Gå til innhold

Hvordan bytte bremseslange på Peugeot 206 (1989-modell)?

Ranger emnet


Nordhagen

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt fingernem og nevenyttig, men kan lite om bil utover hjul- og oljeskift. Jeg har en gammel Peugeot som trenger ny bremseslange på venstre side fordi den gamle har "subba til korden" som det står i papirene fra EU-kontrollen (hva nå enn det betyr).

 

Jeg har kjøpt ny slange og bremsevæske på Biltema og tenker at dette må jeg kunne greie selv med litt hjelp fra flinke folk her på forumet :)

 

Jeg tenker jo at jobben består i å lokalisere den gamle slangen, skru den av og sette på den ny i motsatt rekkefølge av å ta av den gamle. Deretter få kona til å pumpe bremsepedalen mens jeg etterfyller bremsevæske.

 

Er det noe annet jeg bør gjøre eller være klar over? Dette handler jo om bremser tross alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette kan være ein grei jobb men om bremserøret sitter alt for fast i koblingen til slangen kan det være du øydelegger bremserøret så spray med rustløser/-5-56 etc.

Du bør også ha ett åpen fastnøkkel sånn att du ikke øydelegger skruehode på nippelen til bremserøret, om bremserøret sitter veldig fast i koblingen til slangen kan det være du øydelegger bremserøret og da blir dette til in litt mer komplisert jobb men biltema selger ferdige bremserør i div lengder.

 

Lufting er ein dritt jobb når det gjøres manuelt kjøp deg ett sånt sett:http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-19146/

Det gjør jobbe lettere men eg hadde fortsatt fått kona til og pumpe for disse hopper lett av luftenippelen evt kan du bruke strips sånn att den ikke hopper av i tilegg følger det med lien tank så du slipper søl, det beste er disse bremselufterene som kobles til kompressor nå koster ein sånn 179kr på biltema nå men da må du ha kompressor.

Link:http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-191531/

 

Her er link til åpen fastnøkkel:http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Fast--og-leddnokkel/Kombinasjonsnokkelsett-kort-71204/

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så her er noen spørsmål nå som jeg har satt i gang.

 

På eu-kontrollen stod det at bremseslange har subbet til korden på venstre side foran. Her er et bilde av denne bremseslangen og jeg kan ikke skjønne at det skal være noe galt med den. Hvertfall ser jeg ingen åpenbar slitasje noe sted. Kan noen hjelpe meg med å finne ut av dette, og hva det egentlig betyr?

 

post-112361-0-68833800-1395583582_thumb.jpg

 

En annen ting er hvordan denne slangen er festet. Dette festet her tviler jeg på at jeg greier å bøye åpent uten at det brekker:

 

post-112361-0-70289800-1395583583_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tror eg hadde skrapt reint og så brukt stålbørsten kraftig på koblingene så hadde eg avfettet og spylt av med vann for så og tectylere rør og koblingene.

Så hadde eg kjørt bilen på etterkontroll på ett annet verksted, få slangen til og se så ny som mulig ut.

Eg hadde avfettet heile hjulbuen og skrapt vekk alt som er løst for så og tectylere, det ser ut som du har kraftig saltangrep inni der.

På jula selger det mercasol i 1L boks med rødt lokk den koster litt over 100kr og det er nok til begge hjulbuene dette beskytter og støydemper veldig bra og påføres med kost, du kan også kjøpe spray.

 

Ser det ofte selv på jobb att vi får inn biler på etterkontrol som har tatt eu på annet verksted som har anmerkninger på ting som ikke er der, tror det er mange uavhengige  verksteder tjener mesteparten av pengene på bremsejobber etter EU.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg sjekka bremseslangen på andre side også. Tenkte det kunne være at mekanikeren hadde blanda høyre og venstre. Ingenting der heller. Begge slangene er myke og fine og uten tegn til sprekker eller slitasje.

 

Korden har jeg lært er den hvite armeringa inni slangen. Denne er ikke synlig, så jeg kan ikke annet enn å konkludere med at denne anmerkninga er reinspikka jug. Ikke har jeg hørt noe fra veivesenet heller selv om det snart er et år siden bilen skulle vært godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man klarer aldri og få en gammel bremseslange til og se ny ut. Uforståelig for meg at en mekaniker kan godkjenne slikt uansett hvor han jobber. At bremsene er iorden er veldig viktig så i stedet for og stille spørsmål vedrørende den periodiske kontrollen så er det bare og skifte bremseslangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg en jeg kjenner som kan litt mer til å se litt på det for meg. Han sa det så ut som slangen var blitt vridd, antakelig ved forrige bytte av skiver/klosser, slik at den ikke lå i en pen bue, men lå klemt inntil styrearmen i enkelte hjulstillinger. Han viste meg at slangen var slitt på akkurat dette stedet, så da var det ikke så unaturlig at det ble anmerkning på det likevel. Bare ikke så lett for en noob å spotte :)

 

Da er spørsmålet hvordan i alle dager jeg skal få løsna mutteren på bremseslangen uten å ødelegge den. Må jeg ha spesialverktøy til dette, eller finnes det et triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår