Gå til innhold

Finner ikke lambdasonde og spm. om katalysatortilkobling

Ranger emnet


WhiteRaven101

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

 

Jeg har vært under bilen i dag for å sjekke katalysatoren og lambdasonden. To kjappe spørsmål...

 

1. Kan det stemme at bilen min, en Golf 3 1994 modell (motorkode AAM) ikke har lambdasonde? Sjekket nedre del av frontrøret, rundt katalysatoren og eksosrørene etter kat'en. Fant ingen lambdasensor... wunder.gif

 

2. Flensen foran på katalysatoren ser ut til å være godt rusten. Boltene må kappes av dersom kat'en skal skiftes. Jeg lurer på om det er nødvendig med en slik flens (altså den med tre bolter som kobler sammen kat og frontrør)? Har ikke mulighet for sveising nemlig og da er det vel ikke mulig å sette på en ny slik kobling på en ny kat?

 

Kan jeg kappe over eksosen rett etter flexirøret i enden av frontrøret, slik at koblingen blir med av, og så heller bruke en vanlig skjøte slik som denne?: http://www.skruvat.no/Rorforbinder-eksosanlegg-P16533.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ja du kan bruke en sånn kobling, men blir sjeldent tett med de koblingene, for når du drar til så forblir ikke koblinga rund. er det fleks der så anefaler jeg at fortsetter med det, ellers kan det hende at det slår oppi noe. hvis du kjøper orginal kat så skal jo den flensen hvere med hvis den sitter rett på katten. kjøp en god eksos pasta å ikke biltema dritten, den blir med rett ut igjen, wurth sin er veldig bra, husk at det må hvere tett ellers får man feil på eu.

 

lamda sitter som regel før kat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det katalysator, så er det også lambdasonde! ;) 
Den sitter alltid før katalysatoren. Evt. følere etter katalysatoren kan forekomme, men da som et tillegg til lambdasonden. 
Og ja, jeg er enig med Einar, den sitter ofte på manifold eller første delen av eksosrøret, tilgjengelig fra motorrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk (helst) samme type lambda du har nå. Kjøper du type billig alá Biltema så fungerer de, bare ikke så lenge, anbefaler derfor original.

Har du automatgir? Lambda til Golf 3 med fire ledninger finnes meg bekjent bare på de med automat, har delenummer 030906265AA.

På sonder med 1, 2, 3 eller 4 ledninger (type zirkonium) er signalleder alltid svart.

 

http://www.ebay.com/itm/Lambda-Sensor-Oxygen-Sensor-Vw-Seat-21421-/160933511753?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2578628249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice! Takk for svar smile.gif

 

@FerrariF40: Ja, automatgir. 

 

En ting jeg ikke helt skjønner. Hvis dere ser på bildet av kontakten, så kommer de to ledningene fra lambda inn nedenfra og går opp i to innganger. Fra en inngang til venstre for disse kommer ledning til gods ut. MEN! Denne kontakten som ledningene fra lambda kommer opp i, er ikke en kontakt som bare kan plugges fra. Sitter på en måte fast i karrosseriet. Motstående kontakt sitter med klips og kan tas av enkelt. Betyr dette at jeg må skjøte ledningene fra en evt. ny lambda? :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA! At jeg ikke har prøvd det før er for meg egentlig litt rart, men men. Dro ut kontakten på lambdasonden akkurat nå, og fyrte opp bilen. Og den stoppet ikke på tomgang! :D Stte på kontakten igjen og startet bilen. Da døde den etter 30 sek!

 

Da var det bare å bestille ny da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår