Gå til innhold

Styrekulene må skiftes, er dette en jobb eg kan gjør selv?


Sverre E Olsen

Anbefalte innlegg

Hei, har fått beskjed att styrekulene må skiftes, er i begynner fasen av "hobby mekaniker" og liker å skru. Det er snakk om en jumpy 2003 modell.

Eg vett meir eller mindre ikke hva som er styrekulene, eg har barre skiftet småting som hjul lager og bremseskiver og lignende før og dette er noe eg aldri har gjort før. Lurte på om dette va noe en kan gjer selv? I tilfelle, noen så har en guide på dette? Tips? Eg vett bilen må inn på hjulstilings kontroll etterpå og takker for all hjelp eg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis styrekule er endeledd er dette en smal sak.
Du måler hvor langt det er fra et fast punkt på styrestaget og ut til senter av kula på endeleddet.
Demonter og monter nytt endeledd, skru det så langt inn at avstanden blir lik, vips du slipper forstillings kontroll smile.gif

Jekk opp bilen, skru av hjulet og du vil se det lange staget som forsvinner inn i motorrommet, det er ytterste del som skal byttes.
Løsne skrue som går ned i spindel og slå kula opp fra festet. Resten skjønner du når du ser det :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ta forstillingskontroll for å få justert spissing rett etter bytte av deler i forstilling og styring.
Som jesper1201 antyder, kan man til nød slippe (eller utsette) dette om man er nøyaktig.

Om man skifter på bare en side om gangen, så kan man sjekke at det er noenlunde rett justert ved å kontrollere at rattet er i samme posisjon som før når man kjører rett frem.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår