken på noen som helst måte. Hvorfor skal jeg bli brydd med dette, når jeg er helt uskyldig i saken? Jeg har snakket med både mitt og hans forsikringsselskap, og de sier begge at det er mulig å sende forespørsel om leiebil, hvis min arbeidsgiver kan dokumentere at dette er nødvendig og at jeg har et økonomisk tap ved å ikke ha bil(noe jeg ikke har direkte)… Men det bare provoserer meg veldig mye at jeg ikke får leiebil, bare fordi det ikke er dokumentert nødvendig.. Jeg må altså klare meg selv, uten bil, bare fordi en søppelbil-fører var uoppmerksom… Og med dette været så blir det jo bare værre for min del, hehe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiebilavtalen er ikke en del av kaskoforsikringen. Det er en egen dekning utenom selve kaskoen, utenom selve skaden på bilen som motpartens selskap er ansvarlig for. 

Motpartens selskap skal i følge skaderestatningsloven §4-1 ( § 4-1.(erstatningsutmålingen) Erstatning for tingskade og annen formuesskade skal dekke den skadelidtes økonomiske tap. ) dekke økonomiske tap for skadelidte, men dette skal jo da som nevnt tidligere dokumenteres. Kan det ikke dokumenteres, plikter heller ikke motpartens selskap å dekke kostnader ved leiebil til skadelidte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Gjensidige ligger leiebilavtale inne under kasko. Vil råde trådstarter og lese forsikringsvilkårene for sin forsikring.

Antar det er slik i Gjensidige som det er hos andre selskaper at om du har en kaskoskade som er dekningsmessig, så har du krav på å benytte deg av leiebilavtalen uten å bruke kaskoforsikringen for å rette skaden, altså ordne med rep. av bil selv, men samtidig bruke leiebil i perioden bilen står på verksted ( eller maks antall dager som er avtalt om nødvendig). Dette vil da ikke være en bonusberøvende utbetaling fra Gjensidige, da det ikke er noen utbetaling over kaskoforsikringen, men kun leiebilen. Det er kun kaskoforsikringen og ansvarsforsikringen som er bonusberøvende meg bekjent. Altså er ikke leiebilavtalen en del av kaskoforsikringen, men en tilleggsdekning man valgfritt kan tegne om man ønsker. 

 

Skal ikke hugge det ut i stein for hvordan Gjensidige opererer, men jeg vil anta at de stiller på lik linje som mange andre selskaper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dessverre bonustap hvis du benytter deg av kaskoforsikringen og ditt forsikringsselskap ikke får igjen sitt utlegg fra den som er ansvarlig for skaden. Dette er en regel som gjelder for alle forsikringsselskap.

 

Leiebil kan dekkes av ansvarsforsikringen til den som er ansvarlig for uhellet,men du må dokumentere økonomisk tap/behov for leiebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har ikke kasko med leiebil? Hvis du er avhengig av bil bør jo det vær noe å prioritere, det ikke er så mye ekstra i forsikring for å ha det. Fikk bilen veldigt store skader siden du ikke kjører?

 

Nei, jeg har delkasko og leiebil er ikke inkludert på min forsikring. Vurderer å ordne fullkasko etter dette ja. Jeg er fullstendig avhengig av bil, men jeg har ikke noe dokumentert økonomisk tap ved å ikke ha bil.

 

Jeg synes det er veldig merkelig at hans forsikringsselskap ikke dekker leiebil, da det var 100% hans feil.. Det er litt prinsippet som irriterer meg; Jeg har en bil - renovasjonsmedarbeider ødelegger bil - Fuck you, du må klare deg uten bil i minst to uker. Det skulle jo ikke vært nødvendig med dokumentasjon på økonomisk tap.. Jeg har heldigvis samboer med bil, men om han ikke hadde hatt bil, hva skulle jeg gjort? Jeg har jo en bil fordi jeg ikke orker å ta den forbanna kollektivtransporten som aldri passer med mine tidsskjema, og som egentlig koster like mye(om ikke mer) penger enn å kjøre bil. Alt blir plutselig mye vanskeligere, og det er ingenting jeg kunne gjort med det. 

 

Bilen har fått en stor bulk i bagasjeluka, knust baklykt og hull i bakfanger. Jeg vil ikke kjøre med bilen da jeg sikkert får en saftig bot hvis jeg skulle bli stoppet, nå står den til takstering(skadene er takstert i overkant av 20k), og må repareres.. Det kan jo ta sin tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår